A kínai gazdaság gyengesége tovább ösztönözte a B2B-szolgáltatásokat kínáló kínai vállalkozásokat, hogy az amerikai piacon elért terjeszkedéssel kárpótolják magukat halványabb hazai teljesítményükért.
A hangcsui központtal működő Alibaba Group Holding e-kereskedelmi óriás szolgáltatásai felfrissítésével próbál teret nyerni az Egyesült Államok B2B-piacán – írta a South China Morning Post (SCMP). Az Alibaba Group tulajdonában lévő sajtóorgánum szerint a vállalat határokon átnyúló business-to-business platformja, az Alibaba.com szeptember közepén kreatív konferencián mutatta be Las Vegasban kínálatának újdonságait.
Az eseményre az üzleti világ iránt érdeklődő laikusokat, a B2B üzleti és technológiai oldalához értő szakértőket, az ágazat képviselőit várták abban bízva, hogy kellő felhajtást tudnak kelteni amerikai jelenlétük megerősítése érdekében. Adni akartak emellett némi hátszelet a „Super September” néven futó programjuknak is. Ebben a cég B2B-platformján dolgozó partnereik vesznek részt. Nem mellékes, hogy e vállalkozások összesen mintegy hetvenmillió terméket kínálnak a piacon.
Nagyobb piac = nagyobb figyelem
A platform újdonságokkal igyekszik közelebb kerülni az amerikai fogyasztók szívéhez – és persze: a pénztárcájához. Ezek egyike a tervek szerint a megújított képkereső rendszer. „A nyelvi akadályok leküzdése érdekében például olyan fordítóprogramot alkalmaznak, amely valós időben fordítja le feliratokra a termékek felett elmondott szöveges ismertetőket” – magyarázta az újítás fontosságát Rah Mahtani, az Alibaba.com egyesült államokbeli marketingjéért felelős vezetője.
Elmondása szerint az USA az Alibaba legnagyobb piaca a vásárlók számát illetően. Emellett az elmúlt két és fél évben óriási számban jelentek meg az Alibaba platformján az új amerikai felhasználók.
Az Alibaba.com aktív vásárlóinak száma 32 százalékkal nőtt 2023 első félévében 2022 azonos időszakához képest. A platformon képviselt iparágak 90 százalékának vállalatai külföldi online értékesítésük gyors növekedéséről számoltak be. A szolgáltató szakemberei a kínai cég exportpiacainak több mint kilencven százalékán tapasztalták a forgalom növekedését.
Mindezt a kínai gazdaság gyengélkedése ellenére érték el. Az ország cégeinek kivitele augusztusban 8,8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, derült ki a vámadatokból. „Érezzük a forgalom növekedése érdekében ránk gyakorolt nyomást” – mondta Jessica Li, az üvegtermékeket gyártó Ikoo Glass alibabás értékesítéséért felelős vezetője. A cég termékeinek közel felét az Egyesült Államokba és Európába exportálja.
Túl későn lépett az Alibaba?
Az olyan nagy kínai technológiai cégek, mint a ByteDance vagy a TikTok agresszíven terjeszkednek az amerikai piacon annak érdekében, hogy kárpótolják magukat a hazai piacokon tapasztalható halvány keresletért. Ezek a cégek a Shein e-kereskedelmi site-ot használják, amely Kínában indult, majd Szingapúrba helyezte át székhelyét.
Bár az Alibaba nemzetközi kereskedelmi ágazata a cég leggyorsabban fejlődő üzletága, szakértők szerint nincs biztosítéka a sikerre az USA-ban. Sokan úgy vélik, túl későn indította be terjeszkedését, ezért az olyan versenytársak, mint a Shien az orra előtt megszerezhetik a piac jelentős részét.
Ronthatja a vállalat esélyeit a bizonytalanság a cégvezetésben. Az Alibaba Group bejelentése szerint távozik posztjáról Daniel Zhang, a cég felhőszolgáltatási üzletágának vezetője. Zhang két hónappal ezelőtt még a vállalat vezérigazgatója volt, ám akkor a felhőplatform irányítását kivéve feladta a pozícióit. Utóda a cég élén, Eddie Wu most visszaveszi tőle ennek a részlegnek a vezetését is.