A Pinterestnek a legtöbb magyar vállalkozás digitális stratégiáját tekintve még mostoha sora van és csak kis szeletet tud kiszakítani a magyar marketing büdzsék tortájából, pedig egyáltalán nem biztos, hogy jól teszi, aki mellőzi ezt a felületet.
A Pinterest, saját bevallása szerint ugyanis “a felfedezés, az álmodozás és a cselekvés fellegvára”, amit alátámaszt az is, hogy több mint 291 millió felhasználójuk több mint 80%-a használta már arra a platformot, hogy vásárlási döntésének meghozatala előtt tájékozódjon.
Felépítéséből adódóan azt a felhasználói közönséget vonzza, akik az online világban keresnek ötleteket az offline világban gyakorolt érdekődésükhöz, hobbijukhoz. Logikusnak tűnik tehát, hogy a Pinterestre érkező látogatói réteg minden más platformnál magasabb hajlandóságot mutasson a vásárlásra. Hiszen, amíg a Facebook elsődleges célja az ismerőseinkkel való kapcsolattartás, az Instagramon az életünk megosztásra érdemes képkockáit szeretnénk posztolni, a LinkedInre karrierépítési céllal látogatunk, addig a Pinteresten inspirációt keresünk a az offline világunkban megvalósítandó terveinkhez.
A fiatalabb felhasználókat megcélozni kívánó cégek számára érdekes adat lehet, hogy az Y generáció(sok) tagjai közül minden második havonta legalább egyszer használja a Pinterestet, majdnem annyian, mint az Instagramot. Jelenleg a felhasználók 50%-a még az Egyesült Államokban él, várhatóan – ahogy a többi social media platform is – rövid időn belül hasonló népszerűségnek fog örvendeni az európai piacokon is, ami természetesen a konverziós eredményeket is magával hozza majd.
Jelenleg a Pinterest felhasználói bázisát még mindig a nők uralják, habár a férfi felhasználók aránya is szépen nőtt az elmúlt években, 2019-ben már meghaladta a 20%-ot.
Akinek megjött a kedve a fentieket olvasva, az a következő képpen foghat bele a Pinterestezésbe:
Hogyan fogjunk hozzá?
Váltsunk üzleti fiókra
Üzleti Pinterest fiók létrehozására két módszer is a rendelkezésünkre áll:
- regisztrálhatunk új fiókot, rögtön üzleti beállítással,
- vagy, ha már van személyes Pinterest fiókunk – ami megfelel az üzleti céljainknak is -, akkor ezt is átválthatjuk üzleti fiókra;
Az üzleti fiók előnyei, hogy reklámkampányokat is indíthatunk velük, illetve hozzáférhetünk a Pinterest beépített analitikájához, amely által értékelhetjük fiókunk teljesítményét, hasonlóan a LinkedIn vagy Instagram statisztikákhoz.
Társítsuk a weboldalunkat!
Saját weboldalunk igénylése, azaz Pinterest fiókunkhoz való kapcsolása hitelességi és brandépítési szempontból is fontos. Az összekapcsolást követően profilunkon megjelenik egy kis földgömb ikon, amely jelzi a többi látogató számára, hogy azonosítottuk magunkat, továbbá, amikor pinjeinket megosztják más felhasználók, profilképünk meg fog jelenni a poszton, így minden látogató visszatalálhat általa a mi oldalunkra.
A verifikáció nagyon egyszerű: egy meta tag-et kell csak beillesztenünk a weboldalunk headjébe vagy feltöltenünk egy HTML filet, amit a Pinterest kínál fel az igazoláskor:
Ha a weboldallal megvagyunk, a többi social media felületünket is hozzákapcsolhatjuk Pinterest fiókunkhoz. Ennek nem csak az az előnye, hogy így például a mi Instagramunkról mások által posztolt pinek visszavezetnek majd a saját profilunkhoz, hanem a Pinterest algoritmusa is jobban fogja szeretni és másoknak ajánlani tartalmainkat.
Extrák haladóknak
Ha az üzleti fiók weboldalunkkal való összekapcsolásán felül még többet szeretnénk kihozni a Pinterest aktivitásunkból, az alábbi eszközök állnak még a rendelkezésünkre:
- Mentés gomb telepítése a weboldalunkra: ez segít a látogatóknak, hogy oldalainkról egyetlen kattintással elmenthessenek egy-egy tartalmat saját Pinterest fiókjukba.
- A Pinterest tag weboldalunkba való beillesztése lehetővé teszi számunkra, hogy nyomon kövessük a látogatók útját egy-egy pinjünkre való kattintást követően.
- Az ún. Rich Pin-ek alkalmazásával pedig extra adatokat is megjeleníthetünk a pineken, például valós idejű termékinformációkat.
Milyen tartalommal arathatunk?
A jó social média stratégia alapja, hogy a különböző platformokra a csatorna- és felhasználói közösség sajátosságainak megfelelő posztokat gyártsunk. Ezért érdemes tájékozódnunk, mielőtt megalkotjuk Pinterest tartalmainkat, hogy mire is harapnak igazán az itt nézelődők.
Termék pinek
A legkézenfekvőbb pin-típus, ha cégünk termékeit osztjuk meg, hiszen az itt böngésző felhasználók nagy része már egyébként is vásárolni készül. A Pinterest hatékony eszközzel támogatja az értékesíteni kívánó cégeket. A sokféle hirdetési lehetőség és a fent említett Rich Pin-ek egyszerűvé teszik, hogy termékeinket a legvonzóbb formájukban mutathassuk meg.
Infografikák
A Pinterest a pinek oszlopokba történő elrendezéséből fakadóan szuper lehetőséget ad részletes infografikák megjelenítésére. A platform sajátosságaiból adódóan itt hosszú, keskeny formátumban mutatnak legjobban infografikáink, így sok-sok, a célközönségünk számára hasznos információt jeleníthetünk meg rajtuk.
„Hogyan csináld?” bemutatók
Az egyik legjobb módja annak, hogy vásárlóinkat elkötelezzük, ha nem csak termékeinkkel, hanem gyakorlati tanácsokkal is ellátjuk, edukáljuk őket. Ezt a legjobban egy tutorial videóval vagy fotó kollázzsal tehetjük meg. Ha sikerül ebben a műfajban egyedi tartalmat alkotnunk, nagy a valószínűsége, hogy sok megosztást fog szerezni a posztunk.
Inspiráló képek és idézetek
A Pinterest saját bevallása szerint a vertikális formátumban elkészített posztok érhetik el a legnagyobb sikert a platformjukon, így érdemes inspiráló tartalmainkat is ebben a formátumban elkészíteni. Szerencsére a legtöbb contentre szakosodott platform, mint a Canva vagy az Over rengeteg beépített Pinterest sablonnal rendelkezik a megfelelő képarányban, így van miből válogatnunk.
Blog posztok
Bár elsőre kontraproduktívnak tűnhet, mégis érdemes blog posztjainkat is promótálni a Pinteresten, hiszen a rengeteg itt böntésző felhasználó okán ez egy nagyon jó eszköz arra, hogy forgalmat tereljünk weboldaunkra. Illetve van egy érdekes előnye az írott tartalmaknak: hogy amíg egy termék pint vagy egy termékünkhöz kötődő “hogyan csináld” pint más üzleti profilok nem szívesen osztanak meg, addig egy-egy jól eltalált blog posztot más cégek marketingesei is szívesen átvesznek és megjelenítenek.
Amire érdemes figyelnünk, bármilyen típusú pint készítünk
- Az oszlopos elrendezésbe beleilllő hosszúkás pineket készítsünk, az ideális arány 2:3, de hosszabb infografikáknál se haladjuk meg az 1:2.8 arányt, ugyanis ebben az esetben a pin végét már levágja a Pinterest megjelenítési struktúrája.
- Csak magas felbontású képeket használjunk! A minimum felbontás, amit érdemes választanunk, a 600×900 pixel. Ha ezt nem tudjuk elérni a megosztani kívánt fotóval, érdemesebb kollázst készíteni 2-3 kisebb felbontású képből.
- Helyezzük el logónkat minden grafikán! Ezzel biztosíthatjuk az erőteljes márkajelenlétet abban az esetben is, ha posztunk mások által kerül továbbosztásra.
- Kevés, de jól látható szövegezést helyezzünk el a képeinken annak érdekében, hogy ne hassanak zsúfoltnak, mégis első ránézésre kitűnjenek a tömegből.
- Gondoljuk át jó előre a stratégiánkat, hogy fel tudjunk készülni az egyes szezonalitásokra, illetve a saját akcióinkra. A Pinterest ehhez egy zseniális insight-ot is elérhetővé tesz a cégek számára arról, hogy felhasználói milyen időszakokban, milyen témákban keresgélnek. Ehhez a letölthető pdf-et itt találjuk.
Aki a fentiek után még mindig nem biztos benne, hogy a Pinterest az ő termékeinek való, vagy csak inspirálódni szeretne más vállalkozások tapasztalataiból, az itt olvashatja olyan cégek sikersztorijait, akik már befutottak ezen a platformon.