A koronavírus-járvány tavaly ugyanúgy komoly kihívások elé állította a kiskereskedelmet, mint egy évvel korábban. A retail szektor ennek ellenére – 2020-hoz hasonlóan – a világjárvány második évében is tovább tudta növelni a bevételeit és a nyereségét, köszönhetően a megváltozott vásárlói igényekre és szokásokra adott jó válaszoknak.
Az extrém bezárások néhány ország kivételével 2021-ben már megszűntek – a lényegesen fertőzőbb vírusvariánsok megjelenése ellenére is. A világ felismerte, hogy meg kell tanulni együtt élni a Covid-19-cel, miközben a bezárkózás helyett az oltási programokra és a széles körű maszkviselésre helyezték a hangsúlyt.
Az egyetlen kivétel továbbra is zéró Covid-stratégiát alkalmazó Kína volt. A rendkívül szigorú, akár már néhány esetszám mellett is több százezer embert karanténba kényszerítő intézkedések azonban a vártnál kisebb hatással voltak a kiskereskedelemre. Annál súlyosabban befolyásolták azonban az év későbbi részében kialakuló készlethiányokat. Valójában a kiszámíthatatlan ellátási lánc sokkal nagyobb zavart okozott tavaly a kiskereskedelemben, mint a koronavírus.
A bevásárlóutcák és plázák újranyitásával fellendült a ruházati kiskereskedelem, bár az import akadozása miatt így is nehézségekkel találták magukat szemben a divatcégek. Az élelmiszer-kiskereskedelmet pedig a logisztika mellett a csomagolóanyagok, például az alumínium és a műanyag hiánya lassította.
Ezzel párhuzamosan 2021-ben a legtöbb ország munkaerőhiánnyal küzdött, ami az üzletek nyitvatartási idejére és a szolgáltatás általános színvonalára volt hatással. Mivel azonban mind a munkaerő, mind pedig a készletek esetében globális jelenségről volt szó, úgy tűnik, hogy a vásárlók elfogadták az új helyzetet, és továbbra is költenek – igaz, nem a korábban megszokott szinten.
A Kantar piackutató cég és az Amerikai Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) elkészítette a kiskereskedelemben érdekelt 50 legjobb globális szereplő listáját. A valutaárfolyamok ingadozása miatt a vállalatok nemzetközi árbevételét amerikai dollárban adták meg. Fontos szempont volt a lista összeállításánál, hogy minden szereplőnek legalább három országban kell befektetéssel rendelkeznie.
Ezek alapján a lista első tíz helyezettjének sorrendje így néz ki:
1. Walmart
Több mint 538 milliárd dolláros árbevétellel a lista első helyén a Walmart végzett. A kiskereskedelmi hálózat logisztikai előnyét kihasználva a vásárlási módok széles skáláját kínálja ügyfeleinek minden platformon. Ezzel új lehetőséget tudtak teremteni a magasabb jövedelmű vásárlók számára, akik többnyire az Amazont preferálják. Az alacsonyabb jövedelműek esetében az online vásárlás terén erősödtek, köszönhetően a kedvező díjszabású internet előfizetéseknek és új pénzügyi megoldásaiknak.
2. Amazon
Továbbra is erőteljes bevételnövekedés jellemzi az Amazon amerikai és európai uniós részlegeit, miközben Latin-Amerika és Ázsia piacain is megjelentek. Gyorsan bővítik a logisztikát, ami felpörgette és még kiszámíthatóbbá tette a kiszállítást. Folyamatosan bővítik a fizikai üzlethálózatot (Amazon Fresh, Amazon Go). Mindez összességében tavaly több mint 330 milliárd dollár árbevételt eredményezett.
3. Schwarz Gruppe
Európa legnagyobb, a világon pedig a negyedik legnagyobb kiskereskedelmi vállalatnak számít a Lidl és Kaufland hálózatokat is üzemeltető német csoport. Magántulajdonban lévő vállalkozásként képesek voltak megbirkózni az üzletek növekedésének finanszírozásával, miközben boltjaikat átalakították a nyugat-európai piacokon. Ezzel párhuzamosan a több mint 158 milliárdos árbevételű csoport egy kisebb formátummal terjeszkedni kezdett az Egyesült Államok közép-atlanti államaiban.
4. Aldi
A jobb vásárlási élményre és az online terjeszkedésre helyezte a hangsúlyt az Egyesült Államok egyik leggyorsabban növekvő kiskereskedője. Közép-Európa meghatározó retail szereplője mindeközben új piacokat keresett, és megkezdte a terjeszkedést Kínában is. A német vállalat tavalyi árbevétele meghaladta a 134 milliárd dollárt.
5. Costco
Klubmodelljének köszönhetően folytatta a növekedést a középosztálybeli vásárlók körében az évet 187 milliárd dolláros árbevétellel záró Costco. A vállalat mára a második legnagyobb kiskereskedőnek számít Kanadában, miközben tovább terjeszkedik Európában és a csendes-óceáni térségben. A cégcsoport a klubtagok magas létszáma miatt képzett forrástartalékát új raktárak nyitására és az e-kereskedelemi terjeszkedésre fordíthatja.
6. Ahold Delhaize
Az Egyesült Államokban és Európában is elsősorban az online élelmiszerboltjainak köszönheti szinte teljes árbevétel-növekedését a holland vállalat. Emellett az Ahold Delhaize hatékony ingatlanstratégiájának, jól integrált hűségprogramjainak és kitűnő vásárlói élményének köszönheti a 93 milliárd dollárt is meghaladó árbevételt.
7. Carrefour
A Carrefour a vártnál jobb növekedést produkált önkiszolgáló rendszerének jóvoltából Brazíliában és Argentínában. Kútba esett azonban a Grupo Pão de Açúcar megvásárlására irányuló kísérlet, ami összességében a brazil kiskereskedelmi piac csaknem 60 százalékát jelentette volna számukra. Eközben Európában az online bevásárlás és a kisebb méretű üzletek szárnyalása garantálta a bevételek emelkedését, mely összességében átlépte a 105 milliárd dollárt.
8. IKEA
A világjárvány első éve után 2021-ben mindenhol újra kinyitottak a svéd lakberendező cég áruházai. A növekedést azonban erősen korlátozták a nemzetközi logisztikai nehézségek. Az üzletek készlethiánya és a beszerzési árak miatti áremelés ellenére az IKEA megőrizte piacvezető pozícióját a lakberendező cégek között. A tavalyi évet végül több mint 52 milliárd dolláros árbevétellel záró vállalat ráadásul hamarosan megkezdi a terjeszkedést Latin-Amerikában.
9. Seven & I
Először szerepel a világ tíz legjobb kiskereskedője között a tavaly 97 milliárd dolláros árbevételt elérő japán vállalat. A Seven & I 19 országban 79 ezer üzletet üzemeltet közvetlenül vagy franchise-rendszerben. Ezek többsége 7-Eleven kisbolt, melyek elsősorban Japánban és az Egyesült Államokban működnek. Ezen kívül számos szupermarket és kisebb bolt is az érdekeltségükbe tartozik Ázsiában. A növekedést az amerikai Speedway áruházlánc megvásárlásának, az e-kereskedelmi terjeszkedésnek és a saját márkás termékkínálat bővülésének köszönhetik.
10. Home Depot
Az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó vezető lakberendezési kiskereskedője tavaly 142 milliárd dollárt is meghaladó árbevételt könyvelhetett el. A home office elterjedésével a vásárlók otthonaik felújítására lényegesen többet költöttek, mint a megelőző időszakban, a Home Depot bevételei így mindhárom országban jelentősen emelkedtek. Ezen felül sikeresen bővítették az e-kereskedelmet, valamint hosszú távú befektetéseik minden kategóriában megtérültek.