A forgalom-visszaesésnek számos oka lehet egy weboldal esetén. Áttekintjük a legfontosabbakat, és az is, hogy miként kerülheted el a buktatókat.

Amikor egy felhasználó rákeres valamire egy keresőmotorban – például a Google Keresőben –, akkor kétféle találattal találkozik: hirdetésekkel és organikus eredményekkel. Amennyiben az adott témára hirdet valaki, hirdetések jelenhetnek meg az oldal tetején, alján, vagy desktopon a találatok mellett. Az organikus találatok előtt azonban még találkozhatunk különböző formátumú eredményekkel: Cégprofillal, Térképpel, Knowledge graph találatokkal.

Miért érdemes figyelemmel követni a weboldalak organikus teljesítményét?

  • Ha nem futtatunk hirdetéseket, az organikus találatok között akkor is megjelenhet a weboldalunk.
  • Gyakran az organikus forrásból érkező látogatók konvertálnak a legjobban az oldalon.
  • Ha releváns keresésre jelenik meg az oldalunk, és így talál meg egy potenciális vásárló, az nagyon értékes az oldal számára, hiszen nem mi találtuk meg egy reklámmal, hanem ő talált meg minket.

A keresőoptimalizálás (search engine optimization, vagyis SEO) célja, hogy a releváns keresési kifejezésekre a weboldal a lehető legjobb organikus helyezést, és így organikus láthatóságot érje el.

Milyen típusai vannak a forgalom-visszaesésnek?

Hogyan álljunk neki a kutatásnak?

A weboldal organikus teljesítményének elemzésére a Google Search Console-t (GSC) használjuk. A két fő metrika, amiket érdemes figyelni:

  • Átlagos pozíció: a megjelenítések alapján a találatok átlagos pozíciója, ahol az 1. az oldal teteje (a legjobb organikus pozíció).
  • Kattintások száma: hányszor kattintottak a weboldalra. Minél jobb a pozíció, annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy rákattint a felhasználó a találatra.

Rengeteg különböző oka lehet annak, hogy a weboldal forgalma a korábbi stabil vagy éppen növekvő eredmények ellenére visszaesést mutat. A pontos ok feltárásához kisebb kutatómunkába kell kezdenünk. De hogy is lássunk neki?

Mit mutat a grafikon Search Console-ban?

Vessünk egy pillantást a GSC adatokra! A grafikon kinézete ad nekünk támpontot, hiszen a csökkenés formája már önmagában árulkodó. Ez a kiindulópontja az elemzésnek, és ez határozza meg, hogy utána milyen sorrendben haladjunk a különböző technikai vagy tartalmi elemek átnézésével.

Miért eshetett vissza a weboldalad organikus forgalma?

Ha a forgalom egészen hirtelen zuhant be, akkor arra következtetünk, hogy az egész weboldalt érintő problémával állunk szemben, esetleg algoritmus-frissítés történt. Ha a forgalom nem sokkal később visszaáll az eredeti állapotba, az akár a riportot készítő rendszer hibája is lehetett.
Ha az organikus forgalom lassú csökkenést mutat, más jellegű problémákkal kell megküzdenünk: a megváltozott keresési magatartás vagy a gyenge weboldaltartalom miatt veszítünk látogatókat.
Ha a forgalom időszakosan változik, és hullámokat fedezünk fel a grafikonon, akkor szezonalitás jellemzi az adott terméket, szolgáltatást, amire a keresés érkezik. Ez esetben sem szabad pánikolni, csak tisztában kell lenni a szezonalitással és a felhasználói szokásokkal.

Milyen okai lehetnek a forgalom-visszaesésnek?

Technikai problémák

A jó minőségű weboldal alapja, hogy technikailag minden rendben legyen. Ez segít abban, hogy technikai oldalról a weboldal felfedezhető és indexálható legyen a Google számára.

Tracking probléma

Ez akkor merülhet fel, ha Google Analytics-ben is nézzük az oldal teljesítményét, és jelentős eltérést látunk a webanalitika és Google Search Console adatok között.

Egész oldalt érintő tartalmi visszaesés

Legyünk tisztában a változással a teljes weboldal szintjén:

  • mikor történt a visszaesés,
  • milyen mértékű,
  • van-e szezonalitás,
  • hogyan változott az átlagos pozíció?

Majd nézzük meg aloldalak szintjén is, hol történt nagyobb visszaesés:

  • milyen típusú oldalakat érintett leginkább a visszaesés,
  • melyik kulcsszavaknak romlott az átlagos pozíciója?

Márkanevet érintő visszaesés

Bár SEO-s projektek során elsődlegesen a non-branded forgalomra fókuszálunk, ilyenkor mindenképp szükséges megnézni, hogyan teljesítenek a márkához kapcsolódó keresések organikusan. Ha ezzel adódik probléma, az márkaépítéshez kapcsolódó marketingprojekteket tehet szükségessé.

Terméket, szolgáltatást érintő forgalmi visszaesés

Amennyiben azt látjuk, hogy bizonyos termékekre/szolgáltatásokra esett vissza a forgalom, érdemes megnézni, hogy az átlagos havi keresési volumen hogyan változott az adott termékeknél/szolgáltatásoknál. Elképzelhető, hogy nem az oldal teljesítményével van a baj, hanem egészen egyszerűen kevesebbet kerestek a felhasználók, vagy változtak a felhasználói szokások.

Non-branded teljesítmény csökkenése

Ha nem azért csökkent a forgalom, mert kevesebben keresnek a márkára vagy a kategóriára, akkor a weboldal teljesítményét kell közelebbről megvizsgálnunk:

  • milyen a saját tartalom minősége,
  • milyen az online versenytársak tartalmának a minősége, formátuma,
  • találunk-e kannibalizációt az oldalon (több tartalmat ugyanarról a témáról)?

Elvesztett backlinkek

A más domainekről érkező bejövő linkek fontos szignálok, és építik a weboldal autoritását. Időnként érdemes egy-egy auditot elvégezni, hogy vannak-e korábbról olyan linkek, amiket elvesztettünk (pl. egy elszalasztott átirányítás miatt).

Google algoritmusfrissítés

A forgalom hirtelen zuhanása egy Google által eszközölt algoritmus-frissítésből is adódhat. Ha végigmegyünk egy teljes SEO-s elemzésen, és továbbra sem találjuk a visszaesés okát, akkor minden bizonnyal a keresőmotor változásai okozták a teljesítmény csökkenését. Mit lehet ezzel csinálni?
Röviden az a válasz, hogy semmit. A frissítés előtti hónapokban, években kell úgy fejleszteni és fenntartani a weboldalt, hogy az minőségileg magas szintű legyen, így nem kell különösebben tartanunk egy esetleges algo frissítéstől.

Tanulság: rendszeres audit

Ha csak akkor kezdünk el ismerkedni a weboldal technikai és tartalmi sajátosságaival, ha már megtörtént a baj, akkor sokkal nehezebb dolgunk lesz. A visszaesés okainak megtalálása is beletelhet pár órába, de ha komolyabb technikai vagy tartalmi fejlesztést kell végezni, akkor esetenként több hónapot kell várni arra, hogy visszaálljon a forgalom.

Támogatott tartalom
A cikk szerzője a Mito senior SEO tanácsadója. A Mito egy magyar tulajdonú full-service kreatív és digitális ügynökség, szenvedéllyel az okos megoldások iránt. A Mito Performance divíziója média-, technológiai és tartalmi eszközök kombinációjával készít megoldásokat ügyfeleinek üzleti kihívásaira, PPC és Programmatic kampányok, SEO, CRO és analitika szolgáltatások széles skálájának segítségével. Büszkék vagyunk rá, hogy stratégiai partnereink között tudhatunk olyan cégeket, mint a Decathlon, Wizz Air, Cetelem Bank, Office Shoes vagy Tungsram.