ROAS vs ROI: Hogyan maximalizáld webshopod bevételét?

ROAS vs ROI: Hogyan maximalizáld webshopod bevételét?

A Mito sorozatának előző cikkében a Google Shopping kampányokról volt szó. Ha lemaradtál volna róla, elolvashatod a Konverzió rovatunkban: Hozz létre megtérülő Shopping kampányokat!

Abban mind egyetértünk, hogy egy vállalkozás fő célja a profitmaximalizálás. E-kereskedőként a bevétel legnagyobb része a webáruházból érkezik. A bevételi adatokat könnyen szinkronizálhatjuk Google Ads fiókunkba, hogy lássuk, melyik kampány teljesít jobban, és eszerint optimalizáljuk őket, ezáltal a bevételt is.

Az értékalapú licit már egy ideje életünk része, de a 2020-as online robbanás óta még fontosabb az adatok teljes körű kihasználása. A legtöbb online vállalkozásnál már bevett gyakorlat a ROAS-alapú optimalizálás, de ahhoz, hogy a kampányaidból még többet tudj kihozni, itt az ideje megismerkedni a ROI-alapú optimalizálással!

Mielőtt belevágunk a részletekbe, tisztázzuk, hogy pontosan mit is értünk értékalapú liciten! Egyszerűen definiálva pontosan azt, amit az elnevezés takar: értékalapú optimalizálás a kampányok bevételének maximalizálása érdekében. Amikor konverzióra optimalizálunk, akkor a vásárlások darabszámát igyekszünk növelni, tehát jó eséllyel sok vásárlás érkezik majd népszerűbb termékekből – ám leggyakrabban ezek az olcsóbb termékek. Ha viszont értékalapon optimalizálsz, akkor a lehető legtöbb bevételt fogja kihozni a Google Ads az adott napi keretből.

ROAS & ROI: ismerd a különbséget

A ROAS a Return on Ad Spend rövidítése, vagyis a hirdetésköltségre eső megtérülést takarja. Egyszerű képlete: tranzakciós érték/költség. Ha az ecommerce mérést beállítottad a fiókban, ezt azonnal tudod is használni. De tényleg ez a legjobb opció?

A ROI = Return on Invest, vagyis Befektetésarányos megtérülés. Az implementációja bonyolultabb, de mindenképpen megéri ezt a mutatót vizsgálni, ugyanis a ROI nemcsak a vásárlás értékét veszi figyelembe, de az árrést is.

ROAS vs ROI: Hogyan maximalizáld webshopod bevételét?

Egy jó ROAS-sal rendelkező kampány nagyon jól hangzik, de ha profitot akarsz maximalizálni, akkor érdemes ROI-ra fókuszálni performance kampányaiddal. De miért is?

Nézzünk egy gyakorlati példát!

Fut két kampányod: az egyik porszívókra, a másik pedig mosógépekre; mindkettő tranzakciós értéke 50 000 euró. A porszívókampány 6 000 eurót költött, míg a mosógépkampány 10 000 eurót. Ha csak ezeket az infókat vesszük figyelembe, akkor úgy kalkulálhatunk, hogy a ROAS a porszívó esetében 8.3, a mosógép esetében 5. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a porszívókampány jobban teljesít, hiszen kevesebb pénzből több bevételt hozott.

Viszont lehet, hogy mégis korai lenne elbúcsúzni a mosógépkampánytól? Hozzunk be egy újabb változót az egyenletbe!

A porszívó árrése 25%-os, vagyis a nettó profitunk az 50 000 eurós tranzakciós érték után 12 500 euró, míg a mosógép 50%-os árréssel teljesít, ebből a nettó profitunk 25 000 euró. Vagyis elmondható, hogy a porszívókampány ROI-ja 2.1, míg a mosógépeké 2.5.

Ez azt jelenti, hogy a mosógépkampány, még ha kevesebb számú konverziónk is van belőle, egy eladás esetén magasabb profitot termel. Első körben ezen kell tehát kimaxolni a költést.

ROAS vs ROI: Hogyan maximalizáld webshopod bevételét?

Legyél konkrétabb!

A digitális érettség felé vezető út számos kihívással van teletűzdelve, de ha termékszinten ismered és definiálni tudod az árrésed, és ezt a kampányaidban ki is tudod használni, az hatalmas javulást hozhat Google Ads kampányaidban, és így a nyereségességedben.

Több olyan webshopot láttam már, ahol tisztában vannak a webshop teljes árrésével, több esetben termékkategória-szinten is, de ennél lehet még egy szinttel is lejjebb menni: kezdd el használni termékszinten is a bevételi adataidat! Ha képes vagy ezeket az adatokat bekötni a hirdetési fiókodba termékszinten is, sokkal pontosabb és valósabb képet kapsz majd arról, hova érdemes nagyobb összegeket befektetni, és mi az, ami csak látszólag hoz jó eredményeket, de valójában égeti a pénzed.

Jöjjön a gyakorlat!

Ez szuperül hangzik elméletben, de mégis hogyan kell ezt átültetni a gyakorlatba? Jelenleg két fő módja van a profitadatok Google Adsbe való importálásának:

A: Konverziós követőkóddal, ahol a profit a konverzió értéke

Ezzel a módszerrel valós időben tudod az adatokat a fiókba szinkronizálni. Implementáld a profitadatokat (termékérték x árrés) ugyanúgy, ahogy a tranzakciós adatokat is behúzod Google Adsbe követőkód segítségével.

B: Offline konverziómérés

Importáld az adatokat a hirdetési fiókba vásárlás után offline konverziómérés segítségével! Az offline konverziómérés egy szuper eszköz a szolgáltatásalapú vállalkozásoknak a leadminőség biztosításához. Például ha egy autókereskedés tesztvezetés-foglalásokra optimalizál, a CRM-rendszerükből könnyedén visszaküldhetik a Google Ads kampányokba, hogy melyik foglalásból lett tényleges vásárlás a későbbiekben. Online boltok esetében ezzel a módszerrel tudjuk visszatölteni a hirdetési fiókba egy-egy vásárlás tényleges profitadatát.

Tárold el a vásárlásokká alakult, hirdetésekből származó kattintások GCLID azonosítóját, és ennek segítségével küldd vissza a Google Ads fiókba a profitértékeket. Ehhez használhatsz egy automatizált feedet, vagy egy támogatott integrációt az adatok szinkronizálásához. Frissítsd az adatokat lehetőleg legalább napi egyszer!

Most, hogy már mérni tudod a hirdetési fiókodban a profitadatokat konverzióként, kezdd el a kampányaidat erre a mutatóra optimalizálni! Ahogy átlátod és elkezded jól használni az adataidat, könnyebben fogod online csatornáidon is maximalizálni vállalkozásod profitját!

Támogatott tartalom
A cikk szerzője a Mito senior programmatic tanácsadója. A Mito egy magyar tulajdonú full-service kreatív és digitális ügynökség, szenvedéllyel az okos megoldások iránt. A Mito Performance divíziója média-, technológiai és tartalmi eszközök kombinációjával készít megoldásokat ügyfeleinek üzleti kihívásaira, PPC és Programmatic kampányok, SEO, CRO és analitika szolgáltatások széles skálájának segítségével. Büszkék vagyunk rá, hogy stratégiai partnereink között tudhatunk olyan cégeket, mint a Decathlon, Wizz Air, Cetelem Bank, Office Shoes vagy Tungsram.
mm
Gergely-Gyuris Dóra

E-kereskedelemre szakosodott senior PPC tanácsadó a Mito Performance csapatában.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!