Az extrém olcsó távol-keleti árukat kínáló webshopok hihetetlen forgalmat bonyolítottak az elmúlt években – elég, ha csak az AliExpress-re, a JD.com-ra, vagy a GearBest-re gondolunk. Ezek hazánkban is egyre nagyobb teret nyernek, ahogy erre már az AliExpress-el kapcsolatban korábbi cikkünkben is kitértünk. A 2010-ben két volt Google fejlesztő által elindított Wish is folyamatosan tör előre: mára stabil helyet vívott ki magának a világ tíz legnagyobb webáruháza között. De mire számíthatunk, ha az ellenállhatatlanul alacsony árak mellett döntünk?
A Wish, melynek hirdetéseivel gyakran találkozhatunk a közösségi média felületein és számtalan weboldalon, kezdettől fogva az őrültnek tűnő áraival hívta fel magára a figyelmet. Az eredeti üzleti modellt, amelyben egy applikáción keresztül tudtunk kívánságlistát összeállítani magunknak, azóta felváltotta egy sok ezer terméket forgalmazó webshop, amely a világ legkülönbözőbb (de főként távol-keleti) forgalmazóit köti össze a vásárlókkal. Ebből adódóan nem ritka, hogy a messziről, és különböző cégektől ingyenes szállítással megrendelt termékek két hónapnál is hosszabb ideig váratnak magukra.
De a cég szolgáltatásainak sajnos nem ez az egyetlen gyenge pontja. A megvásárolt termékekkel kapcsolatos panaszok és visszaküldések sem számítanak náluk ritkaságnak, amik sokszor az árucikkektől nagyban különböző fotóknak, a méretbeli eltéréseknek, valamint a felhasznált anyagokat és a kivitelezést érintő minőségi kifogásoknak köszönhetőek. A témában számos vicces példát találhatunk a videómegosztó portálokon, mint például ez a kb. 5 milliós nézettséget elért videó, amelyben egy kanadai influencer találomra rendel termékeket, hogy aztán egy unboxing movie-ban megossza velünk (nem túl pozitív) tapasztalatait.
Az utóbbi időben egyre-másra jelennek meg negatív hírek a San Franciscó-i székhelyű megavállalattal kapcsolatban. 2018 májusában a dán fogyasztóvédelmi tanács vegyi árukkal foglalkozó részlege (THINK Chemicals) több, az oldalon forgalmazott kozmetikai terméket kifogásolt, jelezvén, hogy az összetevők nincsenek ezeken feltűntetve, illetve találtak olyan árucikkeket is, amelyek az EU-ban már betiltott anyagokat tartalmaztak. A felügyeleti szerv azt javasolta a fogyasztóknak, hogy a fenti kockázatok miatt inkább ne vásároljanak hasonló termékeket a Wish-en.
Az ügyfélélményéről ugyan korántsem híres, ámde annál olcsóbb webáruházra idén augusztusban is tömegével érkezett panasz: ezúttal német vásárlóktól, akiket a gyakori termékvisszaküldésre hivatkozva zártak ki felhasználói fiókjaikból – ahogy arról az Ecommerce News cikkében beszámolt. Mivel az ügyfélszolgálat csak a felhasználói fiókon belül elérhető, így a letiltott hozzáférések újraaktiválását nem könnyű kieszközölni, illetve a már folyamatban lévő vásárlások leállítására, az azokkal kapcsolatos panaszokra sincs lehetőség. A bejelentések miatt Brandenburg tartomány fogyasztóvédelmi felügyelete sajtóközleményt adott ki, amelyben leírják: A cég az ügyfelek egy részét azzal vádolja, hogy visszaél a „nagyvonalú visszaküldési és visszatérítési lehetőségekkel”. Az érintettek minden figyelmeztetés nélkül elveszítik az ügyfélszolgálathoz való hozzáférést, és ezáltal a nyitott megrendelések visszavonásának, vagy az azokkal kapcsolatos reklamációknak a lehetőségét.” Állításuk szerint arra is találtak példát, hogy az ügyfél csupán egyszer küldött vissza terméket, és ezután hasonló indokkal függesztették fel a hozzáférését. Ennek ellenére a Wish próbálja ezeket az ügyfeleket megkeresésekkel újbóli vásárlásra bíztatni, mondván, hogy ha a jövőben is náluk akarnak vásárolni, a “pozitív reputációjukat” hajlandók visszaállítani.
Legutóbb pedig a Sky News brit hírportálon jelent meg egy cikk arról, hogy az online piactér illegális, vagy ilyenekhez köthető termékeket árul, és drogfogyasztásra ösztönzi a 17 év feletti korosztályt. A súlyos vád elsősorban egy vegyi anyag, a benzokain forgalmazása miatt merült fel, úgynevezett “baggies”-ekbe csomagolva. Az anyagot főként helyi érzéstelenítőkben alkalmazzák, de köztudottan használják a kokain hígítására is, és számos egyéb drogot (pl. marihuánát) is árulnak az említett csomagolásban. A “baggies” egyébként külön is rendelhető: ha beírjuk a temékkeresőbe, a “baggies for weed” (tasakok marihuánához) kiegészítést kapjuk első találatként. A cikk szerzője megemlíti, hogy többször is találkozott az említett szer reklámjával a közösségi médiában, és a hirdetés adatait lekérve kiderült, hogy azt 17 év feletti brit férfiak számára célozzák.
Keresési eredmény a „benzocaine” szóra 2019.09.18-án
A Wish egyébként reagált a cikkre: megköszönték, hogy a portál felhívta a figyelmüket a problémára. Így nyilatkoztak az esetről: “Kereskedőinktől elvárjuk, hogy szigorú magatartási kódexet kövessenek, amely arra kötelezi őket, hogy tartsák be az értékesítési területeik törvényeit, és amely tiltja a sértő vagy nem megfelelő áruk értékesítését. Szeretnénk ösztönözni mindenkit, hogy ha olyan termékkel találkozik, amellyel kapcsolatban ez megkérdőjelezhető, azonnal jelentse nekünk.” Ennek ellenére a cikk megírásakor az említett benzokain továbbra is kapható, változatlan csomagolásban.