Idén az első negyedévben több mint egy tucat kiskereskedelmi üzletlánc jelentett csődöt az Egyesült Államokban, majdnem annyi, amennyi tavaly összesen. A legismertebbek, a J.C. Penney, a RadioShack, a Macy’s, és a Sears is több mint 100 üzlet bezárásáról döntöttek idén, egyenként. Mi történik? Ránk is hatással lesz ez a történelmi méretű átalakulás?
Mindössze 8 dollárral a zsebében, angoltudás nélkül érkezett New Yorkba a bécsi születésű Victor Grünbaum 1938-ban, s akkor még nem sejtette, hogy évtizedekkel később többen a XX. század legbefolyásosabb építészének fogják őt nevezni. Először kisebb boltok megtervezésére kapott megbízást, majd egy évtizeddel azután, hogy Los Angelesbe költözött, 1951-ben megalapította a saját tervezőcégét, s főként irodaházakat épített. Ő volt az, akinek a tervei nyomán felépült az első klasszikus amerikai bevásárlóközpont (shopping mall), Detroit mellett 1954-ben. A sikeres projektet követően a legismertebbé vált munkáját kapta meg, felépítette a közösségi térnek szánt Southdale Centert. Ennek a projektnek a nyomán évtizedekig tartó bevásárlóközpont-építési láz tört ki, az ő irodája is több mint ötvenet tervezett.

Klasszikus üzletláncok: itt a vég
Ennek azonban vége van. Nem csak az elmúlt 2 év volt katasztrofális a kiskereskedelmi üzletláncoknak, de úgy néz ki, 2017-ben egy teljesen új korszak köszönt az iparágra. Még idén mintegy 9000 kiskereskedelmi egység zárhat be, és a nagy láncok eltűnése a mallokból azok sorsát is megpecsételi. Idén közel 100 millió négyzetméternyi eladótér szűnhet meg, az Egyesült Államok kiskereskedelmi területének mintegy 10%-a.
Jön az Amazon – és visz mindent
Az alábbi táblázatot az alábbi hangzatos címmel tette közzé a szerzője a Mediumon: elég csak ránézz, hogy mindent érts. És tényleg elég rápillantani, hogy megállapíthassuk, az elmúlt évek minden ismert óriás üzletlánc számára árbevétel-csökkenést hoztak, míg az Amazon egyértelműen exponenciális görbén van. Nota bene, ez nem a teljes piacot mutatja, hiányzik róla többek között a Walmart is. (Az Amazon-csodával később külön cikkben foglalkozunk.)
Csak az Amazon tehet róla?
Az elektronikus kereskedelem szárnyalása tényleg átrendezi a kiskereskedelmi piacot, azonban a látványos válságnak az Egyesült Államokban más előzményei is voltak. Még 2000-ben indult útjára a mára már több száz bezárt plázát felsoroló website, a www.deadmalls.com, és idáig, vagy még régebbre kell visszanyúlnunk az időben ahhoz, hogy lássuk az okokat.
Egyes elemzők azonban már akkor figyelmeztettek, hogy azok a mallok, ahol az öncélú vásárlás van a központban és nem csatlakoznak hozzá közösségi funkciók (például orvosi rendelő, óvoda, iskola, kulturális és közösségi terek, irodák, esetleg parkok), illetve a lakónegyedektől távol esnek, szükségszerűen vissza fognak szorulni. A legelső plázát tervező Victor Gruen is ilyen funkciókat tervezett az első projektje mellé, amiket a megrendelője szükségtelennek tartott és nem is épített meg.
Minden bevásárlóközpontban kialakítottak néhány helyet az óriásbérlőknek (anchor store). Ezek a bérlők, jellemzően kereskedelmi láncok, többféle terméket árusító hipermarketek (department store) hosszú távon kötötték le a kapacitásokat és jelentős vásárlókört is vonzottak a mallokba. A legtöbb bevásárlóközpont azért kerül bajba, mert elveszíti a legnagyobb bérlőit, s ezzel együtt a közönségének javát is. A folyamat öngerjesztő: ha bezárt a közelemben a bevásárlóközpont, akkor vajon elautózom a messzebb lévőig, vagy rendelek inkább online, kiszállítással?
Az Egyesült Államokban ezek a bevásárlóközpontok nem integrálódtak a város szövetébe, még évtizedek alatt sem. Időközben átalakultak a vásárlási szokások (többek között jelentősen fejlődött a malloktól távol maradó, önálló kereskedelmi egységeket építő Walmart). Megjelent, és gyorsvonatként tör előre az elektronikus kereskedelem. Végül pedig a klasszikus a gazdasági válság adta meg a bevásárlóközpontnak, mint kereskedelmi formának a kegyelemdöfést.
A földgolyó másik oldalán, Hong Kongban hasonló plázaépítési őrület zajlott az elmúlt években, mint az Egyesült Államokban, azonban teljesen más alapokon. A helyi közlekedési vállalat nem csak közlekedési infrastruktúra-fejlesztésbe fogott, hanem komplex ingatlanfejlesztési projekteket álmodtak a közlekedés köré. A kereskedelmi partnerek a város sűrű beépítettsége miatt könnyen kaphatók voltak a függőleges város koncepció továbbgondolására, és a közlekedési csomópontokban megvalósították a Gruen által az 50-es években megálmodott mall koncepciót. A bevásárlóközpontok nem csak, hogy csomópontokban vannak, hanem minden esetben szállodai, lakó és irodai környezetet építettek köréjük. Közösségi tereket és funkciókat integráltak, rendelőket, iskolákat, kulturális intézményeket hoztak be a már-már önálló kisvárosként funkcionáló épülettömbökbe. Azzal, hogy a közlekedést is integrálták, egy lépéssel tovább is gondolták az élete végére teljen kiábrándult sztárépítész eredeti gondolatát. Gruen 1967-ben visszaköltözött Bécsbe és szomorúan konstatálta, hogy szülővárosától délre is egy amerikai minta alapján megépült bevásárlóközpont várta.
Az amerikai bevásárlóközpont-válsághoz még egy tényező járult hozzá jelentősen: az elemzők évek óta figyelmeztetnek, hogy egyszerűen túl sok az eladótér a piac méretéhez képest. A 70-es évektől kezdve egészen 2015-ig a bevásárlóközpontok száma kétszer olyan gyorsan nőtt, mint a népesség, így az Egyesült Államokban van jelenleg az egy főre jutó legtöbb eladótér, 2,2 négyzetméter per fő. Ez 40%-kal magasabb, mint Kanadában, ötször annyi, mint az Egyesült Királyságban és kb. tízszer annyi, mint Németországban.
Mi a helyzet itthon?
A hazai viszonyokról csak egy közel 10 évvel ezelőtti KSH adat áll rendelkezésre, amely szerint az egy főre jutó eladótér mérete az Egyesült Királyságéhoz áll legközelebb, 2008-ban 0,45 négyzetméter / fő volt. A hazai fejlesztések korábban sem az amerikai mintát követték, a legtöbb plázafejlesztés a város szövetében, vásárlóerő és vonzáskörzet alapon kezdődött el, és néhány kivételtől eltekintve a plázák köszönik, jól vannak. A 2011-ben bevezetett „plázastop-törvény” jelentősen korlátozta a hazai kereskedelemfejlesztést, a szakma főleg az alacsonyan, 300 négyzetmáternél meghúzott határ miatt háborgott, de ezt 2015-ben 400 négyzetméterre emelték. Nehéz ugyanakkor elhessegetni azt a gondolatot, hogy ha nem rendelkezik törvény a plázák építéséről, akkor vajon több, lassan elnéptelenedő bevásárlóközpontot kerülgetnénk a városokban? Költői kérdés.
A hazai e-commerce pedig közben töretlenül fejlődik, a tavalyi évben már meghaladta a 310 milliárd forintot. A szakma régen vitatkozik azon, hogy a technológiai adaptáció hazánkban tényleg lassabb-e, mint tőlünk nyugatabbra, de azt biztosan mondhatjuk, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalom 6%-os tavalyi bővülése és az elektronikus kereskedelem 18%-os bővülése közötti különbség még jó ideig megfigyelhető lesz.




