“A célunk nem más, mint hogy továbbra is együtt növekedjünk az ügyfeleinkkel”

"A célunk nem más, mint hogy továbbra is együtt növekedjünk az ügyfeleinkkel"

Májustól új ügyvezető áll a Shoprenter élén. Rövid interjú Rab Mátéval a váltásról, a tulajdonosi szerkezetről, és a cég jövőbeli terveiről.

Kezdjük is a legelején, mi történt a Shoprenternél, miért van ügyvezető váltás?

Semmi extrém dologra nem kell gondolni, mondhatjuk hogy az élet természetes velejárója. Szivák Tamás, aki az elmúlt több mint 5 évben volt a Shoprenter ügyvezetője, jelezte, hogy újfajta kihívásokra vágyik. Tamás vezetése alatt a Shoprenter ügyfélszáma 2400-ról 5800-ra nőtt, a csapatlétszámunk 25 főről 70-re, és az árbevélünk is megháromszorozódott. Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy nagyon sikeres időszakot tud felmutatni, amiért megérdemelten felkerült a Forbes 30/30-as sikeres fiatalok listájára. Köszönettel tartozunk neki azért a rengeteg munkáért, amivel a Shoprenter a piacvezető pozícióját elérte és megőrizte. Tamás jövőbeli terveihez ezúton is sok sikert kívánok!

Az ügyvezetői pozíciót a két tulajdonos egyetértésben nekem ajánlotta fel, ami már önmagában is igen megtisztelő volt, így örömmel vállaltam el, miután átbeszéltük a pontos elvárásokat egymás felé. A csapatunk is április végén tudta meg a hírt, hivatalosan május 1-től töltöm be a pozíciót. És csak hogy érdekesebbé tegyük a váltást, cégnevet is váltottunk: elhagytuk a nagy R betűt és a .hu végződést, ahogy a brand kommunikációban már két éve használjuk, így a cégünk hivatalos neve május 1-től ShopRenter.hu Kft-ről Shoprenter Kft-re változott.

Térjünk vissza a két tulajdonosra. Tavaly nyáron volt egy hatalmas mérföldkő a Shoprenter történetében, amikor is az Idosell, egy lengyel szakmai befektető, megvásárolta a cég 51%-át. Ti hogy látjátok az ő megjelenésüket, mik változtak a cégben?

Az elmúlt közel 10 hónapban ismerkedtünk, csiszolódtunk egymáshoz. Nekik van egy elég erős stratégiájuk, amivel a lengyel piacot vezetik GMV tekintetében (Gross Merchandise Volume, a kereskedők bruttó árbevétele a webshopban). Csakhogy szemléltessem, a lengyel Idosell ügyfeleinek akkora a GMV-je, mint a teljes magyar e-kereskedelemnek, beleértve az eMAG-ot, az Alzát, az Euronics-et, és mind a 37 ezer kisebb-nagyobb online értékesítő felületet. Szóval rengeteget tudunk tanulni tőlük. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy az ő stratégiájuk nem ültethető át egy az egyben a magyar piacra, ahol hiányzik az a szegmens, amiben ők aktívak – és szerintem Európában egyedülállóak.

Shoprenter
A magyar piac összesített GMV-je, ebből a Shoprenter ügyfeleinek a részesedése, összehasonlítva a lengyel Idosell ügyfeleinek GMV-jével

Visszatérve a kérdésedre, a tulajdonosi és a menedzsment szerepkör már évek óta elvált a Shoprenternél, a magyar tulajdonosok (Zajdó Csaba, Kulcsár István Róbert) kevésbé aktívak a napi operatív feladatokban. A lengyel tulajdonosok is hasonlóan állnak ehhez: kijelölték az irányt és hagyják a menedzsmentet dolgozni. Az irány pedig a piacvezető szerep megtartása azáltal, hogy az ügyféligényeket minél magasabb szinten szolgáljuk ki. Havonta van egy Supervisory Board eseményünk, ahol átbeszéljük, hogyan áll a cég, valamint az összes témát, kérdést. Ezen kívül van egy operatív együttműködés: az ügyfeleink számára leghasznosabb, legjövedelmezőbb szoftvereket elkezdtük integrálni. Az egyik ilyen fejlesztés már a tesztfázisban jár, reméljük mielőbb használatba vehetik a Shoprenter ügyfelei – jelenleg meghívásos alapon, egy szűk körben teszteljük.

Mesélj egy kicsit magadról, mi a te történeted, hogy kerültél a Shoprenter ügyvezetői pozíciójába?

5 éve vagyok az Innonic csoportnál felsővezetői pozícióban, ezen belül a Shoprenternél több mint 3 éve. Dolgoztam a partneri kapcsolataink bővítésén (Nagykövet Program, Szakértő hálózat), vezettem az értékesítési csapatunkat, aktívan részt vettem a lengyel Idosell tranzakcióban, és az utóbbi egy évben a teljes üzleti oldalunkat felügyeltem (marketing, értékesítés, ügyfélkapcsolat, partnerkapcsolatok), azaz a termékfejlesztésen kívül eddig majd’ minden területen dolgoztam. Talán érdekesség, hogy életem legelső szakmai gyakorlata a Reflexshopnál volt, aki az egyik nagy ügyfele a Shoprenternek, már kb. az indulás óta. A munka mellett a családommal Debrecenben élünk, egy fiam és egy lányom van. Szeretek kertészkedni és grillezni, valamint elég sokat olvasok. Fontos számomra a fenntarthatóság és az oktatás, több témában adtam már elő az Innonic Academy-n is.

A múlt után tekintsünk a jövőbe. Merre tart szerinted a magyar e-kereskedelem?

A Shoprenternél a teljes hazai e-kereskedelem fejlődéséért dolgozunk – ezért is hoztuk létre az ekerstat.hu oldalt, amely segíti az iparág iránt érdeklődőket statisztikai adatokkal és rendszeres kutatási eredményekkel, mivel fontos, hogy nemzetközi kitekintésben hol tartunk ma.

Hazánkban jelenleg 37 ezer webáruház van, beleértve minden olyan weboldalt, ahol lehetőség van online megvásárolni valamit, legyen az étel, szolgáltatás, 1 db könyv vagy egy teljes piactér. A GKI Digital kutatásai szerint a Top15 webáruház elviszi a teljes piaci GMV 43%-át. A nálunk e-kereskedelmi szempontból fejlettebb országokban – például Csehország, Lengyelország – azt látjuk, hogy még bőven van tér a növekedésre és a konszolidációra is. Például a velünk lakosságszámban megegyező Csehországban 60 ezer webáruház van – szóval számosságban tudunk nőni. Viszont a cseheknél a Top5 bolt viszi el a teljes piaci GMV felét, míg a lengyeleknél egyetlen marketplace (Allegro.pl) viszi el a GMV 50%-át. Így látszik, hogy milyen konszolidáció felé tartunk mi is.

A független webáruházak fénykora még ezután következik, viszont a vásárlók egy jelentős része a marketplace típusú felületeken fog keresgélni. Ezért nagyon fontos, hogy mennyire tudjuk felépíteni a saját márkánkat, hogyan tudunk visszatérő, lojális vásárlókat szerezni.

Milyen szerepet tölt be a hazai e-kereskedelemeben a Shoprenter? Mik a jövőbeli tervek?

A legtöbben úgy ismerik a Shoprentert, mint aki segít elindulni az e-kereskedelemben, hiszen nagyon egyszerűen lehet nálunk indítani egy webshopot, percek alatt feltölteni a termékeket, választani egy ingyenes design témát, pár kattintással integrálni a legnépszerűbb fizetési és szállítási módokat, és hajrá! Aztán vannak haladóbb funkciók, marketing automatizációk, további integrációk, egyedi funkciók fejlesztésének lehetősége, amelyekkel a webshop teljesítményét lehet növelni, és szépen lassan bővíteni a boltunkat.

“Én a meglévő ügyfelek irányába szeretnék nagyobb fókuszt tenni, mégpedig kiemelten a mid-market ügyfeleink felé.”

Szerencsére azt látjuk, hogy már számos webáruház van itthon, akik milliárdos forgalmat tudnak realizálni a webshopjukban. Több tucat közülük a Shoprenter ügyfele, és számosságuk alig párszáz körülire tehető országosan. Azok, akik velünk együtt nőttek fel a platformunkon, és keresték meg kemény munkával a százmilliós forgalmukat, azok ismerik legjobban a piacot – jobban, mint bárki más. Ha figyelünk a visszajelzésükre, és kényelmesebbé tesszük számukra a platformunk használatát, akkor az ő sikerességük mellett a Shoprenter is tovább tud növekedni. Mi azt látjuk, hogy csak a legnagyobb, több tízmilliárdos forgalmú webáruházaknak van szüksége egyedi fejlesztői csapatra, akik nagyon különleges igényeket tudnak kiszolgálni. Viszont egy százmilliós, vagy egy milliárdos forgalmú webáruház számára is a Shoprenter megfelelő választás.

A célunk nem más, mint hogy továbbra is együtt növekedjünk az ügyfeleinkkel, támogatva a minél nagyobb GMV-t úgy, hogy a piac egésze is fokozatosan fejlődjön. Ezzel összefüggésben fogjuk továbbfejleszteni az alaprendszerünket, továbbra is bővítjük a fejlesztői kapacitásunkat, és új szolgáltatásokat építünk, amelyekkel az ügyfelek GMV termelését tudjuk támogatni.

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!