Az Amazon ismét robotizált raktárakba fektet, a korábbi gigaberuházásokkal ellentétben a világ legnagyobb e-kereskedője az év egyik legnagyobb hatásúnak várt logisztikai trendje, a micro-fulfillment mellett teszi le a voksát. Már meg is kezdte az egyik élelmiszer nagyáruházhoz kapcsolt néhány robotraktár építésének tesztelését.
Az első, úgynevezett micro-fulfillment központ a pennsylvaniai Plymouth Meetingben található Whole Foods mellé épül. Kimondottan azt szeretnék vele elérni, hogy a vásárlók az Amazon weboldalán vagy az Amazon Fresh élelmiszer-szolgáltatásán keresztül megrendelt termékeket a Whole Foods üzletében vegyék át. Természetesen úgy és akkor, miközben a vásárlók a heti rutinjuk szerint az organikus és természetes élelmiszerekből is bevásárolnak.
A teszt során az üzlet mellé egy kis, automata robotraktár kerül, ahol robotok szedik össze a termékeket, például üdítőket, zoknikat vagy teniszütőket, majd becsomagolják azokat a vásárlóknak. Ezzel a vásárlók olyan termékeket is megvásárolhatnak, amelyeket a Whole Foods nem tart készleten, például Pepsi üdítőt vagy Kellogg’s gabonapelyhet.
Heti két boltba mennek el
Az Amazon a lépéstől azt reméli, hogy így csökkentheti a vásárlók más üzletekbe tett látogatásainak számát. Egy kutatás szerint az amerikaiak hetente átlagosan két különböző élelmiszerboltot keresnek fel, hogy optimalizálják a költségeiket, szélesebb termékkínálatot érjenek el, vagy kihasználják az eltérő akciókat. Az Amazon adatai szerint a Whole Foods vásárlói ugyan organikus termékeket keresnek, de más boltokban is vásárolnak, hogy teljes élelmiszer listájukat megvegyék. Az új mikro teljesítési központokkal az Amazon szeretné megszüntetni az extra bolt látogatásokat vagy a konkurenciától történő egyéb online rendeléseket.
Az Amazon már évek óta igyekszik nagyobb részesedést szerezni az élelmiszerpiacon, ahol az amerikaiak több pénzt költenek, mint bármilyen más kategóriában. A kis robotraktár „műfaj” és a tömeges építés egy újabb tétel, amivel ezt a célt talán sikerül magához közelebb csalogatni.
Az FMCG piacon a cégnek azonban egyelőre nem sikerült kiszorítania az olyan erős versenytársakat mint a Walmart, Kroger és Albertsons. Sőt: sok helyen a regionális élelmiszerboltokat sem sikerült maga alá gyűrnie.
Az Amazon 2017-ben 13,7 milliárd dollárért vásárolta meg a Whole Foods-t, ami jóval több, mint bármelyik korábbi céges akvizíciója, és azóta egyre tovább bővül az élelmiszer kereskedelemre szolgáló részleg, ideértve többek között az Amazon Fresh láncot is.
Minél közelebb!
De mik is ezek a mikroraktárak, vagy más néven micro-fulfillment központok? A mikro-raktározás kis léptékű tároló létesítmények használatát jelenti, amelyek stratégiailag közel helyezkednek el a vásárlókhoz. A módszerrel, hogy a raktárkészleteket a cégek minél közelebb tárolják a végfelhasználóhoz, többnyire a rendelés teljesítésének felgyorsítása az egyetlen cél. A micro-fulfillment központok használatával azonban a vállalatok jelentősen csökkenthetik a szállítási költségeket és képesek növekvő igényt is kielégíteni a még aznapra ígért kiszállításra is.
Egy tipikus mikro teljesítési központ területe 300 és 1000 négyzetméter között mozog, szemben a hagyományos raktárak több mint 30 000 négyzetméteres területével. Ezek a kisebb, mikro méretű központok azonban több szempontból is eltérnek a hagyományos raktáraktól. Először is, a mikro-raktározás kisebb, decentralizált létesítményeket foglal magában, míg a hagyományos raktárak nagyok és központosítottak. Ez a decentralizált megközelítés növeli a működési hatékonyságot azáltal, hogy a készleteket közelebb helyezi a vásárlókhoz, így csökken a szállítási idő. A korlátozott tárolókapacitás miatt azonban folyamatos készletfeltöltés szükséges.
A hagyományos raktárak a méretgazdaságosság és a központosított irányítás előnyeit élvezik. Ennek azonban az is az ára, hogy gyakran küzdeniük kell a lassú szállítási sebességgel és a magasabb szállítási költségekkel. Ezzel szemben a mikro teljesítési központok kiválóan teljesítenek a gyors és megfizethető szállítási elvárások teljesítésében, de a több helyszín szükségessége miatt drágább lehet az üzemeltetésük.
Automatizált dark store, dotcom center
A micro-fulfillment központok tulajdonképpen a 2010-es években népszerű dark storeok, modern automatizált változatai. A korábban dark supermarket vagy dotcom centreként emlegetett disztribúciós központok azonban kizárólag online vásárlás kiszolgálására hozták létre. A legtöbbször kifejezetten online megrendelt termékek átvételére szolgáltak. Ezt a logisztikai formátumot először az Egyesült Királyságban vezették be, majd népszerűsége Franciaországba, az Európai Unió többi országába és Oroszországba, valamint az Egyesült Államokba is tovább gyűrűzött.
A mai automatizált központok első változatát is az Egyesült Királyságban a Tesco adta át 2013 októberében. Az Erithben megnyitott „4. generációs dotcom áruháza” sokkal nagyobb termékkínálattal rendelkezett, mint egy hagyományos áruház. Ráadásul magasabb szintű automatizáció jellemezte, amely a kiválogatott termékeket aztán a cég saját flottájával szállította házhoz.
Az Egyesült Államokban a Toys-R-Us-é volt az első ilyen robotraktár. Az volt vele a cél, hogy a cég a már meglévő üzleteit kezdje el automatizált raktárként használni. Lényegében ez már az első nagyobb, mai értelemben vett micro-fulfilment központ közvetlen előfutárának is tekinthető. Az MFC-k felfutása különösen a korona-vírus járvány idején indult meg és a jelenleg Egyesült Államok szerte 2021 végén üzemelő mintegy 86 teljesen automatizált, kis méretű fulfillment központ száma az évtized végére elérheti a 7300-at is.
Érkeznek a robotraktár specialisták?!
Bár jelenleg még a tőkeerős nagy e-kereskedők engedhetik csak meg maguknak, hogy ilyen beruházásba fogjanak, az erre specializálódott külső szolgáltatók révén hamarosan kisebb cégek is megszagolják az üzletet. Mert az nyilvánvaló, hogy a szolgáltatással lehet költséget, pénzt megtakarítani! Sőt: iparági becslések szerint a mikro-teljesítés a kiszállítások költségét akár 75 százalékkal is csökkentheti. Az a kérdés, hogy ki száll be legközlelebb…
A megrendelt termékek kiszállításának utolsó mérföldje tekinthető még mindig az ellátási lánc legkevésbé hatékony részletének. A struktúrában az összes szállítási költségnek ez akár a felét is jelentheti! Így saját tőkéből, önállóan jelenleg csak az Amazon, vagy Walmart szintű e-kereskedelmi versenyzők tudják vállalni az ilyen központok infrastruktúrájának kiépítését. De: óra indul!