FMCG termékek, COVID-teszt, mobiltelefon-fertőtlenítő: ez a Black Friday kicsit más volt, mint amit megszokhattunk, de az biztos, hogy az akcióban résztvevő kereskedők és a (körültekintő) vásárlók idén is jól jáhattak. A teljesség igénye nélkül összeszedtünk néhány példát arra, hogy ki milyen termékekkel, kedvezményekkel és stratégiával támadott a fekete pénteken.
Az ünnepi szezon kezdetét jelentő szuperakciós napot hivatalosan 2020 nov. 27-én rendezték a világ számos országában – nem így Magyarországon, ahol a legtöbb kereskedő egy héttel korábbra, 20-ára időzítette a Black Friday-t. Voltak olyanok, akik csak a “hivatalos” időpontban akcióztak (pl. Laptop.hu, Libri, E-Bike), vagy több napon keresztül (pl. Alza, Auchan, Deichmann), de rengeteg megfejtést találhattunk ezeken kívül is, mit például a Fekete Csütörtök (Aldi, Lidl), vagy a Black (esetleg Red, Cyber stb.) November (Telekom, Vodafone, Mall.hu). Persze ahogy az lenni szokott, az egyik legnagyobb piaci szereplő, az Extreme Digital még ennél is korábban, 13-án tartotta privát fekete péntekét, aztán a 20-ai pénteken pedig ismét “akcióba lendült”.
Nagyot szakított idén az Extreme Digital – eMAG
Az Extreme Digital közleménye szerint az első, vagyis a 13-ai Black Friday a tavalyinál jelentősen nagyobb forgalmat generált: 46 százalékkal több pénzt költöttek és 43 százalékkal több rendelést adtak le a magyar vásárlók, mint tavaly. A vásárlók száma 16 százalékkal, a kosárérték pedig durván a harmadával volt magasabb, mint 2019-ben, így 40 ezer forint körül alakult. A termékkategóriák toplistáját idén az FMCG vezette, ami ugyan újdonságnak számít, de a járványhelyzet miatt egyáltalán nem meglepő. Ezt követte a szerszámgép, illetve a játékok kategóriája. Összesen mintegy kétmilliárd forint értékű árucikk kelt el egyetlen nap alatt, ami normál időszakban több hét alatt jön össze – írták a közleményükben. Persze náluk sem csak egy napig tartott az akció, hiszen 20-án megismételték az árleszállításokat.
A rekordmértékű érdeklődés természetesen extrém terheléssel járt a webshopot kiszolgáló szervereken, amelynek műszaki kiszolgálásához idén is a BIG FISH Internet-technológiai Kft. szakemberei nyújtottak segítséget.
„A tavalyi év tapasztalataiból kiindulva újabb terheléses teszteket végeztünk, és az eredmények alapján több körben optimalizáltunk az rendszer működésén. Emellett a múlt évben bevezetett virtuális váróterem szolgáltatást idén is alkalmaztuk, amelyekkel el tudtuk kerülni a szerverek túlterhelését. Így sikerült az Extreme Digital történelmének legnagyobb forgalmú napját mindenféle műszaki fennakadás nélkül lebonyolítanunk.” – mondta el Barcsay Erik, a cég ügyvezető partnere.
Szép sikert könyvelhetett el a cégcsoport másik tagja, az eMAG is, akik – csatlakozva a legtöbb hazai kereskedőhöz – 20-án tartották a Black Friday-t, majd 27-én újra akciót hirdettek, csak ezt már Boxing Day néven.
20-án összesen 6,9 milliárdos forgalmat értek el és nagyjából 3,1 millió oldalletöltésük volt. Az egyik leggyorsabban felvásárolt termékük az iPhone SE 2020-as modellje volt, amit valóban jelentős kedvezménnyel kínáltak, így másodpercek alatt kifogytak a készletből. Igazi különlegességeket is találhattunk kínálatunkban, mint például a 24 karátos aranyrúd, a hasított félsertés (amelyből 12 darab ment el), vagy a SARS-CoV-2 PCR teszt.
Az ajánlataikat böngészve feltűnő volt, hogy a “Bomba jó ár” címkével ellátott termékeknél nem írták ki az eredeti árat, sem a kedvezmény mértékét, csak az akciós ár szerepelt a weboldalon. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre az eMAG sajtóosztályától a következő választ kaptuk:
[blockquote author=”” pull=”normal”]“Az eMAG ezeket a termékeket is most az idei legkedvezőbb áron adja, idén nem volt ennél olcsóbban megvásárolható egyik “bombajó áras” termék sem. E kiemelt termékek esetében az eMAG azért nem tünteti fel az eredeti árat, mert slágertermékként a közelmúltban is voltak már akciósak, de nem volt rájuk akkora kedvezmény, mint a Black Friday-en. Ha a látogatók Árukeresőben leellenőrzik a mostani “bombajó” árat, látni fogják, hogy az valóban kedvező a többi kereskedő áraival összehasonlítva.”[/blockquote]Alternatív megoldások
Főként a tengerentúlon, ahol a vásárlóknak néhány évük volt már arra, hogy kiábránduljanak a fekete péntekből, több kereskedő és márka próbálkozik valamilyen ellenkező stratégiával a szimpátia növelésének érdekében. Ez a jelenség az utóbbi években itthon is meghonosodni látszik.
A Mountex idén azt találta ki, hogy nemcsak kihagyja a Black Fridayt, hanem egyenesen bezárja üzleteit, és mindenkit arra buzdít, hogy töltse a szabadban a napot. Az ötlet egyébként nem tőlük indult: a REI nevű, szintén szabadidős termékeket forgalmazó webshop tavaly már meghirdette az #OptOutside kampányát ugyanezzel az üzenettel.
A videó kommentjeiből is látható, hogy az akció sok mindenkiből erős egyetértést váltott ki, így valószínűleg a marketingfogásnak forintosítható eredménye is lesz.
Ahogy korábban is, a DM ismét “Giving Day-t” hirdetett, vagyis a leárazott termékek dömpingje helyett minden vásárlás értékének 5%-át jótékony célra ajánlották fel, amellyel a Magyar Máltai Szeretetszolgálat idősotthonaiban élőknek segítenek.
Valóban megéri?
A “szuperakciós” napok kapcsán minden évben felmerül a gyanú, hogy valóban jól járnak-e a vevők az ilyenkor megvásárolt termékekkel, vagy pusztán marketingfogásról van szó. A prohardver.hu fórumán idén is összegyűjtötték, hogy melyik bolt mikor tartja a fekete pénteket, és néhány terméknél összehasonlítást is végeztek. Eszerint az egyik legnagyobb megtakarítást egy Lenovo laptopnál lehetett elérni, amely az Árukeresőn feltüntetett 11.19-i árához, 129.990 Ft-hoz képest 60.000 Ft-tal került kevesebbe.
Természetesen idén sem volt nehéz olyan termékeket találni, amelyek diszkontált ára magasabbnak bizonyult számos más kereskedő normál árainál. Példaként említhető ez a napelemes power bank, amelynek átlagára az Árukereső diagramja szerint 10.000 Ft alatt mozgott az elmúlt 3 évben:
Ehhez képest az egyik kereskedő Black Friday ajánlatai között a 35% kedvezmény ellenére is sikerült magasabb áron kínálni a terméket:
Bármit is gondolunk a Black Friday-ről, egy biztos: amíg a webáruházak nagyobbik fele ilyen eredményeket tud elérni az akciós napon (napokon, heteken stb.), addig nem valószínű, hogy a kereskedők tömegesen buzdítják majd a vásárlókat kirándulásra vagy jótékonyságra, és az esemény továbbra is a vásárlásról fog szólni.