Miért és hogyan érdemes foglalkozni a félbehagyott vásárlásokkal?

Miért és hogyan érdemes foglalkozni a félbehagyott vásárlásokkal?

Az e-kereskedelem világa helyenként mindent vagy semmit játék lehet, amelynek egyik tökéletes példája a félbehagyott rendelés.

Ha lehet hinni a statisztikáknak, az összes online megkezdett vásárlás 70 százaléka nem valósul meg, és a kosár elhagyásával végződik. Hiába keltjük fel sikeresen a vásárlóink figyelmét, a befejezetlen vásárlások semmilyen bevételt nem generálnak, ezért érdemes komolyan megfontolni milyen eszközöket vethetünk be annak érdekében, hogy a termékeink iránt érdeklődő felhasználókból végül hűséges vásárlókat faragjunk.

A vásárlók több mint ötöde (21 százaléka) állítja, hogy a checkout elmaradása a véglegesítés hossza miatt van, de mielőtt nekilátunk a meglehetősen költséges és hosszadalmas procedúrának, hogy optimalizáljuk a vásárlási folyamatokat, tekintsük át, hogy milyen egyszerűbb és mégis hatékony módszerekkel tudjuk a vásárlás befejezésére buzdítani a látogatókat.

Az e-mail még mindig a legfontosabb marketingeszközünk

Bár már 1971 óta velünk van, és az elmúlt 51 évben nem volt olyan évtized, amikor ne próbálták volna meg eltemetni, népszerűsége továbbra is töretlen. És bár sokszor és sokan megkérdőjelezik hatékonyságukat, a Mailchimp vonatkozó kutatásai szerint minden ötödik kiküldött marketing e-mailt megnyitják a felhasználók.

A rendelését félbehagyó vásárlókat megcélzó e-mail kampányok hatékonysága pedig még ennél is nagyobb, hiszen már eleve olyan felhasználóknak küldünk üzenetet, akiket nyilvánvalóan érdekelnek az általunk kínált szolgáltatások. De hogyan ösztönözhetjük őket a vásárlásra a leghatékonyabban, mik azok a módszerek, amelyekkel végül növelhetjük a konverziót?

A legfontosabb cél: növelni a konverziót

Az első és legfontosabb lépés, hogy próbáljuk megérteni a már említett sebességi tényezőkön túli okokat, amik a befejezetlen vásárláshoz vezethetnek.

Miért és hogyan érdemes foglalkozni a félbehagyott vásárlásokkal?

Mint a fenti táblázatból is kiderül, a legtöbb problémát a szállítási költségek, vagy a szállítási költségek által megemelt összes költség jelenti a vásárlók számára. Egyes kutatások szerint a rendelésüket félbehagyó vásárlókat megcélzó kampányok akár húsz százalékkal is növelhetik a konverziót, és a jóval könnyebben és pontosabban célozhatunk rájuk, mint általában.

A félbehagyott vásárlások egy része csupán abból fakad, hogy a vásárlót eltéríti valami a vásárlás közben, vagy pusztán elfeledkeztek arról, hogy befejezzék a folyamatot. Kár lenne kihagyni a lehetőséget, hogy egy esetleges üzenet küldésével a checkout-folyamat félbemaradására felhívjuk a figyelmüket.

Egy másik gyakori ok, ami miatt félbemarad a vásárlás, az az esetleges véglegesítéskor nyilvánvalóvá váló további költségek lehetnek. Nem árt megpróbálkozni egy esetleges szállítási költségek csökkentését vagy teljes elhagyását felajánló e-mail küldésével, ami szintén visszacsábíthat néhány vásárlót, ezzel is növelve a konverziós arányt. A lényeg a tesztelés: a felhasználókat gondosan szegmentálva kísérletezzünk többféle megoldással is, hogy ki tudjuk választani a leghatékonyabbat és megláthatjuk, mennyire befolyásolják a vásárlás elmaradását a fenti tényezők.

Releváns és személyes

Ekkor már számos olyan információ a birtokunkba van a felhasználókról, amelyek tudatában egy átlagos marketing e-mailnél akár háromszor hatékonyabb üzeneteket küldhetünk a vásárlóinknak. Mivel tisztában vagyunk vele, hogy mi az a termék, ami felkeltette látogatóink figyelmét, az általunk küldött üzenetben próbálkozhatunk keresztértékesítéssel is. Elég csak a “mások ezt vásárolták a termék mellé.” vagy “más vásárlók ezt nézegették.” típusú ajánlásokra gondolnunk.

Kísérletezzünk bátran!

A rendelésüket félbehagyó vásárlókat megcélzó e-mailek megírásához a legtöbb marketingeszközben elérhető sablonokat is használhatjuk. A Squarespace, Wix vagy Mailchimp mind kínál előre megformázott leveleket, amelyeket aztán saját ízlésünk szerint testre szabhatunk. Ezeknél a szolgáltatásoknál a reszponzív design és a mobilbarát felületek már mind adottak.

A következő szempontokat mindenképpen érdemes szem előtt tartani az e-mailek küldésekor:

Időzítés: A félbehagyó vásárlókat megcélzó e-maileket néhány órával a meghiúsult vásárlás után érdemes kiküldeni. Az általános gyakorlat szerint három és öt óra elteltével kézbesített levelek a leghatékonyabbak.

Személyre szabott ajánlat: nagyon fontos, hogy a kiküldött e-mailben pontosan nevezzük meg a felhasználó által korábban kosárba helyezett terméket, illetve a már említett esetleges további cross-sell ajánlatainkat is nevesítsük.

Call-To-Action: A lényeg, hogy tiszta és világos legyen a felhívás mondanivalója, mint például “Fejezze be a vásárlást!” vagy “Termékeket hagyott a kosárban!”

Tárgy mező: Minden marketing e-mail legfontosabb része a tárgy mező, nyugodtan csempésszünk bele egy csipetnyi humort, vagy tegyünk fel kérdést a címzetteknek, a lényeg, hogy megragadjuk a felhasználók figyelmét.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!