Az Egyesült Államokból útnak indult, a hálaadás köré időzített akciós napok forgalma évről évre rekordokat dönt. Nem volt ez máshogy idén sem: az Adobe Analytics felmérése szerint az Államokban a hálaadás napjának eladásai 14,5%-kal, a Black Friday forgalma 19,6%-kal, a Cyber Monday bevételei pedig 19,7%-kal emelkedtek. A hazai növekedés is jelentős, de itthon a kereskedők más taktikát folytatnak.
USA: a kereskedelmi háború ellenére a vásárlók optimisták
Bár sokan recessziót prognosztizáltak Donald Trump Kína ellen folytatott elhúzódó “harca” miatt, úgy tűnik, a fogyasztók kedvét ez nem vette el az ünnepi szezonban való vásárlástól. Sőt, mindhárom kiemelt akciós napon új rekordok születtek – már ami az online forgalmat illeti.
Hálaadáskor, amikor a legtöbb fizikai bolt zárva tart, vagy rövidebb ideig tart nyitva, egyértelműen az online vásárlás került előtérbe, ami idén 4,2 milliárdos bevételt hozott. Ez 14,5%-kal haladta meg az előző évi forgalmat, így minden idők legnagyobb bevételét hozta ezen a napon. Az összes eladás 45%-át az okostelefonok tették ki, valamint az egyéb elektronikai eszközök és a játékok is jól szerepeltek.
A Black Friday forgalma is jelentősen növekedett: 19,6%-os emelkedéssel idén 7,4 milliárd dollárra rúgott az online kereskedelmi forgalom, ami persze új rekordnak számít. A kosárérték is évről-évre emelkedik, 2019-ben 6%-kal költöttek többet a vásárlók a tavalyi évhez képest, a vásárlások átlagos értéke elérte a 168 dollárt.
Itt is az okostelefonok vitték a prímet: az összes költés 39%-át tették ki, ami 2,9 milliárd dollárt jelent, ez 21%-os növekedés 2018-hoz viszonyítva. Érdekes, hogy a vásárlók többsége az áruházi átvételt (BOPIS) részesítette előnyben. Ez az átvételi mód 64%-kal népszerűbb volt idén, mint az egyéb megoldások. Ugyan az Adobe által prognosztizált 7,5 milliárdos bevételt nem sikerült elérnie a Fekete Pénteknek, de így is óriási számokról beszélhetünk.
Ahogy azt a Deloitte előre jelezte, ebben a szezonban a Cyber Monday szakította a legnagyobbat az Államokban. Idén 19,7%-kal nagyobb forgalmat könyvelhettek el az internetes kereskedők, így minden idők legmagasabb online bevételét, 9,4 milliárd dollárt hozott a hálaadást követő hétfő. Csak összehasonlításul: egy átlagos naphoz képest ez a nagyobb kereskedőknek 540%-os, a kisebb piaci szereplőknek átlagosan 337%-os forgalomnövekedést jelentett. A listát itt is az okostelefonok vezetik 3,1 milliárd dollárral, és a karácsony közeledtével természetesen a különféle játékok, játékkonzolok és programok is rendkívül népszerűek voltak.
Ez a jelentősnek mondható növekedés a fizikai üzletekben történő eladásokról már nem mondható el. Az egyes felmérések adatai nagy szórást mutatnak, de hasonló bővülést senki sem jelzett. A First Data (Fiserv) 4,2%-os emelkedésről számolt be a 2019-es Black Friday-re vonatkozóan, amíg a RetailNext 2,1%-os, a ShopperTrak pedig 6,2%-os csökkenést mutatott ki. Ez valahol természetesnek mondható, hiszen valószínűleg az Államokban sem lett ennyivel több vásárló, vagy több pénz a vásárlásokra. Sokkal inkább egy átrendeződésnek lehetünk tanúi a fizikai térből a digitális vásárlás irányába.
Hazai tendenciák
A magyarországi gyakorlat nagyban eltér az amerikaitól, hisz nálunk jelenleg a Black Friday a legnépszerűbb “hívószó”, de az nagyjából az egész novembert lefedi. Ahogy arról korábban hírt adtunk, itthon a kereskedők többsége idén sem egy napra koncentrálta az akcióit, vagy ha mégis, azt jellemzően a “hivatalos” Fekete péntek, vagyis november 29-e előtt tartotta meg. Így nehezen mérhető ennek pontos eredménye, de ha a novemberi online forgalmat tekintjük, azt a GKI Digital 75-80 milliárd forint körül becsülte, ami – hasonlóan a tengerentúlihoz – 17-18%-os növekedést jelent.
Ezen belül csak néhány hazai piaci szereplő számait ismerjük. Az Extreme Digital – ahogyan a Media Markt is – november 15-én tartotta az akciót, amelynek kapcsán nagyjából 10%-os bővülést közölt, de a következő hétvégén is folytatták a leárazásokat. Több nagy itthoni webáruház időzítette a 22-ére a Fekete pénteket, így többek között az eMAG is, akik az első 2 óra eredményeit közölték: 1,8 milliárd értékben érkezett hozzájuk megrendelés, és már az első 3 percben 3500 terméket adtak el.
Volt azonban olyan szereplő is, aki az akciók helyett jótékonysággal próbálta ösztönözni a vásárlóit. A dm például november 29-én Black Friday helyett “Giving day”-t tartott, amikor is a bevételének 5%-át, összesen 17.611.634 forintot jótékonysági célra ajánlotta fel.