Az év ezen időszakában rendszerint előkerül ez a téma, hiszen túl a karácsonyi időszak utáni visszafogottabb fogyasztáson az általános vásárlói érdeklődés ilyenkor újra elkezd felerősödni.
A szezonváltás következtében például a ruhaipari cégek, a kerti munkaeszköz- és a sporteszköz-forgalmazók, az idegenforgalmi szolgáltatók és még rengeteg egyéb piaci szereplő termékei iránti figyelem erősen felélénkül. Fokozza ezt, hogy számos olyan eseményhez, ünnephez közeledünk ilyenkor, mint például a húsvét, a gyereknap, a nőnap, vagy az anyák napja – hogy csak néhányat említsünk. A kereskedők, márkatulajdonosok pedig megkezdik a tavaszi promóciójukat, amelynek ma már nem a televíziós reklámok vagy az óriásplakátok a legfőbb eszközei, sokkal inkább a content vagy context marketing, vagyis a tartalommarketing különböző formái.
Hogy is működik a tartalommarketing?
Ez egy nagyon tág kategória, amelybe a PR cikkektől a kreatív videókon át az influencerekig sok minden beletartozhat. Mára ezen marketingforma köré már egy egész iparág épült ki – nem véletlenül, hiszen költségatékonyságban, a vásárlói elkötelezettség és márkahűség építésében messze eredményesebb, mint az említett reklámstratégiák. Dr. Oetker sütőpor-receptjeitől a mai TikTok influencerekig sok idő telt el, de az elv változatlan:
[blockquote author=”” ]adj valóban értékes és/vagy szórakoztató tartalmat a célközönségednekolyan felületen, ahol el is éred őket![/blockquote]
Mindez persze időbe, energiába, és pénzbe is kerül, ami miatt hajlamosak vagyunk abban a hitben ringatni magunkat, hogy ez mégsem olyan fontos. Nézzük a leggyakoribb kifogásokat!
“Elegendő egy jó SEO, PPC kampány, és máris megy az üzlet!”
Gyakori indok, hogy nincs idő írogatni, videókat, infografikákat csinálni, és amúgy is a találati pozíció a lényeg. De ha megnézzük egy átlagos termékkeresés eredményét, azt láthatjuk, hogy az organikus találatok egészen leszorultak a találati oldalak aljára, a számtalan fizetett találat, brand knowledge graph, képtalálat és egyéb után. Persze még mindig magas értéket képviselnek, vagyis a “klasszikus” optimalizálás is fontos, de ma már nem tudunk jó keresőpozíciót elérni minőségi tartalmak létrehozása nélkül. Ugyanígy a Google Shopping és Ads kampányokkal is jelentős sikerek érhetőek el, viszont ez még nem elég, hiszen valódi elkötelezettséget önmagukban nem eredményeznek. Márpedig a legjobb vásárló az irántunk elkötelezett, visszatérő vásárló!
“Elég egy céges blog, úgyis a gazdag tartalomra harap a Google!”
Ha már vesszük a fáradságot arra, hogy releváns, érdekes tartalmat hozzunk létre, érdemes azt hatékonyabban eljuttatni a célközönséghez. Igaz, hogy az oldalunkon lévő releváns tartalom jót tesz a keresési pozícióinknak, de nem feltétlenül hoz annyi forgalmat, mint ha olyan helyen jelent volna meg, ahol a közönségünk eleve megtalálható.
“Van Facebook, Instagram csatorna, mi kell még?”
Fontosak az üzletünk social media csatornái, hiszen itt jó stratégiával széles réteget érhetünk el, és elkötelezett közösséget építhetünk fel. Viszont ha emellett a tartalmaink a célközönségünk által hitelesnek gondolt környezetben tudnak megjelenni, az nagyon hatékonyan tudja növelni az irántunk táplált bizalmat.
De hogy találjuk meg a számunkra megfelelő felületeket?
Először is nem árt tisztában lennünk azzal, hogy pontosan kikből áll a célcsoportunk, és őket hol keressük. A kérdés első felével már az üzleti tervezésnél találkoznunk kellett, így feltételezhetően ezt mindenki, aki webáruházat üzemeltet, viszonylag pontosan meg tudja mondani. Azt, hogy hol tudjuk őket hatékonyan megszólítani, már nem ilyen egyértelmű, hiszen az interneten az egyes oldalak, social media platformok népszerűsége folytonosan változik, így lehet, hogy ahol tavaly még jelen voltak, idén már hiába keresnénk őket. A rengeteg weboldal, akik a magas látogatottság ígéretével próbálják értékesíteni felületeiket, nem feltétlenül adnak nekünk releváns elérést (még ha a látogatottsági adataikat el is hisszük). Ezért az optimális tartalommarketing-partner felkutatása saját erőből nehezebb feladat lehet, mint azt elsőre hinnénk.
Természetesen már erre is létezik megoldás, hiszen vannak kifejezetten erre szakosodott marketingügynökségek, akiket megbízhatunk azzal, hogy kitalálják nekünk a megfelelő stratégiát, megkeressék az ehhez szükséges publikáló partnereket, sőt, ha szeretnénk, még a tartalmakat is létrehozzák nekünk. Emellett léteznek olyan közvetítő platformok is, amelyek webes felületen keresztül kötik össze a hirdetőket a publikálókkal. Segítségükkel magunk választhatjuk ki, hogy a rendszerükben regisztrált publikálók közül hol szeretnénk, hogy tartalmunk megjelenjen.
Itthon pár éve kezdett el működni ez a modell, amelynek a régióban az egyik legnépszerűbb képviselője a lengyel illetőségű WhitePress, akiknél kb. 13.000 különböző weboldal regisztrált publikálóként, és nagyjából 17.000 ajánlatból válogathatunk. 8 országban vannak jelen (Magyarország, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Csehország, Anglia, Bulgária, Ukrajna), mindenhol lokális csapattal, így például magyarul is készítenek szövegeket 5 különböző kategóriában. Jelenleg kb. 500 hazai publikáló regisztrált náluk, havi pár száz egyedi látogatószámmal rendelkező tematikus oldalaktól kezdve a millió feletti látogatottságú portálokig. A továbbiakban az ő rendszerükön keresztül mutatjuk be a modell működését.
A rendszerbe publikálóként és hirdetőként is regisztrálhatunk. Utóbbit választva a kért adatok megadása után a Műszerfal felületét fogjuk látni, ahol áttekinthetjük a tennivalókat, láthatjuk az egyenlegünket, valamint a publikációs statisztikákat, a költségeink alakulását és számos egyéb adatot kísérhetünk figyelemmel.
A kampányunk első lépéseként létre kell hoznunk egy projektet, amelyhez aztán hozzáadtahunk saját cikkeket, vagy megrendelhetjük azokat különböző hosszúságban és árkategóriában. A cikkeken kívül lehetőség van infografikákat is rendelni, de akár készülő honlapunkhoz is irathatunk szövegeket.
A projekt létrehozását követően már látszanak a publikálók, vagyis elkezdhetjük böngészni, hogy melyek legyenek a kiszemelt weboldalak, ahol a tartalmunkat meg akarjuk jeleníteni. Az oldalakról részletes adatokat is láthatunk, úgy is mint egyedi látogatószám, többféle domain rangsorolási mutató (majestic.com, ahrefs rank, MOZ rank stb.), az oldal tartalmi és műszaki értékelése, és hasonlók. Ezek segítségével a cikkben elhelyezett backlinkek SEO értékét is meg tudjuk becsülni, vagyis viszonylag objektív képet kaphatunk a publikáló partnerünkről.
Az ajánlatokat megtekintve pedig részletes leírást láthatunk arról, hogy a tartalmunk az oldalon hol, mennyi ideig, és persze mennyiért lesz látható. Az oldalak által támasztott tartalmi kritériumokat is itt találjuk, illetve hogy dofollow linkeket kapunk-e, fel lesz-e tüntetve valamilyen módon a támogatott jelleg, vállal-e a publikáló tartalomkészítést is stb.
Ha megtaláltuk a megfelelő partnert, nem maradt más dolgunk, mint feltölteni és/vagy megrendelni a tartalmat és annak publikálását. Amennyiben a partner azt jóváhagyja, és a díjat kiegyenlítettük a feltöltött egyenlegünkből, a vállalt határidőn belül már láthatjuk is a publikált tartalmunkat a kiválasztott weboldalon.
Tipp: A forgalom méréséhez ne felejtsünk el követőparaméterrel ellátott linkeket megadni, hiszen nem árt pontosan tudni, hogy az adott forrásból mennyi átkattintás érkezett, vagyis valójában mit is kaptunk a pénzünkért.
(Támogatott tartalom)