A 2022-es ugyanúgy posztkovidos év, mint a 2021-es. A sok mindent megváltoztató 2020-as esztendő után akár azt is mondhatnánk, hogy nincs új a nap alatt, nem annyira változtak meg a trendek az elmúlt évhez képest. Ezt azonban csak egy nem elég rátermett marketinges fogadná el magyarázatként. Az igazság az, hogy igenis vannak olyan kisebb változások, amik miatt kifejezetten érdemes a már bevált eszközeinket újraértelmezni.
Ha úgy érzed, hogy mindent jól csinálsz, mégsem futnak olyan jól a tartalmaid, mint szeretnéd, érdemes végiggondolni, hogy mik azok az apróságok, amiket másképp kéne csinálni. Az internet világában a változás szinte mindig jó, mert felkelti a figyelmet, az alábbi lista pedig jó ötleteket adhat ahhoz, min lehetne változtatni a tartalmak készítésekor.
1. Videó: minél több, minél rövidebb, annál jobb
Nem újkeletű a gondolat, hogy videóval mindent könnyebb eladni. Az is régóta ismételgetett megállapítás, hogy ebben a posztmodern, felgyorsult világban az emberek többségének nincs ideje hosszú videókat nézni. 2022-re azonban az is kihívást jelent a tartalomgyártók számára, hogy a befogadók a sok inger miatt egyre kevésbé tudnak figyelni a szemük elé kerülő tartalomra, néhány másodpercet áldoznak csupán arra, hogy eldöntsék, érdekli-e őket az adott dolog, és általában ennél nem sokkal többet töltenek azzal, hogy megnézzék, mi az. Elég csak belépni a TikTokra, már ömlik is a dopamin, a rengeteg cukorkától azt sem tudjuk, hova nézzünk.
@vansClassic Since Forever vans.com/classics♬ original sound – Vans
A videó egy viszonylag könnyen befogadható formátum, de ez nem igaz minden videóra. Ha azt szeretnénk, hogy a mi videós tartalmunk menjen át legjobban a célközönségnek, akkor érdemes rövid, könnyen érthető, de hatásos videókat készíteni.
A videó azért is jó eszköz, mert önmagában is megállja a helyét, és minden közösségi médiás felületre feltölthető originális tartalomként, és szöveges tartalomba is beágyazható. Ha videókat készítünk, csináljuk úgy a forgatást, hogy a nyersanyagból minél több felületen használható tartalom készülhessen. Vegyük fel ugyanazt több kameraállásból, hogy álló és fekvő formátumra is megfelelő legyen, és ne sajnáljuk az időt az utómunkára. A hangrögzítés trükkös, erre külön figyeljünk oda! A kamera saját mikrofonja például csak igen korlátozottan ad majd jó eredményt, jó minőségű eszközökkel biztosan többre megyünk.
2. Kép, kép és még több kép!
A kép az egyik legkönnyebben fogyasztható tartalomformátum, ráadásul nagyon sokat el lehet vele mondani, ha jól meg van szerkesztve. A képek szöveggel való kiegészítése ma már egyáltalán nem szokatlan, és ez a trend már a mémek világán kívül is elterjedt. Egy minőségi, magát eladó, érthető, de valamilyen extra tartalmat nyújtó kép egy másodperc alatt elvégzi azt a munkát, amit a befogadónak nincs ideje befektetni egy szöveg elolvasásába.
A kép hatására a célközönségünk egy része lehet, hogy tovább marad a felületünkön és energiát fektet a további tartalmaink megismerésébe. Ha jól használjuk, egy remek eszköz áll rendelkezésünkre, amit alkalmazhatunk cikk címlapjaként, weboldal bannereként, szövegbe ágyazott képként, de közösségi médiás tartalomként (pl. Facebook történet) önmagában is megállja a helyét. Nagyon divatosak manapság a viszonylag kevés szöveggel ellátott, magyarázó képek – egy webshopban a termékeink mellé például sokkal hatásosabbak, mint egy hosszú használati utasítás.
3. Listázd a tartalmaidat
Egy időben visszaszorulóban voltak a listacikkek az interneten, de mára ismét teljes jogon jöttek vissza, és tele van velük minden fontosabb médium. A lista mint tartalomszerkesztési eszköz egyébként már a közösségi média totális uralma előtt is népszerű volt. Nick Hornby Pop, csajok, satöbbi című regényét és a belőle készült filmet részben az tette sikeressé, hogy a főszereplő alapvetően listákban gondolkozik, a kedvenc lemezeitől a volt barátnőkig mindent listáz. Hogy miért teszi ezt? Így struktúrálja és teszi befogadhatóvá a számára amúgy kaotikus tartalmat. Illetve valójában az író teszi mindezt, és ha szeretnénk, hogy a mi tartalmaink is sikeresen fussanak, akkor tanuljunk Nick Horbytől: listázzunk!
A lista azért jó, mert nem ijed meg az olvasó a sok szövegtől: egy-egy pontot fél perc alatt el lehet olvasni. Ezen kívül sokkal többet megjegyez abból, amit olvasott, de legalábbis a pontok címeit. Ez a két dolog nagyon is alkalmassá teszi arra, hogy egy összetettebb tartalmat is könnyen és gyorsan befogadhatóvá tegyen.
4. Használj már befuttatott brandeket
Az a legolcsóbb reklám, amit nem neked kell kifizetned, mert már kifizették helyetted. Nem cégek levédett márkáira gondolunk, hanem olyan, még ezeknél is régebben berögzült fogalmakra, amiket minden, az adott kultúrkörbe tartozó ember ismer. Ilyen a karácsony, az ünneplés, a nyár, a szórakozás, a közkedvelt sportok, a háziállatok. Ezek a dolgok és a hozzájuk szorosan kötődő szimbólumok szinte automatikusan kiváltják a berögzült asszociációkat, érzéseket.
Elég csak belegondolnunk, hogy milyen érzést és hangulatot szeretnénk társítani az általunk forgalmazott tartalomhoz vagy termékhez, és máris kiválaszhatjuk a megfelelő szimbolikával rendelkező eszköztárat. Érdemes odafigyelni a használt brandek szezonális jellegére (év vége, nyaralás, black friday), de eszközként élhetünk azzal is, hogy egy éppen nem aktuális hangulatot hívunk elő a befogadóban.
5. A kevesebb néha több
Akármennyire is szeretnénk, és akármilyen hatékony eszközöket is használunk, a mai információs zajban nem várhatjuk el az internetezőktől, hogy a mi tartalmaink teljes körű feldolgozását tekintsék prioritásnak. Mégis mit tehetünk annak érdekében, hogy minél többet átadjunk nekik az alatt az idő alatt, amíg tart az első impulzív érdeklődésük? Egyszerű: dióhéjban mindent.
Jobb egy rövid, és amellett jól tagolt szöveget egy képpel ellátva, esetleg egy videóval kiegészítve az olvasó elé tárni, mint megijeszteni mindennel, amit meg akarunk vele ismertetni. Ha ez a sűrített tartalom megfelelő minőségű és eléggé hatásos, akkor már bízhatunk benne, hogy természetes motivációja ébred a folytatásra. Egy weboldalon konkrétan jobb, ha inkább egy összefoglalóval indítunk, amin belül navigációs gombokkal lehet eljutni az adott részt bővebben tárgyaló fejezethez.
De bizonyos médiumok időnként jelentősen megváltoztatják a szöveges posztokhoz való viszonyulásukat, a Facebook például idén kifejezetten jobban preferálja a 400 karakternél hosszabbakat, és algoritmusa sokszor előtérbe helyezi a kép nélküli, tehát kizárólag szöveget tartalmazó bejegyzéseket. Érdemes kipróbálni! A linket betehetjük az első kommentbe is, sokan nézik majd. Az Instagramnál azonban ez nem így van, felesleges a hosszú caption.
Összefoglalva a lényeg az, hogy minél rövidebb, tömörebb, gyorsan megérthető formában kell a tartalmakat tálalnunk, de úgy, hogy a befogadó ne érezze azt felszínesnek. A minőség kulcskérdés mind a szöveges, mind a grafikai tartalom esetében – nem éri meg spórolni, hiszen csak az a tartalom hozza vissza az árát, ami kiváltja a kívánt hatást, és jól terjed.