E-kereskedelem az újranyitás után: kihagyhatatlan lehetőség és kiélezett verseny

E-kereskedelem az újranyitás után: kihagyhatatlan lehetőség és kiélezett verseny

Az online vásárlások óriási lendületet vettek március és április folyamán. Hogyan válhatnak az újranyitás nyerteseivé az e-kereskedők, mit tehetnek a megnövekedett forgalom és az új vevők megtartásáért?

A márciusi hazai online kiskereskedelmi forgalom megközelítette a 2019-es karácsonyi vásárlások volumenét, 2020 első negyedévében pedig 21,4 százalékos növekedést mutat az előző év azonos időszakához képest a GKI Digital online kiskereskedelmi gyorsjelentése szerint.

Az új online vásárlók száma Magyarországon mintegy 50.000 fővel nőtt alig másfél hónap alatt. Ezt a növekedési arányt 2019-ben nyolc hónap alatt sikerült elérni úgy, hogy ezen időszak alatt az uniós tagállamok körében csak Horvátország tudott több új online vásárlót bevonni az e-kereskedelembe.

Járvány és recesszió: meddig tart a növekedés?

A GKI szakértői szerint 2020 második negyedéve akár 34-35%-os bővülést is hozhat majd és csak az év második felében számolnak jelentős vásárlóerő csökkenéssel.

“Az első két negyedév megnövekedett online vásárlói bázisa és rendelésszáma összességében segíthet abban, hogy az online kereskedelem az év második felében is tartani tudja a növekedés gyorsuló dinamikáját. Így a piac – a mostani kilátások alapján, a 2019-es 16%-os bővülést követően – éves szinten mintegy 25%-kal növekedhet” – áll a GKI Digital májusi előrejelzésében.

Most vagy soha: megragadni a kínálkozó lehetőségeket

Kérdés, hogy a kijárási és nyitvatartási korlátozások feloldásával, az üzletek újranyitásával mennyien döntenek tartósan az online vásárlás mellett. Ez a következő hónapok nagy kereskedelmi kihívása a hagyományos és az e-kereskedők számára egyaránt.

Az európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a fizikai üzletekkel és webshoppal is rendelkező, több csatornán keresztül értékesítő kereskedők tudtak leginkább profitálni az online forgalom növekedéséből, tudatosan terelve az embereket az online vásárlás felé. A következő hetekben-hónapokban azt is meglátjuk majd, a legnagyobbak milyen stratégiát választanak a bolti és online forgalom optimalizálására.

Magyarországon a sok új webshop mellett számtalan új, innovatív szolgáltatás is elindult az elmúlt hetekben. Napról-napra tapasztalhattuk azt is, hogyan fejlesztik, javítják a digitális értékesítési folyamatokat, teszik a vásárlást és kiszállítást biztonságosabbá, kényelmesebbé. Ezt a sebességet, rugalmasságot a tömeges, kiszolgálásra váró vásárlói igények generálták.

Mi következik most? Mire készüljenek a webshop tulajdonosok, üzemeltetők?

Az ügyféligényre fókuszáló, folyamatos visszajelzéseken alapuló megoldások hatalmas versenyelőnyt jelentenek a gyorsan változó, szélsőségesen bizonytalan időkben. Az e-kereskedőknek az új vásárlók bizalmának megtartásán és a visszatérő vásárlók lojalitásának növelésén kell dolgozniuk, csak így használhatják ki a kínálkozó lehetőségeket.

Ez az a pont, ahol már komplex professzionális módszerekre és megoldásokra van szükség, hiszen mindezt egy időben kell szem előtt tartaniuk:

  • új, változó kényelmi szempontok,
  • fokozódó vásárlói árérzékenység és ennek következtében,
  • kiélezett kereskedői árverseny.
  • biztonságos csomagolás, érintésmentes kiszállítás,
  • készpénzhasználat csökkentése,
  • e-kereskedelemben tapasztalatlan vásárlók megtartása, edukálása.

Teljeskörű e-commerce megoldás a digitális üzleti stratégia megalkotásától az egyedi webshop-keretrendszer üzemeltetéséig

Az elemzésekből az is kiderül, hogy a bolti forgalom kiesésének ellensúlyozására a tavaly még a kiskereskedelmi forgalom alig 6,3%-át adó e-kereskedelmi szektornak a másfél hónap alatt mért forgalom négyszeresére kellene növekednie. Ez óriási kihívás az online értékesítési csatornáikat sokszor még csak próbálgató szereplőknek.

“A járvány lecsengésével különösen értékessé válnak az üzleti stratégiák. Az adatokra alapozott, bevált módszertanok biztonságos döntésekhez vezetnek. Nem tudok kockázatosabbat elképzelni a kapkodó, következetlen üzleti döntéseknél. Hasonlóan végzetes hiba lehet, ha a vezetők dermedten, távolról figyelik az eseményeket és elmulasztják kihasználni az e-kereskedelemben most kínálkozó lehetőségeket.
Az e-kereskedelemben sokszor még bizonytalanul tájékozódó vállalatok gyors, határozott és bátor döntéseket kell hozzanak a túlélés, vagy épp a következő évek növekedésének biztosítása érdekében. A Smart Commerce Consultinghoz hasonló, e-kereskedelemben is elismert üzleti stratégiai tanácsadó cégek munkája radikálisan felértékelődött, ez számunkra is nagy lehetőség és persze óriási felelősség is egyben” – teszi hozzá Donáth Fruzsina, a Smart Commerce Consulting senior tanácsadója, ügyvezetője.

A napokban indult Facebook Shopstól a bérelhető megoldásokon át a komplex, egyedi igények kiszolgálásáig sokféle megoldás közül választhatnak a kezdő e-kereskedők. A vállalkozás fejlődésével egy pontig kiszolgálhatók a vásárlók az bérelhető, szabvány webshopokkal, de a növekedés elkerülhetetlenül szükségessé teszi az egyedi webshop keretrendszerek használatát:

  • a megrendelések volumenének gyors növekedése esetén,
  • a kínált termékkör bővülésével és összetettebbé válásával,
  • amikor már több webshop egyidejű kezelését kell megoldani,
  • a vevői igények és megtartás professzionális és sokrétű kiszolgálásához,
  • komplex, testreszabott marketing eszközrendszer alkalmazásához,
  • a vállalati működés testreszabott rugalmas, akadálymentes támogatásához,
  • az üzemeltetés egyedi igényeket ismerő támogatása, gyors kiszolgálása érdekében.

Bővülő ügyfélkör, eltérő vásárlói igények, folyamatos ügyfélélmény-fejlesztés

A kiváló ügyfélélmény az e-kereskedők fontos fegyvere a vevőmegtartásban. A fizetési, kiszállítási lehetőségek széles választéka, a konverziót segítő megoldások és a tapasztalatlan, sokszor idős vásárlók végigvezetése a vásárlási folyamaton, a kiváló UX, az akadálymentesítés kulcsfontosságúvá válik. Ezeket az igényeket maradéktalanul már nem tudják kiszolgálni a fejlesztésekkel feljavított, készen kapott megoldások. Ilyenkor már nem szabad halogatni, eljött az egyedi, testreszabott webshopmotorra váltás ideje.

Az e-kereskedők feladata most a bolti vásárlást tartósan kiváltó szolgáltatások, innovatív megoldások kidolgozása a vásárlók számára. A március óta tartó forgalomnövekedés nem az akciókat kihasználó, egyszeri Black Friday vásárlásokról szól, hanem a vásárlási szokások tartós megváltoztatásának lehetőségét kínálja az e-commerce szereplők számára. A feladat adott, a kérdés az, ki lesz képes felnőni a kihíváshoz és változások nyertesévé válni.

(Támogatott tartalom)

Teljes körű e-commerce szolgáltatás

Értékesítésközpontú, testreszabott megoldások az üzleti stratégia kialakításától a komplex e-kereskedelmi rendszerek fejleszéséig és üzemeltetéséig. Ismerd meg a lehetőségeid, várjuk üzeneted!

mm
Gordon Ákos

A Virgo csoport alapító-tulajdonosa, e-commerce stratégiai üzletfejlesztési vezetője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!