Egy magyar cég tapasztalatai szerint őrült hatékony a vírusmarketinget és az influencerkultúrát ötvöző Worldz. A kereskedelmi szoftver működési elve egyszerű: a webshopokhoz illesztve hirdetési fórummá teszi a vásárlók kapcsolatrendszerét, miközben őket magukat alkalmi influencerré változtatja. Megnéztük, mi tudható még az olasz „találmányról”.
Ha valaki rákeres a neten a Worldz szoftverfejlesztő vállalatra, akkor nem fog megszámlálhatatlanul sok találatot kapni. Vélhetően főként azért, mert a cég elnevezése nagyon közel áll az angol world (világ) szóhoz, amire vonatkozóan viszont tengernyi utalás árasztja el a képernyőjét. Emellett a vállalat nem amerikai, hanem olasz.
A cég már nyolc éve működik – ez is onnan derül ki, hogy kiírták a saját honlapjuk tájékoztatójába. A startup vállalkozást egyetemi évei után, 2015-ben alapította Joshua Priore. Az alapító-vezérigazgató szerepelt a 30 évesnél fiatalabb ifjú tehetségeket felsoroló 2018-as Forbes-listán Olaszországban. A száraz bemutatkozás szerint csapatával olyan e-kereskedelmi szoftvert hozott létre, amely képes integrálni a webáruházak és a közösségi hálózatok funkcióit. A vállalat 2023 végére több mint 250 partnert szerzett az elektronikus kereskedelem piacán, köztük egy magyar céggel, a Piszkeshoppal.
A Worldz köré több mint négyszázezer felhasználóból álló közösség formálódott olyanokból, akik legalább egyszer döntöttek már úgy, hogy igénybe veszik a startup vállalat fő szolgáltatását. Nevezetesen egyedi kupont szereztek azzal, hogy megosztották vásárlásaik hírét személyes közösségi hálójuk tagjaival.
Más szintre emelik az e-kereskedelmet
Hitelesebb lehet a vállalat saját önmeghatározásánál az, ahogy mások definiálják termékét. A több mint 500 olasz elektronikus kereskedő ügyféllel rendelkező Integric tanácsadó cég szerint például a Worldz olyan platformot kínál, amely közösségi kereskedelemmé alakíthatja az elektronikus kereskedelmet. Ezt anélkül teszi, hogy ügyfeleinek meg kellene adniuk értékes személyes adataikat a közösségi portálokon, például a Facebookon vagy az Instagramon.
A szoftver nagyon egyszerűen működik. A felhasználó képernyőjének oldalán megjelenik egy kis banner. Erre kattintva meghívást kap, hogy jelentkezzen be közösségi csatornáin, és ossza meg kapcsolati hálójának tagjaival a terméket, amelyet vásárol, vagy az oldalt, amelyen vásárol. Cserébe a közösségi csatornákon elért hálózat nagyságával arányos jóváírást, árkedvezményt kap vásárlásaiért. Ezt azonnal levonják a pénztárnál a kosár mellett. A Worldz szoftvere tárolja a vásárlók közösségi fiókjaihoz kapcsolódó eléréséket, ami kiváló lehetőséget biztosít remarketingkampányok indítására.
Tömörebb meghatározást ad ennél a szoftvererek bemutatásával foglalkozó Software Advice, mely szerint a Worldz egy európai szinten elismert technológiai vállalat a martech szektorban. Ez a cég fejlesztette ki az egyetlen olyan szoftvert, amely képes integrálni a közösségi hálózatokat az online boltokkal.
A vállalat szolgáltatásának lényege, hogy a fogyasztók gyakorlatilag egy közösségi poszttal fizethetik ki vásárlásaik összegének egy részét.
A leghitelesebb magyar leírás a Worldz első magyar használójától, a Piszkeshoptól származik. A többek között környezettudatos higiéniai termékeket gyártó és forgalmazó cég (melynek vezetőjével január elején nagyinterjút is közölt a Kosárérték) tájékoztatása szerint itthon „elsőként és egyelőre egyedüli webshopként elkezdtünk használni egy olyan e-kereskedelmi szoftvert, amely kedvezménykuponokkal honorálja a vásárlóknak a közösségi platformokon keresztül megosztott vásárlásukat.”
A program logikája szerint a felhasználók társadalmi profiljának gazdasági értéke van. Ez arányos azzal az érdeklődéssel, amit a bejegyzésük a kapcsolati körükben kelt. Minél nagyobb kapcsolati tőkével rendelkezik az illető, annál nagyobb értékű kupont válthat be vásárlásáért.
A Piszkeshop 2023 negyedik negyedévében kezdte el használni a megoldást, mely eddig háromszor több vásárlást hozott, mint az korábban generált kuponos akciók.
Ugyanazt akarják, de csak a megoldás fele van a kezükben
Joshua Priore, a Worldz alapítója egy korábbi beszélgetésben betekintést adott üzleti ötlete hátterébe.
„Az emberek valójában nem szeretnek vásárolni a közösségi médiában”
– mondta a Grinteq e-kereskedelmi webes fejlesztő vállalat honlapján megjelent interjújában. Majd azzal folytatta, hogy az ezen a csatornán eléjük kerülő ajánlatok csak négy százalékukat bírják rá arra, hogy vegyenek is valamit.
Tapasztalatai szerint az emberek inkább az elektronikus kereskedelmi oldalakon költik a pénzüket vásárlásra. Ennek hátterében az lehet, hogy a közösségi oldalakon a felhasználó elé kerülő termékeket nem lehet egyszerűen megvenni. A fogyasztónak előbb tájékozódnia kell az áruval kapcsolatos részletekről, ami utánajárással jár. Ezzel szemben a webáruházak tálalják a részleteket a termékekről.
Eközben a felhasználók naponta átlagosan négy órát töltenek a közösségi médián valamilyen tevékenységgel. Ezért a cégalapító fő jó tanácsa a gyártóknak, a szolgáltatóknak és a kiskereskedőknek a következő: Használják ablakként a közösségi médiát! Eközben törekedjenek rá, hogy ne csak úgy a „levegőbe lőjenek”, hanem a megfelelő vásárolónak kínálják, a megfelelő terméket.
Az e-kereskedelem előbb született, mint a közösségi média, ám az utóbbi ér el milliónyi sőt milliárdnyi felhasználót. Ezt felismerve az utóbbi influencerei és a kereskedelmi márkák ugyanazzal próbálkoznak. Olyan platformokat akarnak létrehozni, amelyen a hasonló érdeklődésű emberek kapcsolatba lépnek egymással és vásárolnak is valamit.
Ugyanakkor a közösségi média az elmúlt évek korlátozásai (például a GDPR) miatt nem tudja, hogyan gyűjtsön információkat platformjain túl. Ennek mintegy tükörképeként az online shopok nem tudják követni hirdetéseik hatásosságát. Itt lehet keresnivalója annak, aki választ kínál ezekre a gondokra.
Nem ördöngösség a vásárló bekerítése
Priore szerint a megoldás kulcsa a fogyasztói tapasztalat optimalizálása. Minden nap milliók töltik az idejüket a közösségi média virtuális terében, ezért elengedhetetlen, hogy az e-kereskedőknek legyen valamilyen stratégiájuk a vásárlói tapasztalat teljes körének „bekerítésére”.
Aki hirdet a közösségi médiában, az nyilván azt akarja, hogy vásároljanak nála azok, akik látják a reklámjait. Ehhez nem pusztán a terméket kell elé tolni, hanem a legjobb szolgáltatást is hozzá kell csatolni. Ez azzal kezdődik, hogy okot kell adni a potenciális fogyasztónak a vásárlásra.
A Worldz éppen ezt kínálja. A vásárló személyes tapasztalatát egy webáruházban és ezzel egyidejűleg egy meghívást azoknak, akiket a közösségi médiában a vásárló, mint alkalmai influencer elér. A cégvezető szerint a közösségi kereskedelemben a TikTok áll nyerésre. A fiatalabbak, főként az ezredforduló környékén született Z generáció tagjai több időt töltenek ezen a platformon, mint az Instagramon. Ennek az lehet a hátterében, hogy az utóbbi természetes, semleges tartalmakat kínál, míg a TikTok személyre szabottabbakat és dinamikusabban változókat.
Ezt persze a Metánál és a többi közösségi platformnál is tudják. Ezért Priore szerint a big tech vállalatok egyre nagyobb figyelmet fognak fordítani a közösségi vásárlás fortélyainak kidolgozására.