A ShopRenter immáron 13. alkalommal rendezte meg a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével.

A felmérés keretein belül 644 webáruház tulajdonos válaszolt, így az eredmények hasznos információkat szolgáltatnak az iparág alakulásáról.

A kutatásban többek között olyan kérdésekre keresték a választ, mint:

  • Hogyan változott a webáruházak forgalma az előző évhez képest?
  • Mekkora a webáruházak átlagos napi látogatottsága?
  • Mekkora az átlagos konverziós ráta?
  • Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webáruház tulajdonosok?
  • Milyen marketing eszközöket preferálnak és melyeket tartják a leghatékonyabbnak?
  • Hogyan érintette a webáruházak forgalmát a koronavírus okozta veszélyhelyzet?

Megszülettek a 2020-as Nagy Webáruház Felmérés eredményei

Melyek voltak a legnépszerűbb iparágak?

A webáruházak tevékenységi területét illetően a sorrend a tavalyi eredményhez hasonlóan alakult: az Ajándék, a Divat és ruházat, valamint a Hobbi és kellék kategóriák kerültek a top 3 iparágak közé.

Hogyan változott a webáruházak forgalma az előző évhez képest?

A megkérdezett webáruházak 73%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést az elmúlt évben, 6%-uknál pedig forgalomcsökkenés következett be. Ez az adat igazán jól szemlélteti, hogy a mai világban a kereskedők számára elengedhetetlen az online piactéren való jelenlét.

A kutatásban résztvevő webshopok közel fele – az előző évi adathoz hasonlóan – 49%-uk rendelkezik hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruháza mellett.

A megkérdezett webáruházak 85%-a kizárólag hazai piacon értékesít, míg 15%-uk nemzetközi vizekre is evezett az értékesítésben. Továbbra is megállapítható, hogy a hazai e-kereskedelmet illetően a külföldi online értékesítés még egy kiaknázatlan terület.

Az árösszehasonlító oldalaknál az Árukereső.hu szinte megkerülhetetlen szereplő a webáruházak körében, a webáruház tulajdonosok 90%-a részesíti előnyben.

Ami az online piactereket illeti, a webáruház tulajdonosok 69%-a az eMag Marketplace-t részesíti előnyben, a második helyet a Facebook Marketplace vette át 35%-kal, míg a Vatera a harmadik helyre csúszott 27%-kal.

Mekkora az átlagos napi látogatottság és az átlagos kosárérték?

A megkérdezett webáruházak körében az átlagos napi látogatottság 721 fő.

Az egy vásárlásra jutó költés (kosárérték) azt mutatja meg, hogy átlagosan egy vásárlás alkalmával mekkora összegben vásárolnak a vevők.

Az átlagos kosárérték 23.712 Ft, amely 2.439 Ft-tal lett magasabb, mint az előző évben.

Mekkora a webáruházak átlagos konverziós rátája?

Az átlagos konverziós ráta 1,87% lett. A legjobban teljesítő iparágak a következők lettek:

  • OTC gyógyszer (webpatika) – 3,2%
  • Gyógyászati segédeszköz, orvostechnikai eszköz – 2,8%
  • Erotika – 2,5%
  • Holtversenyben az Autó, motor és háztartási eszköz – 2,3%
  • Étrendkiegészítő – 2,2%

Az átlagos kosárérték és az átlagos konverziós ráta szorzatának értékeként megtudhatjuk, hogy egyes területen mennyit költenek a látogatók. A top 3 kiemelt iparág a tavalyi évhez hasonlóan: az OTC gyógyszer (webpatika), a webpláza, és az épületgépészet.

Milyen szállítási és fizetési módokat részesítenek előnyben a webáruház tulajdonosok?

A trendeket illetően a 3 leggyakoribb elérhető fizetési mód: az utánvétes fizetést 82%-ban, a banki átutalást 78%-ban, az online bankkártyás fizetést pedig 60%-ban biztosítják a webáruház tulajdonosok.

Ami a szállítási módokat illeti, a házhoz szállítás lehetősége áll a dobogó élén (87%), ezt követi a személyes átvétel saját üzletben (59%), de egyre népszerűbbé vált a különböző csomagpontokra és automatákba történő szállítás is. (GLS – 32%; MPL – 22%; Foxpost – 19%)

Milyen marketing eszközöket preferálnak és melyeket használják leginkább?

A leghatékonyabb marketing eszköz címmel továbbra is a SEO büszkélkedhet, emellett pedig a Google Ads hirdetések és a remarketing eszközök szintén a top 3 közé sorolhatóak.

A közösségi médiát illetően a Facebook vezető szerepe továbbra is egyértelmű, majdnem minden megkérdezett webáruház jelen van ezen a felületen. Az Instagram szerepe nem növekedett tovább, azonban tartja a második pozícióját, míg a top 3 kategória harmadik helyezettje a YouTube.

Az összefoglaló alapján kijelenthetjük, hogy az e-kereskedelem továbbra is virágzik. Ezt mutatja a webáruházak forgalmának jelentős növekedése, a növekvő kosárérték és konverziós arány, valamint a bérelhető webáruház rendszerek népszerűségének kimagasló emelkedése is.

További részletek: Nagy Webáruház Felmérés 2020