Afrika az európaiak többségének fejében úgy él, mint a gazdag állatvilágot felvonultató nemzeti parkok kontinense. Ahol a politikai viszonyok számos országban kaotikusak, és amely a világgazdaság nézőpontjából majd hogy nem teljesen láthatatlan. Ki gondolná az emberiség bölcsőjéről,  hogy az erőteljes technológiai és logisztikai hátteret kívánó elektronikus kereskedelem megvetheti a lábát az elfelejtett kontinensen.

Az online kereskedelem Afrika-szerte virágzik. A webáruházak és az internetes piacterek értéke a becslések szerint 2025-re 75 milliárd dollárra nő. Ez természetesen az ágazat olyan góliátjainak a figyelmét sem kerüli el, mint az amerikai Amazon. Érdeklődő befektetőkből, akik szeretnének Afrikában is pénzt csinálni tehát nem lesz hiány. A kérdés az hogyan tudja a kontinens kiaknázni az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket – írta a Deutsche Welle (DW) áttekintésében.

Az afrikaiak lépésről lépésre egyre jobban ráéreznek az online vásárlás kényelmére. Ugyanakkor ez nekik még újdonság, az elektronikus kereskedelem kiépülőben van a kontinensen. Itt bőven van még növekedési lehetőség összehasonlítva az olyan kiépült piacokkal, mint amilyen Ázsia, az Egyesült Államok ás Európa.

A McKinsey Global Institute kutatóintézet előrejelzése szerint az online kereskedelem a legnagyobb afrikai gazdaságokban, Nigériában, Dél-Afrikában és Egyiptomban 2025-re elérheti a teljes kiskereskedelmi forgalom tíz százalékát. Ugyanakkor a szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy az ágazat nagy kihívásokkal néz szembe a térségben.

Nagy lehetőségek és nagy kihívások

Afrika, vagyis a több mint 1,2 milliárdos népesség nagyon kecsegtető, óriási lehetőségeket ígér, ám a kulturális és a logisztikai feltételek jelentős kihívásokat támasztanak bármely vállalatnak, amely Afrikában akar tevékenykedni. Ezekre a körülményekre is gondolni kell akkor, amikor az e-kereskedők kialakítják a helyi igényekhez illeszkedő termék- és szolgáltatáskínálatukat.

Az afrikai internetes kereskedelem nem érintetlen piac, amire csak úgy be lehet menetelni. A kontinens legnagyobb online piactere a Jumia. Ez egy olyan e-kereskedelmi vállalat, amely havi 23 millió látogatót vonz. Utána következik a Takealot.com online vásárlási platform, amely havi tízmillió helyi lakos érdeklődését kelti fel. E vállalat forgalmának 96 százaléka Dél-Afrikából, azaz székhelye szerinti országból származik.

A Souq.com egy közel-keleti vállalkozás, amelyet az Amazon 2017-ben felvásárolt. Ez a cég szintén tízmilliós nagyságrendű havi látogatót tud felmutatni. Ügyfeleinek nagy része Egyiptomban adja fel rendeléseit. A kínai óriások persze erre a kontinensre is betették a lábukat: Dél-Afrikában a Shein divatkiskereskedő a legnépszerűbb online vásárlási alkalmazás szakterületén.

Ha nem is fáklyás menet, de sikertörténet

„Az afrikai online kiskereskedelem még gyerekcipőben jár – mondta a DW-nek Vinod Goel, a Jumia kelet-afrikai regionális vezérigazgatója. – Ugyanakkor láthatjuk, hogy mi történt azokon a piacokon, ahol az e-kereskedelem gazdasági értelemben éretté vált. Délkelet-Ázsiában, Indiában Európában és az Egyesült Államokban egyre nagyobb az e-kereskedelem súlya a kiskereskedelemben.”

A cégvezető biztos benne, hogy ez a változás Afrikában is meg fog történni. Jelenleg egy érdekes, bizakodó szakaszban járnak az út elején. Látják maguk előtt a rögös utat, amelyen érdemes végigmenni, hogy elérjék növekedési céljaikat. A New York-i tőzsdén jegyzett Jumia többek között Nigériából, Egyiptomból, Marokkóból, Kenyából és Dél-Afrikából gyűjti vásárolóit.

Van hová növekedni

Afrika a 2022-ben mért legutóbbi adatok szerint mintegy 570 millió internetfelhasználóval volt jelen a világhálón. Ez a szám a Statista adatai szerint több mint kétszerese a 2015-ös szintnek. Nigéria, Afrika legnépesebb országa rendelkezik a legtöbb felhasználóval. Ez elősegítette az online vásárlás térnyerését is.

Olisa Chukwumah, a DW nigériai tudósítója az ország fővárosában, Lagosban elmondta, hogy a közösségi média jelentős szerepet játszik a vásárlók felderítésében és közvetlen elérésében. Ez alatt a legnagyobb ismert platformok értendők, mint például az Instagram.

Az elektronikus kereskedelem összes „trükkje” működik Afrikában, akárcsak a világ bármely részén. „Elérheted őket a képekkel, a minőséggel, amit kínálsz, elérheted őket az árképzéssel. Ez ugyanúgy működik, mint a világ bármely piacán” – mondta Chukwumah. A döntő körülmény, ami Nigériában lendületet adott az elektronikus kereskedelemnek, az a más afrikai országokénál nagyobb internetellátottság.

A fogyasztó olyan, mint bárhol a világon

Attól, hogy az afrikai fogyasztók messze nem olyan jómódúak, mint a fejlett világon élő emberek, nem érik be kevesebbel, mint amit más kap. Néhány nigériai, akikkel a DW beszélgetett, elárulta mit várnak a vevők. Hiteles kereskedőket és hatékony szállítási szolgáltatásokat. Ezek a vásárlói elégedettség kulcsai – ismét csak mint bárhol máshol a világon.

„Néha hirdetnek valamit, az ember leadja a rendelést, de amikor megkapja, a dobozát, nem az van benne, amiért fizetni akart” – mondta egy nigériai férfi. Egy másik vevő arról beszélt, hogy az ügyfélszolgálatok enyhén szólva nincsenek a topon a Nigériában. Még az is előfordul, hogy egyszerűen nem veszik fel a betelefonáló hívását.

Chukwumah egyetértett azzal, hogy ezek a legsúlyosabb kihívások. Ezeken belül az online vásárlások során még mindig az átverés jelenti a legnagyobb problémát. „Nigéria egy olyan ország, ahol elárasztják az idővonalakat, a kommentfelületek vádakkal. Ezzel felhívják a hatóságok figyelmét is a csalókra. Más kérdés, hogy nem tűnnek-e el, mielőtt lecsaphatna rájuk a rendőrség.” – mondta.

Az Amazon májusban kezdte meg működését Dél-Afrikában. Az e-kereskedelmi óriás olyan piacra lépett, amelyet nagyrészt a helyi e-kereskedők – elsősorban a Takealot – ural. Mellettük számos, kezdő online kiskereskedő próbálkozik egyről a kettőre jutni.