Nem örülnek különösebben az Amazon külső eladói, mióta az óriáscég bejelentette: a továbbiakban az eddigi költségek mellé üzemanyag- és inflációs felárat is hoz, ami öt százalék lesz.
A Fulfillment by Amazon (FBA) szolgáltatás április 28 óta él, de az öt százalékos emelés eleve olyan sok, hogy már több eladó is trükközni próbál azért, hogy visszahozza valahonnan a kiesést. Egyesek a fogyasztókra hárítanák át ezeket a költségeket, mások viszont az üzletük más területein kezdenek spórolni.
Mire kérnek?
A döntés különösen azért fájó, mert mindössze néhány hónappal ezelőtt emelte az Amazon az eladókra hárított költségeket: januárban átlagosan 5,2 százalékos díjemelés történt különféle költségek formájában, az eladókat pedig tulajdonképpen kényszerítik a tevékenységük módosítására, a profit fenntartásának érdekében.
Ez főleg annak fényében érdekes, hogy a cég nincs igazán megszorulva: az Amazon 2021-es negyedik negyedévi eredményében a harmadik féltől származó eladói szolgáltatásokból származó nettó árbevétel 30,32 milliárd dollár volt, ami 11 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Az ügyfeleik aggodalma persze eljutott a céghez is, erre viszont az Amazon szóvivője, Av Zammit kifejezetten cinikus választ adott: szerinte még az új költségek is “körülbelül a felét teszik ki a többi nagy fuvarozó által kiszabott pótdíjaknak. Határozottan támogatjuk értékesítési partnereinket, és nagyon átgondoltuk az általunk végrehajtott változtatásokat. A változást követően a Fulfillment by Amazon továbbra is lényegesen kevesebbe kerül, mint az alternatívák.” Tehát tulajdonképpen annyi a kommentár, hogy még így is olcsóbbak, mint mások.
“Nem lepett meg. A költségek mindenhol nőnek” – mondta a Modern Retailnek Chris Palmer, az Amazon eladók tevékenységének optimalizálásával foglalkozó SupplyKick ügyvezetője. Hozzátette, hogy az óriáscég eddig viszonylag türelmes volt, és főleg azért várt az áremelésekkel, mert tudták, hogy ezek a költségek a végén a vásárlókra lesznek hárítva.
Az árnövekedés az Amazonon valóban egy nagy egész része: ahogy Magyarországon is rekord tempóban drágul minden (aminek nincs hatósági ára), úgy az Amazon fő bázisát jelentő Egyesült Államokban is. Az USA Munkaügyi Minisztériuma adatai szerint az ország fogyasztói árai márciusban 8,5 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest, ami 40 éves csúcsnak számít. Az üzemanyagárak drámaian nőttek az elmúlt néhány hónapban, jelentős részben Oroszország Ukrajna elleni háborúja miatt.
Minden drága
Az infláció és az üzemanyag drágulását pedig még az olyan nagyok is érzik, mint az Amazon, de díjakat emelt például a kézbesítésben utazó FedEx és UPS is. Átlagosan 5,9 százalékkal drágultak a szolgáltatásaik, de a helyzet még az olyan stabil szereplőknél is érezhető, mint a világ szerencsésebb helyein működő Uber és Lyft szolgáltatások: mindketten ideiglenes üzemanyag-felárat vezettek be márciusban.
Ezek persze nem valószínű, hogy megnyugtatják az Amazon eladóit, ugyanis az elmúlt évben – többek közt a koronavírus-járvány miatt – már amúgy is megnőttek az alapanyag-költségek, és az ellátási lánc is akadozik. A problémát egyesek nem is abban látják, hogy drágulás történik, hanem az, hogy ezekből maga a cég semmit nem akar benyelni: Phil Masiello, a poralapú ételeket forgalmazó Uplift Florae vezérigazgatója 2006 óta van jelen Amazonon, és szerinte tulajdonképpen kettős számlázást látunk. “Az Amazon tisztán akar keresni, ők akarnak maradni a legolcsóbbak, ezért az eladókat terhelik nagyobb költségek” – nyilatkozta.
Az Egyesült Államok eladói jelenleg alternatív megoldásokat keresnek: Masiello például elmondta, a csomagolási, a raktározási és az üzemeltetési költségeken akar faragni, de azt is kiemelte, azért is fontos az eladóknak nem túlzottan rátámaszkodni az Amazonra, mert a cég gyorsan tud változtatni. Csakhogy a Fulfillment by Amazon ad valamit, amit csak kevés másik cég: nagyon gyors, és nem is túl komplikált a használata.
Érdemes persze azt is nézni, mennyire jó ötlet a vevőkre hárítani a plusz költségeket: az Amazon ezt ugyanis kifejezetten nehézzé teszi, ugyanis ha egy terméknek drasztikusan megnövekszik az ára, akkor a rendszer árképzési hibát jelezhet, aminek a vége az eladó letiltása is lehet, vagy lekerülhet az ajánlott eladók listájáról. Tehát az kereskedők az árakat nem is tudják azonnal emelni, csak szép lassan, hogy az Amazon algoritmusának ne tűnjön fel, hogy éppen a cég által kitalált emeléseket készülnek kifizettetni valakivel.
Léteznek más trükkök is: sokan megvárják, ameddig az alacsony árakkal dolgozó boltok eladják a készleteiket, ezután már mehet az emelt ár, de például sokszor ellenőrizni kell a termékek pontos méretét is, nehogy véletlenül többet fizessünk (az Amazon magasabb összeget kérhet). Az eladók egybehangzó véleménye szerint minden apróságra figyelni kell annak érdekében, hogy fent tudjanak maradni a következő, nehéz időszakban.
Magyarország régiójában más bajok is vannak
Azok az áremelkedések, amelyek az Amazont és társait érintik, természetesen Magyarországot sem kerülték el: áprilistól a Kifli.hu is közölte ügyfeleivel, hogy 15000-ről 18000 forintra emelik az ingyenes kiszállítási limitet, de 12000 forint alatt is 300 forinttal emelkednek a szállítási díjak. A cég érvelése tulajdonképpen a szokásos: drágulnak a nyersanyagok és az energia is.
Kis túlzással nincs olyan szegmense a kereskedelemnek, ahol ne a fogyasztónak kellene többet fizetnie: a két legnépszerűbb ételrendelő applikáció, a Wolt és a Foodpanda alapdíjai is nőttek az elmúlt hónapokban, és a Glami.hu kutatása szerint a ruházati szektorban érintett cégek 48 százaléka tervez áremelést, ráadásul az általában tervezett 11-15 százalékos drágulás még nagyobb arányú, mint amekkora a szomszédos országokban várható.
Úgy néz ki, a régióban nemcsak az alapanyagok drágulása, esetleg a készlethiány miatt történik áremelés: az elmúlt két év látványos bővülése után úgy tűnik, megtorpant az e-kereskedelem növekedése Közép-Kelet-Európában. Korábban kétszámjegyű bővülést láthattunk évről évre (nyilván nem függetlenül a covid miatti lezárásoktól), a régióban viszont az első negyedévben csak öt százalékkal nőtt a forgalom.
A jelenségről április végén a TrendFM-nek beszélt a Growww Digital online-növekedési szakértője, Szabó László. Mint elmondta, hogy amíg a régióban az e-kereskedelem részesedése a teljes kereskedelmi szektorból 10-15 százalék körül jár, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban ez az arány 20-30 százalék körül mozog.
A lassulásban valószínűleg ott van a számunkra kézzelfogható közelségben lévő ukrajnai háború: a bizonytalanság miatt sokan inkább spórolni kezdtek. Azt sajnos még megtippelni sem lehet, hova lyukad ki az áremelkedés, de valószínű, hogy a végén nem az Amazonhoz hasonló, érinthetetlen nagyvállalatok fogják igazán megérezni a hatást.