Június elején ismét Esztergom ad otthont az online kereskedők és az e-commerce szféra nagy találkozójának, az idén már 21. alkalommal sorra kerülő E-kereskedelmi Konferenciának. Az előadók közt Pogátsa Zoltántól Várkonyi Balázsig sok-sok ismert és elismert szakember szerepel, de Rédey Iván más indikátorokra is felhívta a figyelmet. A rendezvény főszervezőjét arról is kérdeztük, hogy milyen gyakorlati, akár a rendezvény másnapjától hasznosítható tudást vihetnek magukkal haza a rendezvény résztvevői. – Balázs Zsuzsanna friss interjúja.
– Főszervezőként működik közre a június 4-5-én esedékes XXI. E-Kereskedelmi Konferencián. Tudja egy mondatba sűríteni, hogy mi az idei ankét jelentősége a magyarországi e-kereskedelemben?
– Mindenki ott lesz, aki számít, vagyis: akinek komoly része van, vagy valaha volt a magyarországi e-kereskedelemben – mind a kereskedői, mind pedig a szolgáltatói oldalról.
– Ez a legnagyobb e-kereskedelmi konferencia Magyarországon?
– Ha nem is a legnagyobb, de mindenképp az egyik legjelentősebb, az idei már a 21. alkalom, hogy a magyar e-kereskedelmi szövetség, az Ecommerce Hungary megszervezi ezt a konferenciát. Idén második alkalommal vagyok a főszervezője az eseménynek. Sokan a „visegrádi e-kereskedelmi konferenciaként” ismerik, aminek az egyszerű oka az, hogy tavalyig Visegrádon volt. Azért láttuk jónak Esztergomba áthelyezni, mert a visegrádi helyszínt kinőtte a rendezvény. Rendkívül impozáns új helyszínt találtunk, a Grand Hotelből fantasztikus panoráma nyílik, igazán méltó a konferencia szelleméhez.
A legnagyobbnak azért sem nevezhető ez az e-kereskedelmi konferencia, mert szűkebb a célcsoportja. A közepes és a legnagyobb forgalommal bíró e-kereskedelmi cégeknek ajánljuk, akiknek más tudásra van igényük, mint a teljesen kezdő webáruház tulajdonosoknak.
Nemcsak olyan cégeket várunk, akiknek kifejezetten online jelenlétük van, hanem olyanokat is, akik – bár milliárdos forgalommal rendelkeznek –, valamiért még nem léptek ki az online piacra. Ezeknek a cégeknek hatalmas tapasztalatuk van a kereskedelemben, egyből nagy szereplőkké válhatnak, ha az online tér irányába is bővítik a cégüket.
Rengeteg építőipari cég van például, amely több milliárdos forgalmat bonyolít, és egyelőre nincs webáruháza. A konferencián részt vesznek és kiállítanak a legjelentősebb cégek, logisztikai vagy marketing szolgáltatásokat nyújtó vállalatok is.
– Kommunikációs szakemberként csöppent az e-kereskedelembe, miért épp ezen a területen keresett új kihívásokat?
– Valóban offline háttérből érkezem, az FMCG szektorból. 2016-ban adódott egy lehetőség, megpályáztam a Mall.hu ügyvezetői állását. Sok körös felvételi volt. Bár vezettem előtte is csapatokat, ekkora szervezet élén előtte nem álltam még. Sokat számított, hogy jól beszélek csehül, éltem is Csehországban, és végül a korábbi tapasztalataim alapján is engem választottak.
Igazi mélyvíz volt, mert – bár utólag inkább klisének hangzik – az e-kereskedelem valóban azt jelenti, hogy a hét minden napján, a nap 24 órájában kell rendelkezésre állni.
Még a vécére is magammal vittem a telefonom, hogy a statisztikákat nézegessem. Ez alkati kérdés. Vagy van valakinek affinitása erre, és jól tudja benne magát érezni, vagy nem, és ez esetben valószínűleg nem bírja sokáig. Egy webáruház soha nem alszik, a vásárlóknak a legképtelenebb időpontban is adódhatnak olyan problémái, amire reagálni kell. Az életemben ez hirtelen nagy váltás volt. Majdnem egy évtizeddel később, túl az ötvenedik életévemen megvan a tapasztalatom az online és az offline szektorból is, tudom ötvözni a különböző területekről begyűjtött tudást. A konferencia szervezésére elsősorban a kreativitásom miatt kértek fel, de az újszerű előadók megszólításában a nagy régiós tapasztalatom is fontos szerepet játszott.
– Az olyan régiós szereplők, mint a Kifli.hu vagy az Alza, hogyan tudták a már eleve is helyben lévő magyar e-kereskedelmi vállalatok elől letarolni a piacot?
– Nagyon fontos lenne erőteljesebben képviselni a vásárlót előtérbe helyező szemléletet. Az AliExpress és a Temu – a magyar szereplőktől gyakran hallható panaszok ellenére – nem csupán a mindenkinél olcsóbb áraival vált regionálisan és globálisan is piacvezető szereplővé, hanem azzal is, hogy verhetetlenül egyszerű és gördülékeny vásárlói élményt biztosítanak. Az áraikkal nem lehet versenyezni, valószínűleg nem is érdemes, de abból, amit ezen kívül jól csinálnak, érdemes lenne tanulni.
Ugyanez igaz az Alzára és a Kifli.hu-ra is, ez meg is látszik abban, hogy miközben Magyarországon a teljes kereskedelmi szektornak csak nagyjából a 10 százalékát teszi ki az e-kereskedelem, ez Csehországban 18-20 százalék körül van. Ráadásul a csehek kicsit németesen szervezik a munkafolyamataikat, ami vásárlói szempontból a megbízhatósággal, kiszámíthatósággal egyenértékű. A jó hír az, hogy ez egyáltalán nem ördöngösség! A konferencia is a tudásátadásról és a széleskörű kapcsolatok kiépítéséről, a networkingről szól.
– Ezért vállalta a konferencia főszervezői feladatait?
– Korábban is minden évben részt vettem a konferencián, több, mint egy évtizeden át. Akkor még vendégként, és nagyon tetszettek a céljai és az abban rejlő lehetőségek is. Nagyon örültem ennek a feladatnak, és bár iszonyatosan sok munkát jelentett a szervezés, teljesen egyedülálló flow élményt nyújtott. Hatalmas sikerként éltem meg az új résztvevők és a kiemelkedő előadók, workshop-szervezők bevonását egyaránt. Annyira sok pozitív visszajelzést kaptam a tavalyi konferencia után, hogy utána még hetekig a fellegekben jártam.
– A korábbi években mindig volt az E-kereskedelmi Konferenciának egy dedikált mottója. Az idei rendezvénynek mi a központi témája?
– Az idei mottónk: „Híd a versenyképességhez – ne maradj le!”. Abban szeretnénk segíteni, hogy a magyar e-kereskedők növekedni tudjanak és hosszú távon legyenek képesek ezt a fejlődést stabilan biztosítani a saját cégeik számára. A határtalan kereskedelem azt jelenti, hogy bárki bárhonnan érkezhet, és bármit eladhat a magyar piacon. Magyarország piaca valódi ütközőzóna, ahol évek óta jelen vannak a cseh, a szlovák, a lengyel és más régiós szereplők is, de egyúttal a globális szereplőknek is van még tere a növekedésre.
A legsikeresebb e-kereskedelmi szereplők között az első öt helyen nem magyar cégek végeznek. A legsikeresebb magyar e-kereskedelmi vállalkozás a hatodik helyen lévő Euronics. A szolgáltatáson múlik szinte minden.
– Az előadói névsor alapján milyen főbb tudásanyagra vagy inspirációra számíthatnak azok, akik idén részt vesznek a konferencián?
– Az első nap a tematikus előadásokról és a kerekasztal-beszélgetésekről szól majd. A vitaindító beszédet Pogátsa Zoltán közgazdász fogja tartani. Bár ő nem e-kereskedő, egyrészt hatalmas tudása van a gazdaságról, másrészt rendkívül kedvelik, óriási sikerre számítok. A nap másik fénypontja egy olyan kerekasztal beszélgetés lesz, ahol Magyarország vezető webáruházai, az Alza, az Emag, a Kifli.hu, a Media Markt és az Euronics ügyvezetői fognak beszélgetni. Ezt pedig Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapítója irányítja majd. Itt lesz velünk a parfümöket értékesítő Notino webáruház nemzetközi marketing igazgatója Michal Vodák is, a régióban piacvezető Árukereső szenior képviselője, és az Amazon ‘fekete öves’ szakértője, David Cikánek is. Az előadásokban és beszélgetésekben lesznek piackutatási információk, piaci helyzetjelentés és külföldi előadók is.
Tartunk szekciókat a logisztikai kihívásokról, a külföldi piacszerzésről, a vásárlói élményről és a marketing-stratégiákról, márkaépítésről is. Az e-kereskedelemben ugyanis épp olyan fontos a márka, mint bárhol máshol: a hűséges vásárlókat a belföldi és a nemzetközi szereplők egyaránt nehezebben tudják elhódítani.
A második konferencianapon három olyan workshopot tartunk, ahol nagyon konkrét, azonnal hasznosítható gyakorlati tudással gazdagodhatnak a résztvevők. A műhelyfoglalkozások anyagát a résztvevők digitálisan is megkapják, utólag is visszanézhetik majd, így nem kell aggódniuk, ha a sok információban valamit nem tudnak megjegyezni. A videókészítésről szóló workshopon egy teljes stáb segít majd megtanulni a leghatékonyabb rövid videók készítésének a trükkjeit. Berendezünk egy stúdiót, és az elméleti rész után egy TikTokon sikeres csapat mutatja be a virális tartalmak készítésének minden csínját-bínját. A második téma a ma már kihagyhatatlan mesterséges intelligencia lesz.
A témavezető ezen a foglalkozáson is a napi munka könnyebb elvégzéséhez járul majd hozzá: megmutatja, hogyan kell alapos termékleírásokat, illetve vizuális segédanyagokat generáltatni az AI segítségével. Romániából érkezik egy nagyon ígéretes cég, amely webáruházak számára kínál azonnal használható AI megoldásokat.
A harmadik foglalkozás a Looker Studio-ról szóló több mint három órás workshop lesz. Itt az e-kereskedők megtanulhatják, hogyan használják hatékonyan ezt a riportot, amely a Google Analyticsból kinyert adatokat könnyen értelmezhető formában mutatja meg. Olyan, mint egy autó műszerfala, azonnali visszajelzést ad arról, hogy milyen hiányosságokat érdemes kezelni, melyek az erősségei a webáruháznak, hol, és mivel lehet fejleszteni. Bár a riport ingyenes, alig használja valaki. Sokan csak a tüzet igyekeznek oltani, ha beüt a visszaesés, pedig az adatok helyes használatával ez teljesen elkerülhető. Állandó mottónk, hogy „használd az adataidat”.
– Ha nem főszervezőként, hanem idén is résztvevő vendégként érkezne a konferenciára, mi érdekelné igazán az idei felhozatalból?
– Nagyon nehéz, és talán nem is teljesen célravezető, ha a programkínálatból kiemelek egyes elemeket. Mindenesetre a műhelyfoglalkozások közé például felvenném az időgazdálkodást, nekem leginkább abban vannak talán hiányosságaim. De sajnos ilyen workshopunk nem lesz. Ha mégis ki kellene valamit emelnem, Pogátsa Zoltán előadását, valamint Michal Vodák előadását a Notino-tól, vagy a Z-generációs kreatív ügynökség a KaLu creative előadását mindenképpen nagyon várnám. Magánemberként is nagyon szeretem, ha olyan friss megközelítésekkel találkozom, amihez csak rendkívül ritkán lehet hozzájutni. Szerintem a top piaci szereplők kerekasztal-beszélgetése is nagyon izgalmasnak ígérkezik, ugyanis sosem szerepelt még egy színpadon az e-kereskedelmi piac egyötöde. Sajnos szinte semmit nem lesz lehetőségem az elejétől a végéig követni, hiszen főszervezőként egész nap futkosni fogok.
A workshopot tartó szakemberek közül a Google Looker Studio használatát oktató Venk László nagyon sok webáruház hatékonyságát segített már javítani. A PwC Hungary-tól érkező Madar Norbert is olyan adatokkal és folyamatokkal van tisztában a környező országok piacáról is, ami nagyban segítheti a hazai e-kereskedők fejlődését.
– A magyarországi e-kereskedelmi piac mai állapotát ismerve: mire érdemes a hazai szereplőknek ma kiemelt figyelmet fordítani?
– Nagyon fontos, hogy pontosan és egyértelműen tudni kell a választ arra a kérdésre, hogy mi az, amiben te tudod a legjobbat nyújtani a piacon. Persze ez nemcsak az online kereskedelemre igaz, ez a kereskedelem kulcsa évszázadok óta. Érdemes ismerni a konkurenciát és tanulni azoktól, akik látványosan jól csinálják. Lehet árral versenyezni, de annak megvan az a veszélye, hogy ha a konkurensek is beszállnak, az csak egy lefelé tartó spirálhoz tud elvezetni. Ezért érdemesebb a szolgáltatáson fejleszteni.
Az e-kereskedelemben minden transzparens, az egész vásárlási folyamatra lehet, és kell is figyelni. Hiába tökéletes a szolgáltatás a webáruházban, ha aztán a lánc végén a futár összenyomva, sérült csomagolásban adja át a terméket.