Afrika: növekvő e-kereskedelmi piac számos kihívással

Afrika: növekvő e-kereskedelmi piac számos kihívással

A Fekete Kontinens elsőre a lusta ember benyomását kelti, ha e-kereskedelemről van szó: a szélessávú internet hiánya, a szegénység, az írástudatlanság magas aránya és a komoly logisztikai kihívások okozzák lemaradását. A problémák egy része nem múlik el csak úgy, de az okostelefonok elterjedésének köszönhetően egyre több afrikai ember képes hozzáférni az internethez és mobilos fizetési rendszerekhez.

Afrika bizonyosan egy e-kereskedelmi forradalom kapujában áll, csupán az kérdéses, mennyire hamar érkezik el a várt fordulópont. A Statista kutatása szerint az afrikai e-kereskedelmi szektor bevételei 2017-ben 16,5 milliárd dollár körül alakultak, amely becsléseik szerint 5 év alatt majdnem a duplájára nőhet: 2022-re 29 milliárdos értékre.

Afrika hatalmas piac: 1,25 milliárd ember él itt, 54 ország osztozik a kontinensen. Mivel a vezetékes internet csak a lakosság 35 százaléka számára elérhető, a népesség jelentős részének sem asztali számítógépe, sem laptopja nincsen, az okostelefon viszont egyre többek számára hozzáférhető, ezért alapvetően mobilos piacról kell beszéljünk. Ráadásul a kontinens nagy részén rossz az áruellátás, nincsenek fizikai üzletek, így az e-kereskedelem nyitott kapukon át masírozhat be az emberek mindennapi életbe. Persze csak akkor, ha a mobilbarát fizetési megoldások is kellően elterjednek.

További főbb akadályok

Az afrikai emberek jelentős része tartózkodó az internetes vásárlással szemben, mert gyakoriak a különböző csalások és a hamisítások, ezért a vásárlók tartanak is ezektől.

Számos országban nincs rendes lakcímnyilvántartás, mivel utcanevek és házszámok sincsenek. Ez megnehezíti a kiszállítást, hiszen a futárnak minden esetben egyeztetni kell a vásárlóval az átvétel helyét és idejét. Ráadásul az aszfaltozott utak hiánya tovább tetézi a helyzetet. A kézbesítés ezért háromszor drágább, mint Európában.

A népesség jelentős részének nincs bankszámlája, míg mobilpénztárcával az emberek egyötöde rendelkezik, de ezek gyakran csak egy adott országon belül működnek. A legelterjedtebb fizetési mód mindennek következtében a készpénzes utánvét.

Fontosabb országok

Nigéria Afrika legnépesebb és gazdaságilag legfontosabb állama. Lakosainak száma 195 millió, az internet elterjedtsége 48 százalék körüli. A kontines e-kereskedőinek 40 százaléka nigériai központú.

A Dél-Afrikai Köztársaság különleges abból a szempontból, hogy afrikai léptékkel mérve nagyon jelentős a középosztályi réteg, ezért a legjobb kereskedelmi célpontok egyike is. 55 millióan lakják az országot, az internethez 54 százalékuk fér hozzá.

Kenyában 48 millióan élnek, az internet penetrációja 79 százalék, ami kiemelkedőnek számít. Ennek oka, hogy a Safaricom mobilszolgáltató M-Pesa nevű mobiltárcája kenyai székhelyű, ami fokozza a biztonságos internethasználatot és ösztönzi az online vásárlást. A szolgáltatáshoz a felnőtt lakosság 45 százaléka hozzáfér, a PayPal-lal kötött partnerségi megoldásnak köszönhetően pedig egyre több kenyai vállalkozó tud majd fizetési tranzakciót fogadni külföldi vevőktől.

Afrikai e-kereskedők a horizonton

Jumia

A nigériai cég 2012-ben alakult német befektetéssel, mára 3000 embert foglalkoztat és 14 országban működik Afrikában és a Közel-Keleten. Minden országnak saját weboldala van. Nigériában saját logisztikai infrastruktúrát építettek ki, amelynek 500 motoros és teherautós futár is részét képezi. A kiszállítás csak a 8 legnagyobb városban elérhető, de érdekesség, hogy van aznapi élelmiszerszállítás. A Jumia elfogadja a készpénzes utánvétet, de igyekeznek a bankkártyákat is népszerűsíteni, jelenleg is fut egy nyereményakció a Visa-kártyával fizetők számára. Az oldalon egyébként elég nagy a választék, világmárkák termékei is bőven kaphatók.

Afrika: növekvő e-kereskedelmi piac számos kihívással

Konga

Az eredetileg babaápolási és szépészeti termékekre szakosodott, ma már rengeteg mindent áruló, szintén nigériai székhelyű Konga napi 300 ezer egyedi látogatójával és 1 millió vásárlójával szintén jelentősnek számít. Csak belföldön szállítanak, és online piacteret is üzemeltetnek. Saját, 200 járműből álló flottájuk és önálló fizetési megoldásuk is van, nyereségesek azonban nem tudtak lenni, ezért idén márciusban a cég gazdát cserélt, egy nigériai IT-vállalat vásárolta meg.

Afrika: növekvő e-kereskedelmi piac számos kihívással

Takealot

Dél-Afrika legjelentősebb e-kereskedője akvizícióval jött létre, a Tiger Global egy már meglévő webshopot vásárolt fel, majd 100 millió dollárt fektetett a vállalkozásba. Szintén vétellel szereztek egy logisztika vállalatot, így 2014-ben 900 sofőrrel kezdték meg a kiszállítást. Emellett Fokvárosban található raktárukban személyes átvétel is lehetséges. Piacterük is van, mégpedig eladóik számára teljeskörű fulfilment szolgáltatással, beleértve a raktározást, kiszállítást és ügyfélszolgálatot is.

Afrika: növekvő e-kereskedelmi piac számos kihívással

Határokon átívelő lehetőségek

Fentebb már írtuk, hogy éppen az infrastruktúra hiánya az, amely komoly lehetőséget teremt. A globalizáció következményeként az afrikai Y-generáció ugyanazokat a javakat szeretné birtokolni, mint az amerikai. Nyugati vagy annak látszó termékeket szeretnének használni, még ha arányaiban nagyon drágán is férnek csak hozzá. Fizikai boltok viszont nincsenek, ahol ezeket megvásárolják.

A fizetési módok hiányosságai és a csalásoktól való félelmem nehézségei miatt azonban helyi valutában, belföldi kereskedőtől szeretnének vásárolni. Ezért, aki Afrikában szeretné eladni a termékeit, valamely meglévő piactérhez érdemes fordulnia. Kína uralja természetesen ezt a szektort, hiszen a helyiek által megfizethető, nyugatinak tűnő árukat képes szállítani. A kenyai Kilimall például nagy mennyiségben ad el kínai árukat az ugandai és nigériai vásárlóknak.

Habár a legtöbb piactér Afrikában a helyi kisvállalkozásokra épít, a Mall for Africa egész mást csinál: amerikai és brit e-kereskedőktől teszi lehetővé a vásárlást, köztük az Amazontól és az eBay-től. 17 országba – többek közt Nigéria, Kenya, Ghána, Ruanda és Uganda – szállítanak, több mint 60 partnerüktől a DHL-lel. Saját bankkártyájuk van, amivel mintegy 180 webáruházban lehet vásárolni tranzakciós költségek nélkül. A cím nélküli lakosokat kiszolgálandó, számos átvevőpontot is üzemeltetnek.

Afrika: növekvő e-kereskedelmi piac számos kihívással

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!