A forgalom-visszaesésnek számos oka lehet egy weboldal esetén. Áttekintjük a legfontosabbakat, és az is, hogy miként kerülheted el a buktatókat.
Amikor egy felhasználó rákeres valamire egy keresőmotorban – például a Google Keresőben –, akkor kétféle találattal találkozik: hirdetésekkel és organikus eredményekkel. Amennyiben az adott témára hirdet valaki, hirdetések jelenhetnek meg az oldal tetején, alján, vagy desktopon a találatok mellett. Az organikus találatok előtt azonban még találkozhatunk különböző formátumú eredményekkel: Cégprofillal, Térképpel, Knowledge graph találatokkal.
Miért érdemes figyelemmel követni a weboldalak organikus teljesítményét?
- Ha nem futtatunk hirdetéseket, az organikus találatok között akkor is megjelenhet a weboldalunk.
- Gyakran az organikus forrásból érkező látogatók konvertálnak a legjobban az oldalon.
- Ha releváns keresésre jelenik meg az oldalunk, és így talál meg egy potenciális vásárló, az nagyon értékes az oldal számára, hiszen nem mi találtuk meg egy reklámmal, hanem ő talált meg minket.
A keresőoptimalizálás (search engine optimization, vagyis SEO) célja, hogy a releváns keresési kifejezésekre a weboldal a lehető legjobb organikus helyezést, és így organikus láthatóságot érje el.
Milyen típusai vannak a forgalom-visszaesésnek?
Hogyan álljunk neki a kutatásnak?
A weboldal organikus teljesítményének elemzésére a Google Search Console-t (GSC) használjuk. A két fő metrika, amiket érdemes figyelni:
- Átlagos pozíció: a megjelenítések alapján a találatok átlagos pozíciója, ahol az 1. az oldal teteje (a legjobb organikus pozíció).
- Kattintások száma: hányszor kattintottak a weboldalra. Minél jobb a pozíció, annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy rákattint a felhasználó a találatra.
Rengeteg különböző oka lehet annak, hogy a weboldal forgalma a korábbi stabil vagy éppen növekvő eredmények ellenére visszaesést mutat. A pontos ok feltárásához kisebb kutatómunkába kell kezdenünk. De hogy is lássunk neki?
Mit mutat a grafikon Search Console-ban?
Vessünk egy pillantást a GSC adatokra! A grafikon kinézete ad nekünk támpontot, hiszen a csökkenés formája már önmagában árulkodó. Ez a kiindulópontja az elemzésnek, és ez határozza meg, hogy utána milyen sorrendben haladjunk a különböző technikai vagy tartalmi elemek átnézésével.
Ha a forgalom egészen hirtelen zuhant be, akkor arra következtetünk, hogy az egész weboldalt érintő problémával állunk szemben, esetleg algoritmus-frissítés történt. Ha a forgalom nem sokkal később visszaáll az eredeti állapotba, az akár a riportot készítő rendszer hibája is lehetett.
Ha az organikus forgalom lassú csökkenést mutat, más jellegű problémákkal kell megküzdenünk: a megváltozott keresési magatartás vagy a gyenge weboldaltartalom miatt veszítünk látogatókat.
Ha a forgalom időszakosan változik, és hullámokat fedezünk fel a grafikonon, akkor szezonalitás jellemzi az adott terméket, szolgáltatást, amire a keresés érkezik. Ez esetben sem szabad pánikolni, csak tisztában kell lenni a szezonalitással és a felhasználói szokásokkal.
Milyen okai lehetnek a forgalom-visszaesésnek?
Technikai problémák
A jó minőségű weboldal alapja, hogy technikailag minden rendben legyen. Ez segít abban, hogy technikai oldalról a weboldal felfedezhető és indexálható legyen a Google számára.
Tracking probléma
Ez akkor merülhet fel, ha Google Analytics-ben is nézzük az oldal teljesítményét, és jelentős eltérést látunk a webanalitika és Google Search Console adatok között.
Egész oldalt érintő tartalmi visszaesés
Legyünk tisztában a változással a teljes weboldal szintjén:
- mikor történt a visszaesés,
- milyen mértékű,
- van-e szezonalitás,
- hogyan változott az átlagos pozíció?
Majd nézzük meg aloldalak szintjén is, hol történt nagyobb visszaesés:
- milyen típusú oldalakat érintett leginkább a visszaesés,
- melyik kulcsszavaknak romlott az átlagos pozíciója?
Márkanevet érintő visszaesés
Bár SEO-s projektek során elsődlegesen a non-branded forgalomra fókuszálunk, ilyenkor mindenképp szükséges megnézni, hogyan teljesítenek a márkához kapcsolódó keresések organikusan. Ha ezzel adódik probléma, az márkaépítéshez kapcsolódó marketingprojekteket tehet szükségessé.
Terméket, szolgáltatást érintő forgalmi visszaesés
Amennyiben azt látjuk, hogy bizonyos termékekre/szolgáltatásokra esett vissza a forgalom, érdemes megnézni, hogy az átlagos havi keresési volumen hogyan változott az adott termékeknél/szolgáltatásoknál. Elképzelhető, hogy nem az oldal teljesítményével van a baj, hanem egészen egyszerűen kevesebbet kerestek a felhasználók, vagy változtak a felhasználói szokások.
Non-branded teljesítmény csökkenése
Ha nem azért csökkent a forgalom, mert kevesebben keresnek a márkára vagy a kategóriára, akkor a weboldal teljesítményét kell közelebbről megvizsgálnunk:
- milyen a saját tartalom minősége,
- milyen az online versenytársak tartalmának a minősége, formátuma,
- találunk-e kannibalizációt az oldalon (több tartalmat ugyanarról a témáról)?
Elvesztett backlinkek
A más domainekről érkező bejövő linkek fontos szignálok, és építik a weboldal autoritását. Időnként érdemes egy-egy auditot elvégezni, hogy vannak-e korábbról olyan linkek, amiket elvesztettünk (pl. egy elszalasztott átirányítás miatt).
Google algoritmusfrissítés
A forgalom hirtelen zuhanása egy Google által eszközölt algoritmus-frissítésből is adódhat. Ha végigmegyünk egy teljes SEO-s elemzésen, és továbbra sem találjuk a visszaesés okát, akkor minden bizonnyal a keresőmotor változásai okozták a teljesítmény csökkenését. Mit lehet ezzel csinálni?
Röviden az a válasz, hogy semmit. A frissítés előtti hónapokban, években kell úgy fejleszteni és fenntartani a weboldalt, hogy az minőségileg magas szintű legyen, így nem kell különösebben tartanunk egy esetleges algo frissítéstől.
Tanulság: rendszeres audit
Ha csak akkor kezdünk el ismerkedni a weboldal technikai és tartalmi sajátosságaival, ha már megtörtént a baj, akkor sokkal nehezebb dolgunk lesz. A visszaesés okainak megtalálása is beletelhet pár órába, de ha komolyabb technikai vagy tartalmi fejlesztést kell végezni, akkor esetenként több hónapot kell várni arra, hogy visszaálljon a forgalom.