Szeretnénk kilépni az itthoni piacról, de jól jönne némi információ arról, hogy merre érdemes elindulni? A Facebook üzleti felhasználók számára fejlesztett szolgáltatása az előzetes tájékozódást hivatott elősegíteni, ha külföldi lehetőségek felé kacsintgatunk.

A hangzatos elnevezésű Cross Border Insights Finder segítségével fontos mérőszámokat tudhatunk meg a világ szinte összes országának piaci környezetéről, már persze ahol engedélyezett a közösségi oldal használata. A szolgáltatás jelenleg béta verzióban elérhető. Leteszteltük, végignyomkodtuk, lássuk hát, hogy mit tud, és mennyiben lehet hasznos e-kereskedők számára.

Cross Border Insights Finder

A Facebook Business oldalról elérhető keresőnek egyébként számos előzménye készült már hasonló céllal, hiszen a 2014 óta elérhető Audience Insights (Célközönség elemzési adatai) részletes, országspecifikus adatokat közöl a közösségi oldal felhasználóiról, és 2016-ban közreadott, 64 oldalas Handbook és az International Lookalike Audiences (Hasonmás célközönségek) eszközök szintén a nemzetközi terjeszkedést segítik elő. A világ – természetesen a Facebookon keresztül történő – “összekapcsolásának” új eszköze először 2017-ben jelent meg, és azóta egyre bővülő funkciókkal és részletesebb adatokkal rendelkezik.

Honnan származnak az adatok?

A jogi nyilatkozatban azt olvashatjuk, hogy a közölt információk a Facebookon, az Instagramon és az Audience Network-ön indított korábbi hirdetési kampányok eredményeire támaszkodnak. Vagyis amit itt látunk, az nem csak a két legnagyobb közösségi oldal felhasználóiról és az ott indított kampányokról szerzett tapasztalatokon alapul, hanem az onnan kifelé indított hirdetések eredményeit is figyelembe veszi. Egyéb külső forrásokat nem említenek, de el tudjuk képzelni, hogy ez önmagában is hatalmas mennyiségű információt jelent.

És most lássuk a funkciókat!

A kezdőlapon alapvetően két opció közül választhatunk: Start exploring (Felfedezés megkezdése), vagy Compare specific countries (Megadott országok összehasonlítása). Ha az előbbit választjuk, lentebb megadhatjuk, hogy jelenleg melyik országban folytatjuk a tevékenységünket, milyen iparágban vagyunk érdekeltek (tizenhat opció plusz “egyéb” közül kiválasztva), és mi a kampánycélunk. Utóbbi lehet a konverzió elősegítése, weboldalunk látogatószámának emelése, mobil alkalmazásaink telepítésének, vagy videóink megtekintésének növelése.

Miután ezeket megadtuk, egyből elénk tárul egy látványos világtérkép, kiemelve az öt, számunkra leginkább megfelelő célországot. Ezeket aztán egy összehasonlító ábrán is megtekinthetjük, ahol az országunk egyes adataihoz indexálva láthatjuk a javasolt célországok mutatóit, nevezetesen a potenciális elérést, a konverziós rátát, a hirdetések bekerülési mutatóját, és egy versenyképességi indexet arról, hogy az adott országban lévő felhasználók milyen gyakran találkoznak hasonló hirdetésekkel. Mindezt természetesen a kiválasztott iparágon és kampánycélon belül kell érteni. Persze ha nem akarunk egyből több ezer kilométerre lévő desztinációkat és a legkülönbözőbb piaci környezeteket megcélozni a szélrózsa minden irányában, szűkíthetjük a találatokat kontinensek és kereskedelmi jellemzők (pl. androidmentes országok, euroövezet, feltörekvő piacok, stb.) szerint.

Célországok

Ha már van elképzelésünk a lehetséges célországokról, közvetlenül is hozzáadhatjuk azokat a Compare specific countries opciót választva. Itt már konkrétan megadhatjuk a vizsgált időszakot is, illetve a konverziókon belül beállíthatunk további kilenc szűrőt a szimpla kereséstől a megvalósult vásárlásig. Ezt követően – bár kissé furcsa, hogy pont itt – láthatunk egy újabb szép, színes világtérképet, amelyen a konverziós ráta, a bekerülési mutató és a versenyképességi index között kapcsolgatva hasonlíthatjuk össze az országok jellemzőit, azokat színárnyalatokkal érzékeltetve.

De a lényeg ezután jön. Ha lejjebb görgetünk, már részletes grafikonokat találunk, ahol különböző színekkel jelölve egymás mellett láthatjuk az országok adatait, és azok időbeli alakulását a vizsgált időszakban. Sőt, az eszköz külön ki is emeli számunkra a legmagasabb/legalacsonyabb átlagos értékkel, legnagyobb szezonális váltakozással, és a legnagyobb stabilitással rendelkező országokat (ha esetleg nem erősségünk a grafikonolvasás). Az országok nevére rámutatva szépen kirajzolódnak a saját- és célországunk adatai, emellet pedig egy kis táblázatban is láthatjuk a kérdéses rátákat. Természetesen minden aloldalon több helyen is szerepel a “Create an add” (Hirdetés létrehozása) gomb, szóval ha máris sikerült eldöntenünk, hogy melyik lesz a következő meghódítandó piac, egyenes az út a pénztárhoz.

Konverziós Index

Persze az eszköz önmagában még kevés ehhez, hiszen innen nem tudunk meg semmit például az adott ország adókörnyezetéről, a logiszikai költségekről, és egy sor olyan tényezőről, amit új piacra lépés előtt érdemes számításba venni. De mindenképpen hasznos kiegészítő információkkal tud szolgálni, főleg ha a marketing tevékenységünket kifejezetten a Facebook csoportra akarjuk koncentrálni, használva emellett az egyéb, fent említett elemző alkalmazásokat is.