A koronavírus-járvány miatt idén az Amazon vásárlási fiesztáját végül október közepére halasztották azzal a nem titkolt céllal, hogy az eseménnyel együtt a világ egyik legfontosabb e-kereskedője egyben beindítsa az ünnepi vásárlási szezont is.
Bár szokás szerint – legalábbis bevételi szempontból – a rendezvény minden rekordot megdöntött, iparági elemzők szerint az idei Prime Day meglehetősen laposra sikeredett a korábbiakhoz képest. A szkeptikusok szerint nem sikerült olyan mértékben felkelteni a vásárlók figyelmét, mint amennyire a nyári uborkaszezonban ez menni szokott.
A puszta számok szempontjából ennek ellenére persze az október 13-án és 14-én megtartott eseményen több mint 3,5 milliárd dollár forgalmat produkáltak a cég piactéren aktív eladói, de az eladások 70 százalékát az Amazon által forgalmazott saját termékek tették ki. A teljes bruttó eladási eladási volumenen belül a cég által készleten tartott és eladott termékek aránya a piactérhez képest a szokásos 35 százalék körüli értékről erre a két napra 70 százalékra ugrott fel. Ez leginkább a meglehetősen komoly kedvezményekkel árult Echo és Fire TV készülékeknek volt köszönhető, amelyeket ezen a két napon nagyon nyomott áron vásárolhattak meg az Amazon Prime előfizetői.
Az említett forgalom a kampányban részt vevő 19 országban összeadva jött létre, míg az Amazon az említett piacokon, tehát az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, az Egyesült Arab Emirátusokban, Spanyolországban, Szingapúrban, Hollandiában, Mexikóban, Olaszországban, Németországban, Kínában, Belgiumban, Kanadában, Ausztriában, Japánban, Franciaországban és Ausztráliában, valamint Brazíliában és Törökországban összesen mintegy 6,5 milliárd dolláros volumenben értékesített termékeket.
Némi visszatetszést keltett azonban, hogy az Amazon korábban azt hangsúlyozta, a világjárvány okozta visszaesés által leginkább sújtott kis-és középvállalatokat szeretné támogatni az esemény marketingbüdzséjével. Ahogy az a fenti adatokból is jól látszik, a százmillió dolláros marketingtétel nagy része leginkább az Amazon saját termékeinek adott lökést a Prime Day alatt. A kisebb cégek és külső eladók lényegesen kevesebb forgalmat realizáltak, mint azt korábban remélhették.
A legforgalmasabb órákban az eladások több mint 55 százalékát még így is a külső kiskereskedők produkálták, de ezek a termékek többnyire a 25 dollár alatti kategóriákban kerültek eladásra, és a kedvezmények mértéke is nagy részt 10-25 százalékos volt. Így ezek az összes forgalom jóval kisebb hányadát tették ki, mint az Amazon saját zászlaja alatt forgalmazott, jóval nagyobb értékű és jelentősebb kedvezménnyel árult termékek.
Ennek megfelelően a kulcskategóriákban is az Amazon termékei voltak dominánsak: az elektronikai termékek rangsorában a top 50-ből 40 a cég saját terméke volt. A helyenként már-már beszerzési áron kínált áruk közül egyébként a mindössze 18,99 dollárért kínált okoshangszóró, az Echo Dot volt a legnépszerűbb, amelynek eredeti ára 49,99 dollár. A második nap végére ez lett az Amazon legnagyobb tételben eladott terméke, így nem csoda, hogy a piactéren aktív külső eladóknak alig-alig sikerült felkerülni a legnépszerűbb kategóriák eladási listájába.
Mindezek ellenére a tavalyi 2 milliárdos GMV részesedéshez képest a piactér eladóinak idei 3,5 milliárdos forgalma számukra is rekordot jelent. Sokak szerint a kiskereskedők jó része már csak azért sem kínálta portékáit nagyobb kedvezménnyel a Prime Day alatt, mert nem merték megkockáztatni, hogy kifussanak a készletből a most kezdődő ünnepi negyedévben. A hatalmas logisztikai kapacitással és árukészlettel rendelkező Amazonnal szemben a kisebb eladók az ellátási lánccal kapcsolatos bizonytalanságok miatt tartalékolták árukészletüket az előrejelzések szerint idén elhúzódó, és egyre inkább online térbe költöző karácsonyi szezonra.