Amikor rátekintünk a 2025-ös online kereskedelmi adatokra, talán még mindig megdöbbenhetünk azon, hogy ezek az adatok összevetve egy nyugati ország adataival, mennyire különböznek. Ennek az egyik legnagyobb része, hogy logisztikai megoldásokban még mindig eléggé hátul kullogunk a világban. Az időablakos kiszállítás például a világ több pontján is más dimenzióban jár már… 

Ha végigvesszük tételesen, hogy mi az, amit elsősorban jobban csinálhatnánk a saját webshopunkban, akkor hamar össze tudunk állítani egy listát. Hűségprogram, garanciaprogram, jó ügyfélszolgálat, könnyen kezelhető weblap. De vajon arra miért nem gondol senki, hogy a logisztikai- és fulfillment megoldásoknak mekkora szerepe van?

Itthon, illetve a régióban nem “divat”, vagyis inkább nincsenek olyan megoldások, csak a cseh származású Alza esetében, hogy valaki a saját fulfillmentjéért feleljen. Pedig sokkal egyszerűbb a lehető legjobb és leggyorsabb szolgáltatást nyújtani akkor, hogyha minden egy kézben van. Nyilvánvalóan ezt egy kis webshop esetében tán nem érdemes felhozni, mint érv, viszont a KKV krémjében már el lehetne gondolkodni egy esetleges saját flotta felállításán.

A Digitális Kereskedelmi Körkép is megerősíti, hogy az egyik leghangsúlyosabban zajló változás a fulfillment és a logisztikai megoldásokban keresendő:

“A vásárlók egyre inkább elvárják a precíz és gyors házhoz szállítást – különösen a garantált másnapi kézbesítés számít komoly versenyelőnynek.”

 De mi van akkor, ha nagyobban gondolkodunk? Ha időablakos kiszállítást csinálunk, mint például a szintén cseh származású Kifli.hu vagy olyan szolgáltatásokat hozunk össze, mint a kínai TaoBao vagy az Amazon Prime? Nézzük az extrém eseteket.

A világ leggyorsabb kiszállítása(i)

A világ leggyorsabb eddigi online rendelésének kiszállítási ideje mindössze 30 perc volt Kínában, az Alibaba Corporation egyik leányvállalatánál. Egyébként Kínában és az ázsiai területen egyáltalán nem újdonság a villámgyors szállítás. A Covid kitörése lehetővé tette eme terület nagyfokú fejlődését, mind keleten, mint nyugaton.

Kínában áprilisban jelentette be a Meituan vállalat, akik leginkább elektronikai eszközök logisztikájával foglalkoznak, hogy bevezetik a 30 perces kiszállítási ablakot. Az ő futárjaikat nagyjából úgy kell elképzelni, mint a kis hazánkban is jelen lévő leginkább éttermi kiszállításra használt Wolt-ot vagy Foodora-t.

Nyugaton jelenleg a leggyorsabb szállítási idővel az Amazon operál. Az amerikai nagyvállalat ugyanis a saját plusz csomagjában, az Amazon Prime-on belül akár aznapi kiszállítást is vállal. Ez a szolgáltatás is a koronavírusnak köszönheti hatalmas fejlődését. A karantén időszak adott lehetőséget arra, hogy akár négy órán belül megkaphasson valaki egy online rendelést.

Logisztikai buktatók

Akad azonban bőven ellenpélda is. Indokoltnak látszó megoldás arra, hogy miért nem a legjobb ötlet mindent bevállalni és lenyomni még egy promós akciót és szabad használatra bocsátani a csomagautomatáinkat.

Ilyen volt a tavaly őszi Sameday fiaskó, illetve a szintén őszi Packeta probléma is. Mindkét esetben a kiinduló probléma az volt, hogy túl sok rendelést kaptak az automatákba bizonyos promóciók miatt, amelyeknek a kiszállítását pedig nem tudták abban az időben vállalni, ahogy az a rendelés leadásakor érvényes volt.

Különösen azért fontosak ezek a túlszervezési adatok, mert efféle esetekre számíthatunk még a jövőben. Mármint: amennyiben nem kezdenek el a szolgáltatók jelentős számú csomagautomatát üzembe helyezni vagy több flottányi futárt felvenni. A már előzőleg hivatkozott kereskedelmi körképen ugyanis tisztán kirajzolódik, hogy 2024-re az online vásárlások 30 százaléka csomagautomatákba vagy csomagpontra, míg a rendelések 61 százaléka házhozszállítással érkezik meg a vásárlókhoz. 2020 óta rohamos fejlődést látunk ilyen tekintetben, azonban az elmúlt két évben eléggé stabilizálódott a személyes átvétel kontra kiszállítás aránya.

Hogyan csináljuk a lehető legjobban?

Annak, aki újonnan szeretne belépni a magyar e-kereskedelmi piac harcterébe, fel kell kötnie a nadrágját, hiszen az egyre szűkülő piac nagyon kevés teret enged az újaknak. Marketplace-ként elindulni továbbra is érdemes, külföldre terjeszkedni (amennyiben megengedhetjük magunknak) meg pláne. A fulfillment kérdésében célszerű az arany középutat megtalálni vagy alapból saját kiszállításban gondolkodni. Leginkább azért jó ez a megoldás, mert ebben az esetben az irányítás maximálisan nálunk marad, hasonlóképpen, mint egy vendéglátóhely üzemeltetésekor.

A 2024-es E-toplista második helyezettje a Kifli.hu lett, akik az FMCG-szektoron (Gyorsan forgó fogyasztási cikkek) belül közel tökéletesre fejlesztették a logisztikai megoldásaikat. Ez azt jelenti, hogy náluk például már négy órás időablak is elérhető a kiszállításban, bizonyos esetekben, pedig már 1-2 órások is. [megjegyzés: Expressz kiszállítás esetén: Expressz kiszállítás a megrendelés leadását és visszaigazolását követően kézbesítési címtől függően 90/120 percen belül történik. Budapest területén kívül az Expressz kiszállítás nem elérhető.]

Ők szintén saját flottával dolgoznak a kiszállításokban, tehát amennyiben van elérhető autó, úgy megoldhatóak az expressz kiszállítások. Abszolút versenytársuk a Wolt és a Foodora, viszont mindkét cég különbözik abban, hogy bár “saját” futárokat alkalmaznak, egyáltalán nem lehetséges őket úgy koordinálni, mint a cseh webáruház esetében.

A legkiaknázatlanabb szegmens a logisztikai megoldásokban mostanság a nagyháztartási gépeké. Jelenleg Magyarországon egy kezünkön meg lehet számolni, hogy hány olyan webshop vagy webshoppal rendelkező áruház van, amely másnapi vagy akár időablakos kiszállítást vállal. Annak, aki be akar törni, azt javasolnám, hogy ezen a területen kopogtasson, mert itt még van hova fejlődni.