Az idei évben olyan szolgáltatók is kénytelenek voltak az internetes rendelésekre és a házhozszállításra hagyatkozni, akiknél korábban erre abszolút nem volt szükség, bár a kereskedelem jelentős része az online világban zajlott már 2020 előtt is. Hogyan jelent meg mindez az online kommunikációnkban? Mik voltak a fő szempontok, miről posztoltak a szolgáltatók és hogyan vélekedtek a fogyasztók? A Neticle online média- és szövegelemző cég segítségével ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
A Neticle friss elemzésében a „házhozszállítás” kulcsszó említéseit gyűjtötte össze október 1. és december 15. között. A témának kiemelkedően sok, több mint 42 ezer említése volt ebben az időszakban a magyar interneten. Ezek ugyanakkor nem teljesen egyenletesen oszlottak el: óriási kiugrás volt tapasztalható november 9-én – az újbóli kijárási korlátozás és étterem-, illetve szórakozóhely bezárások bejelentésekor – ugyanakkor az említések napi száma az ezt követő időszakban is magasabb maradt, mint amilyen októberben volt.
November 9-e még egy szempontból különleges: ez volt az egyetlen nap a vizsgált 2,5 hónapos időszak során, amikor a negatív említések súlya a Neticle szövegelemzése alapján meghaladta a pozitívakét. Ekkor rengetegen fejezték ki szomorúságukat a helyzettel kapcsolatban, aggódtak a vendéglátósok megélhetéséért, illetve a meghozott intézkedések létjogosultságát, hasznosságát is vitatták.
Darabszámra ezen a napon éppen ugyanannyi negatív, mint pozitív említés született, ami még mindig kirívó, mivel ami a teljes időszakot illeti, az említések 21 százaléka volt pozitív, míg csak 4 százaléka negatív. Mindezt a kulcstémák – már teljes időszakra vetített – listája is tükrözi, hiszen mind a tíz leggyakoribb témában az elégedett vélemények vannak túlsúlyban. Látszik, hogy a házhozszállításon belül az ételrendelések kiemelt helyen szerepeltek és több téma kapcsán is felbukkantak. Emellett sokakat érdekelt a házhozszállítási szolgáltatás által lefedett terület, valamint az átvétel módja is.
A házhozszállítással kapcsolatos említéseket elsősorban a közösségi médiában találjuk meg: több mint 75 százalékuk Facebookon történt, második helyen pedig az Instagram áll 10 százalékkal. Az újságcikkek, blogposztok és fórumbejegyzések együttesen valamivel több mint 11 százalékot tesznek ki.
Érdemes volt a házhozszállítással reklámozni
A házhozszállításra mint nagyon aktuális témára számos üzlet épített az elmúlt hónapokban reklámot vagy reklámkampányt. Ilyen volt például a mömax Magyarország (még a szigorítások előtti) videója, melyet közel 210 ezren néztek meg YouTube-on. A szigorítások után pedig Radics Gigi Instagram posztja volt a leghatékonyabb reklám a témában.
Jellemző tendencia, hogy a fogyasztók kitörő örömmel fogadták, amikor egy-egy olyan étterem indított el ételrendelési lehetőséget, akik korábban nem szállítottak házhoz. Erre jó példa a felhasználók körében jelentős aktivitást elérő Sárközi Ákos séf és a Textúra étterem Facebook, illetve Instagram posztjai. Voltak persze olyanok is, akiknél egyáltalán nem újdonság a házhozszállítás, mégis meg tudták lovagolni ezt a hullámot: ilyen volt az online shopja 20. születésnapját ünneplő GRoby és az ennek kapcsán meghirdetett, nagyon népszerű nyereményjáték.
Olcsón, gyorsan, biztonságosan
És hogy mi volt még fontos az online megrendelt termékek házhozszállításával kapcsolatban? Elsősorban az ár: ez áll a kulcstulajdonságok listájának élén, de a később felbukkanó ingyenességet szintén ide köthetjük. Az árhoz képest negyedannyi említésszámmal a napi ételmenü rendelés áll a második legfontosabb helyen, de felkerült a top tízes listára az étel íze, valamint a kiszállítás biztonságossága és sebessége is. A személyesség azért szerepel a kulcstulajdonságok között, mert rengeteg szolgáltató esetében a házhozszállítás mellett van személyes átvételi lehetőség is: a két opció még egymást kiegészítve él.
A házhozszállítás várhatóan egy darabig még mindannyiunk számára központi kérdés lesz, így jól jár az, aki – lehetőleg a fenti kritériumok mentén – tudja azt biztosítani vásárlóinak.