SEO-zás 2021-ben: mi határozza meg a szolgáltatás árát?

SEO-zás 2021-ben: mi határozza meg a szolgáltatás árát?

Hogyan áll össze egy keresőoptimalizálási projekt ára 2021-ben? Mi mennyibe kerül a SEO világában, és mekkora ezeknek a tételeknek a hozzáadott értéke egy projektben? Min és hogyan lehet pénzt megtakarítani, és mik azok a dolgok, amiken nem szabad spórolni? Mekkora felelőssége van egy SEO szakértőnek a projekt árainak kidolgozása során? Mennyit számít a reális árazás?

Milyen árakon mozog a SEO szakértői szolgáltatás 2021-ben?

A keresőoptimalizálás 2021-re már Magyarországon is a digitális marketing egyik meghatározó tevékenysége lett. Az egyes SEO szakértők és keresőoptimalizálási szolgáltatások árai között viszont nagyon nagy különbségek vannak.

A keresőoptimalizálás ára nagyjából havi 100.000. Ft-tól indul és átlagosan maximum havi 400.000. Ft-ig kúszik fel, de lehet találkozni 500-600.000. Ft-os havidíjakkal is.

Miért ennyire eltérőek a keresőoptimalizálási szolgáltatások árai?

Általánosságban véve elmondható, hogy megközelítőleg 200.000. Ft az az összeg, amiért már minőségi keresőoptimalizálási szolgáltatást lehet nyújtani. Ez viszont nem azt jelenti, hogy minden projektet be lehet így árazni. Ez az összeg nem minden piacon elég ahhoz, hogy fedezze egy tisztességes SEO szolgáltatás költségeit.

Egy olyan szektorban, ahol nagy a verseny és erősek a versenytársak, havi 200.000. Ft-ért egy lelkiismeretes szakértő sem ígérheti ugyanazt az eredmény, mint egy másik területen, ahol kisebb a verseny, és a versenytársak is kevésbé erősek.

Gondoljunk csak bele: ahhoz, hogy egy vállalkozás felérjen saját piacának csúcsára, legalább olyan jónak – ha nem jobbnak – kell lennie, mint annak a meghatározói szereplői. Az pedig, hogy egy-egy piacon hány, és mennyire erős versenyző van, mindig eltérő. Például a banki vagy egyéb pénzügyi szektorokban a legjobbak közé jutni rendkívül nehéz, ezzel szemben vannak olyan területek, ahol sokkal könnyebb elérni ezt.

Egy SEO szolgáltatás árát tehát befolyásolják:

  • az adott piac paraméterei;
  • az adott piac meghatározó szereplői;
  • a SEO szakértők költségvetésének realitása;
  • és az sem mindegy, hogy teljesen a nulláról indul a vállalkozás weboldala vagy sem.

A SEO szakértők feladata és felelőssége, hogy az adott projekt költségeit annak megkezdése előtt alaposan felmérjék, majd egy reális költségvetést állítsanak össze, és ismertessék azt potenciális ügyfelükkel. Fontos, hogy ez a költségvetés tartalmazzon minden, a projekt megkezdése előtt kalkulálható tételt, így nem érik kellemetlen meglepetések a megbízót.

Mik egy SEO projekt megkerülhetetlen költségei?

A keresőoptimalizálás egy összetett szolgáltatás. Része a kulcsszókutatás, az oldalszerkezet megfelelő kialakítása, a versenytárselemzés, a linképítés, és minden folyamat együttes hatásának folytonos nyomonkövetése.

SEO-zás 2021-ben: mi határozza meg a szolgáltatás árát?

Ezek együtt viszik a weboldalakat a sikerhez vezető úton egyre előrébb. De mik egy SEO projekt legfontosabb elemei? Mik azok, amikről még ha pénzszűkében van egy vállalkozás, akkor sem szabad lemondania, vagyis mik a SEO alappillérei?

Legyen a weboldalon minőségi tartalom

A SEO projektek egyik legfontosabb része, az egyik alappillér a kulcsszókutatás alapján megtervezett, majd kivitelezett minőségi tartalom. Legyen itt szó blogbejegyzésekről, termék- vagy szolgáltatásleírásokról, a sikerhez elengedhetetlen, hogy a Google és az olvasók számára egyaránt színvonalas és értelmezhető tartalommal legyen megtöltve egy weboldal. Ez egy közös munka: a SEO szakértő javaslatot tesz rá, hogy mit kerüljön fel a weboldalra, ügyfele pedig megvalósítja ezt, adott esetben saját szakterületének ismereteivel kiegészítve.

A szövegek előállítása kényes kérdés. Fontos, hogy jó és rendszeres legyen a tartalmak készítése, mert a Google – csakúgy, mint az emberek – “szeret” minőségi, megbízható forrásokból tájékozódni. Addig, amíg nincs egy weboldalon a fentieknek megfelelő tartalom, ezt nem tudja megtenni, így annak a közelébe sem megy. Ez azt eredményezi, hogy az oldal nem fog jó helyen szerepelni a Google találati listájában.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy cég vezetőjének ritkán van ideje a tartalmak megírása. A SEO tanácsadás része az is, hogy a szakember ezt felismerje, és ismertesse ügyfelével a tényt, hogy ebben segítségre van szüksége. A szövegek készítését lehet belsős munkatársakra, vagy – és ez talán előnyösebb – külsős szövegírókra bízni, akik garantálni tudják a minőséget és a pontosságot. Ennek a folyamatnak az árából nem érdemes spórolni a keresőoptimalizálás során.

A weboldalra mutassanak minőségi linkek

A projektek másik alappillére a linképítés. A linképítés tulajdonképpen nem más, mint bizalomépítés, ez pedig a valódi emberi kapcsolatokhoz hasonlóan a Google esetében sem megy egykönnyen: ára van.

Egy weboldalnak rendelkeznie kell minőségi, rámutató linkekkel. Az, hogy ebből mennyire és honnan van szükség, mindig attól függ, hogy a megbízó milyen piacon tevékenykedik. Visszatérve a fentebb is emlegetett pénzügyi szektorhoz, ott sok link szükséges, míg más szektorokban elegendő kevesebb is, de ki kell hangsúlyozni, hogy a linképítés egy projektben sem hagyható el.

A SEO projektek ezen része minden ügyfél rémálma. Fizetni kell érte, és a linkek hatása ráadásul nem is érezhető rögtön. Igen, a linképítés a SEO rút kiskacsája, ám később – mint azt a meséből tudjuk – a kiskacsából hattyú lesz. Nos, a sok minőségi link is valahogy így viselkedik: egy idő után robbanásszerűen javít az oldal tekintélyén és helyezésén.

A megfelelő linkstratégia kialakítása a SEO szakértők dolga. Fontos megemlíteni, hogy ennek a lépésnek nagy szerepe van a projekt alakulásában és árazásában is. A SEO árakat nagyban befolyásolja, hogy az adott piac sajátosságaiból kifolyólag hány linkre van szükség, és ezeknek mennyi a költsége. Lényeges, hogy ezt már a keresőoptimalizálási projektek elején, őszintén közölje a szakértő megbízójával.

Milyen tételek árát lehet csökkenteni egy SEO projektben?

Egy SEO szolgáltatás ára sok vállalkozásnak nem kis összeg, a nagyobb cégek esetében viszont sokszor szinte meg sem érezhető a többi kiadás és az egyéb, digitális marketingre fordított összegek mellett.

A kisebb vállalkozások, egyéni vállalkozók részére egy jó hír: egy SEO projekt árából le is lehet faragni. Hogyan?

A minőségi tartalmakkal és a linképítéssel nem szabad takarékoskodni, viszont vannak más dolgok, amiknek az összegét csökkenteni lehet.

Elmélyülés a SEO-ban, tanulás

Most lehet, hogy van aki úgy érzi, hogy egy kicsit a SEO szakértők ellen beszélünk, bár egyáltalán nem ez a célunk, de el kell árulnunk, hogy a keresőoptimalizálás tanulható.

Vannak tanácsadók, akiktől lehet kérni, hogy építsék be a projekt költségvetésébe azt is, hogy tanítják megbízóikat, így azok jóval hamarabb a saját lábukra tudnak állni, rövidebb idő után ki tudnak repülni a tanácsadó védelmező szárnyai alól, és egyedül tudják folytatni útjukat a SEO világában.

A másik mód, hogy a SEO szolgáltatás ideje alatt nem a szakértőtől, hanem autodidakta módon tanul valaki. Ezt tanfolyamok, webináriumok, könyvek, blogok, konferenciák segítségével lehet megtenni.

A weboldalkészítésre fordított összegek csökkentése

A másik dolog, amin spórolni lehet, az a weboldalkészítés. Egy dizájnos weboldalért egy ismertebb honlapkészítő 2021-ben gyakorlatilag annyi pénz kérthet el, amennyit nem szégyell.

Tapasztalat, hogy sokszor a legdizájnosabb honlapok  (bár tény, hogy valóban jól néznek ki) rendkívül problémásak. A jó hír, hogy esztétikus weboldalakat szinte ingyen is lehet készíteni. Vannak például olyan ingyenes WordPress sablonok, amik igényesek is, és garantálni lehet, hogy használatuk egyszerű, SEO-barát és problémamentes lesz.

(Támogatott tartalom)

mm
Verdes Tamás

SEO szakértő és blogger, a ZETRA alapítója.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!