A koronavírus-járvány sok fogyasztó vásárlási szokásait megváltoztatta: most azok is szeretnének házhozszállítással vásárolni, akik eddig idegenkedtek ettől a módszertől. De miközben az alapvető cikkek iránt nagy a kereslet, más webáruházak jelentős visszaesést tapasztalnak.
A nemzetközi fejlemények, illetve az első hazai koronavírus-megbetegedések hírére már lezajlott pár kisebb-nagyobb vásárlói roham a boltokban, ahol aztán a polcok félig vagy teljesen üresen tátongtak. Az iskolabezárások és további megelőző intézkedések bejelentését követően azonban végképp felpörgött a beszerzési láz, és ez rögtön éreztette a hatását az online kereskedelemben is.
Például a Tesco online áruháza korlátozásokat vezetett be: limitálták a megrendelhető áruk mennyiségét. Az indok az volt, hogy ne fogyjanak el a készletek, mindenkinek jusson elég a legfontosabb élelmiszerekből, így több termék esetében maximum hat darabot lehet egyszerre rendelni. Ugyanakkor olyan esetről is beszámoltak, amikor a megrendelés elfogadása ellenére nem tudták a megrendelt árut kiszállítani és helyettesítő terméket sem tudtak felajánlani. A webáruházban jellemzően a következő 1-2 hétben nincs foglalható kiszállítási időpont. A Tesco külön weboldalon ismerteti a járvány idejére foganatosított rendkívüli intézkedéseit, és egyúttal azt is meghirdette, hogy ideiglenes munkatársakat keres.
Az Auchan közzétette, hogy az élelmiszer-szállítási kapacitásaik megteltek, ezért bizonytalan ideig nem tudnak új megrendeléseket fogadni. A közlemény arra is kitér, hogy az árukiszállítás folyamatai jelenleg nem teszik lehetővé a termékek kontaktusmentes átadását. A Spar logisztikája is hasonlóan leterhelt: közeli időpontra már csak némi szerencsével vagy azzal sem lehet kiszállítást kérni.
Az Extreme Digitalnál március első heteiben a különböző fertőtlenítő, tisztító eszközök fogytak a legjobban, az iskolák bezárásának március 13-ai bejelentését követően a notebookok és táblagépek eladása is megtöbbszöröződött. A kényszerű otthontartózkodásra szorult vásárlók közül sokan vásároltak még kenyérsütő gépet, fagyasztót, gőztisztítót, és otthoni sportszereket, így például futógépeket is.
Bengyel Ádám, a FoxPost Zrt. alapítója és vezérigazgatója a Kosárértéknek hétfőn azt nyilatkozta, egyelőre még nem tapasztalnak semmilyen irányú elmozdulást a csomagvolumenben, miközben az elmúlt hónapok 30%-os növekedést mutatnak az előző év azonos időszakához képest. Azzal számolnak, hogy tevékenységük, mint postai szolgáltatás a járvány kapcsán sem kerül korlátozásra, ellentétben más átadópontokkal. Ez okozhat volumennövekedést, amire fel vannak készülve: standard protokolljaik vannak, amelyek már a karácsonyi időszakban is nagyon jól vizsgáztak.
Az automatás átvétel továbbra is közvetlen emberi érintkezés nélkül működik, ezért az esetleges fertőzésveszély kockázata minimális. Futárjaik rendelkeznek a megfelelő fertőtlenítőszerrel, továbbá kesztyűben és szájmaszkban dolgoznak: a maszkok beszerzése folyamatos, bár e téren tapasztalnak hiányt. Automatáikat, autóik rakterét rendszeresen tisztítják, fertőtlenítik. Raktárosaik és futárjaik elkülönített zónákban dolgoznak, a vevőszolgálatunk pedig home office-ból működik zökkenőmentesen.
A 360 webáruház számára logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Webshippy viszont egy nagy, múlt heti rohamot követően a hét elején jelentős visszaesést tapasztalt a teljes forgalomban: a volumen a korábbi mennyiség harmadára-negyedére esett vissza. Perényi András, a cég vezetője hétfőn úgy látta, a vásárlók elsősorban az otthoni izolációhoz legszükségesebb dolgokat szerezték be, és minden egyéb vásárlást elhalasztanak. A toplistát a maszkok, fertőtlenítők, tartós élelmiszerek vezetik, és több olyan webáruház is létrejött az elmúlt hetekben, amely kifejezetten ilyen termékek értékesítésére szakosodott. Eközben érthető módon például telefontokot vagy lakásdekorációs cikkeket senki sem vásárol.
Ezzel szemben szerdán már radikálisan megváltozott a helyzet: Perényi András szerint egyes ágazatok elkezdtek pörögni, és a korábbi gyakorlattal ellentétben nagy cégek is megjelentek náluk, hogy kiszervezzék hozzájuk a logisztikát. Olyan vállalatokkal sikerült éjszakába nyúló tárgyalásokon 2 nap alatt megállapodni, amelyekkel korábban több mint 2 év alatt sem, és az ügyfelek villámgyorsan elhárították azokat az együttműködéshez szükséges technikai problémákat, amelyek korábban akadályt jelentettek. Olyan új ügyfelek is jelentkeztek, akik bezárják fizikai boltjaikat, és csak online értékesítésre térnek át, és ehhez 2 hét alatt létrehoznak egy webáruházat. Vagyis a Webshippynél nem sokáig tartott a visszaesés, most éppen további erőforrások bevonására van szükség.
Perényi András szerint a cég készen áll a jelentős forgalomnövekedés kezelésére: jól skálázható digitális csomagolóállomásaik vannak, amelyek az ünnepek során már bizonyítottak.
Hozzátette: a Webshippy maximálisan betartja a magyar kormány és a WHO ajánlásait: maszkokat és kézfertőtlenítőt használnak, érintésmentes megoldásokat alkalmaznak, az irodai alkalmazottak pedig home office-ban dolgoznak.