A csomaglogisztikai piac szereplőinek száma csökkent, az egyes cégek mérete viszont folyamatosan nő. A jelek szerint 2025-ben is a csomagautomata-flották növekedése mutatja majd meg a leginkább, hogy mely cégek (GLS, Foxpost stb.) képesek továbbra is erősíteni, gyorsítani a versenyfutásban.
A karácsonyi csomagkiszállítási rohamban a korábbi évekhez képest sokkal kisebb amplitúdójú és lényegesen kisebb-rövidebb ideig tartó problémák képződtek. Ennek az egyik fő oka, hogy az utóbbi időben a kiscsomagkiszállító cégek radikális mértékben növelni kezdték a csomagautomatáik számát. A kiscsomaglogisztika kulcsszereplőjévé váló csomagautomatás szolgáltatás kényelmes és komfortos megoldásnak bizonyult, mely a pakkot feladónak éppúgy, mint a címzettnek elsősorban a kiszámíthatóságával vált az egyik kedvencévé.
Ugyanez igaz a csomagautomatákat üzemeltető cégekre is. Így nem véletlen, hogy a piacon mindenki még további „szekrények” telepítését és azokban még teljesebb körű szolgáltatását ígéri. Vannak, akik ezt a csomagkézbesítés forradalmának, a magyarországi e-kereskedelem működésének több szűk keresztmetszetére jó megoldásnak tekinti – vannak, akik szerint a csomagautomaták fokozatos térnyerése pusztán a realitás. Akárhogy is van, a jelek szerint ezen a gyorsító szerelvényen 2025-ben sem a fékezés lesz a jellemző.
Belépő a 2000-esek klubjába
A FoxPost és Packeta összeolvadási folyamata egyelőre zökkenőmentesen halad. Az MPL igyekszik felzárkózni az élmezőnyhöz. A GLS Hungary pedig szintet lépett az év utolsó szakaszában.
A GLS a második „tagja” a 2000-esek klubjának, miután a karácsonyi roham előtt beüzemelte a 2000. csomagautomatáját. Azt is érdemes tudni, hogy a GLS érte el először önállóan ezt a hálózatméretet. A budapesti MOM Parkban aktivált és használatba állított egységgel a cég másfél év alatt megduplázta a csomagautomatái számát.
–“A 2000. GLS Automata üzembe helyezésére nagyon büszkék vagyunk! Mivel ez is egy fontos és beszédes mérföldkő azon célunk felé, hogy minél több vásárló részére biztosítsuk a számára megfelelő és kényelmes átvételi módot, legyen az háztól házig, GLS Automata vagy GLS CsomagPont.” – közölte Balázs Attila, a GLS Hungary ügyvezető igazgatója, aki hozzátette, hogy „Ez az eredmény a kollégáim kivételes munkáját és elhivatottságát is dicséri, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy a GLS szolgáltatásai a lehető legmagasabb színvonalat képviseljék, amit ezúton is köszönök”.
Elkötelezettek a további bővítések mellett
A budapesti jubileumi automata ugyan egy frekventált fővárosi helyszínen állt munkába, de a GLS Hungary nem kizárólag a fővárosra koncentrál. A cég statisztikáiból kiderül, hogy az automatáik mintegy harmada Pest vármegyében üzemel, a GLS teljes csomagautomata-flottájának viszont csak mintegy ötöde található a fővárosban.
A hálózatbővítési tervek is arról szólnak, hogy a GLS az ország minden szegletébe, kistelepülésekre és nagyobb városokba is rendszerszintű szolgáltatássá kívánja tenni a csomagautomatái nyújtotta lehetőségeket. Valójában nincs ebben nagy újdonság, mert a csomagszállító cég hálózatában már jelenleg is több mint száz olyan település van, ahol a lakosság lélekszáma nem éri el a 4000 főt. A változást az jelenti, hogy e kistelepülési csomagautomatákból is jóval több lesz a jelenleginél.
A GLS Hungary a 2000. automata üzembe helyezéséről szóló közleményében is kiemelte:
a vállalat elkötelezett amellett, hogy a jövőben is dinamikusan bővítse hálózatát és a legkorszerűbb megoldásokkal biztosítsa a kényelmes csomagfeladás és -átvétel lehetőségét a lakosság számára.