Számos hagyományos bolt bezárása után az e-kereskedelmi óriás logisztikai területen erősítene, miután a fejlődés lendülete megtört – írja a Retail Dive.
Tavalyi kinevezése óta először írt levelet a részvényeseknek az Amazon új vezérigazgatója. Andy Jassy ebben megerősítette, hogy az e-kereskedelmi óriás továbbra is a Jeff Bezos által előszeretettel hangoztatott egynaposság elve mentén folytatja működését
Az Amazon az intézkedéssel azt szeretné biztosítani, hogy botlásaival szemben eddig is türelmes részvényesei továbbra is megértsék: nem létezik innováció a kudarc kockázata nélkül. Az elsőnaposság elvét az Amazon alapítója, Jassy elődje vezette be a cégnél. Jeff Bezos még akkor is következetesen úgy kezelte a világ egyik legnagyobb vállalatát, mintha egy első napjait élő startup lenne, vagyis igyekezett lefaragni a felesleges kiadásokat, hitt a gyors döntéshozatalban, és mindent alárendelt az ügyfelek elégedettségének.
Jassy irányítása alatt az Amazon még inkább az elsőnaposság elvének alkalmazására törekszik. Az e-kereskedelmi cég a járvány miatt kénytelen volt lemondani a Prime-előfizetőknek tett három évvel ezelőtti ígéretéről, melyben a kétnapos kiszállítás további felpörgetését helyezték kilátásba.
„Közvetlenül a Covid kezdete előtt úgy döntöttünk: néhány év alatt több milliárd dollárt fektetünk abba, hogy minél több Prime-rendelést tudjunk már egy nap alatt kézbesíteni”
– írja levelében a cégvezető. Jassy hangsúlyozza, hogy törekvéseiket alaposan lelassította a világjárvány, de most már újra a céljaikra tudnak összpontosítani. Úgy fogalmaz: ennek megvalósítása „nehéz lesz”, de a Prime tagok „imádni fogják”. Az Amazonnak erre szüksége is lesz, több okból kifolyólag.
Először is a vállalatnak valamivel meg kell indokolnia az idei 20 dolláros Prime-díjemelést, de alátámaszthatja a rendelés-előkészítési kapacitás elmúlt két évi megduplázását is. Utóbbira Jassy levele alapján a koronavírus-járvány alatt megnövekedett kereslet kielégítése miatt volt szükség.
Másodszor pedig miután a hagyományos üzleteik egy részét felszámolták, az gyors kiszállítás fontos versenyelőny lehet számukra az online értékesítésben. Az Amazon ugyanakkor nem adja fel a fizikai boltokkal kapcsolatos álmait, és még ebben az évben ruhaüzletek nyitását tervezi, bár eddig a vállalat az online téren kívül egyáltalán nem mondható sikeresnek.
A GlobalData elemző és tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint hiába voltak eddig kifogástalanok az Amazon üzletei, nem stimmelt a filozófia. Neil Saunders úgy látta: az e-kereskedelmi óriás közértjeit leginkább arra tervezték, hogy az éppen arra járók beugorjanak valamiért, nem pedig arra, hogy a vevők eleve itt tervezzék a nagyobb bevásárlásokat. Mindezt ráadásul éppen egy olyan időszakban próbálták bevezetni, amikor a Covid-19 miatt jelentősen megcsappant a boltokba járók száma, ráadásul a globális ellátási lánc problémái miatt még a választékkal is akadtak gondok.