Így ellenőrzi – és utasítja el sokszor – a hirdetéseket a Facebook

A kontextuálisan célzott hirdetéseké a jövő?

A legnagyobb közösségi portál szigorú hirdetési szabályokat alkalmaz, amit néha akaratlanul is könnyű megsérteni. Hogy működik ez a rendszer és mire számíthatunk a jövőben?

Jártál már úgy, hogy egy ártalmatlannak tűnő Facebook hirdetésedet a rendszer teljesen érthetetlen módon visszautasította? Nos, ilyenkor nem érdemes a világ valamely távoli pontján ülő, elképzelt moderátor felmenőit súlyosabb átkokkal illetni, mivel az első körös felülvizsgálatokat tejles egészében emberi beavatkozás nélkül végzi a közösségimédia-óriás rendszere, és egy friss blogbejegyzés alapján úgy tűnik, ezt egyre jobban kiterjesztik majd. A dolog jobb megértéséhez tekintsük át, hogy is zajlik egy beküldött hirdetés ellenőrzése.

Hogy ellenőrzi a Facebook a hirdetéseket?

Amikor egy posztnál a “Bejegyzés kiemelése” gombra kattintasz, vagy a Hirdetéskezelőben létrehozol egy “boostolt posztot” akár újonnan, akár meglévő bejegyzésből, az bizony kimeríti a hirdetés fogalmát, így többféle szabályzatnak is meg kell felelnie:

  • Először is vonatkoznak rá az alapvető közösségi irányelvek, amely szabályoknak sima bejegyzések közzétételekor is kötelező megfelelni. Ilyenek például a dezinformációkat, a káromkodást vagy a meztelenséget megjelenítő tartalom, a bűncselekményekre buzdítás, a faji/szexuális/egyéb diszkrimináció tilalma.
  • Hirdetésként ezen felül meg kell felelnie a Hirdetési szabályzatnak is, ami további elemekkel szűkíti a megjeleníthető tartalmak körét: nem népszerűsíthet illegális termékeket, dohányárut, nem biztonságos táplálékkiegészítőket, fegyvereket, a Facebook márkaneveit és vizuális elemeit, és még egy sor egyéb dolgot.

Ezt első körben egy algoritmikus, mesterséges intelligencia alapú rendszer ellenőrzi, amelyről természetesen nem sokat árul el a cég. Az ilyen rendszerek jellemzője, hogy folyamatos tanulással egyre kifinomultabban működnek, de ehhez sok adatra van szükségük. A hirdetések vizuális elemeit (képeket, videókat), illetve szöveges tartalmát is megvizsgálja az algoritmus – utóbbinál persze felmerülhet, ahogy rendszeresen fel is merül az a probléma, hogy sokkal kevesebb adat áll rendelkezésre a kisebb nyelveken (pl. magyarul), és így jóval nagyobb a tévedés lehetősége is.

Természetesen ha nem csak a Facebookon, hanem a cégcsoport más felületein, pl. Instagramon is szeretnéd kiemelni a bejegyzést, akkor annak az ottani alapelveknek is meg kell felelnie, ami szintén indokolhatja egy adott poszt visszautasítását. De olyan is gyakran előfordul, hogy normál posztként, akár hosszabb ideje megjelenő tartalmat nem engedélyeznek hirdetésben, egyszerűen azért, mert akkor kerül a szigorú algoritmusok “látóterébe”.

Semmi gond nincs a hirdetésemmel, mégis letiltották. Mit tehetek?

Egy poszt ellenőrzése általában 24 órán belül megtörténik, bár vannak néha kisebb-nagyobb csúszások. Ha a közösségi média szigorú gépi revizorai úgy döntenek, hogy letiltják a hirdetést, arról értesítést küldenek, és ilyenkor lehetőséged van második körös ellenőrzést kérni a hirdetési fiókból. Ebben jelenleg emberi felülvizsgálatot alkalmaznak, így az eredmény akár több napot is várathat magára.

A hirdetések ellenőrzésének folyamata (forrás: Facebook)
A hirdetések ellenőrzésének folyamata (forrás: Facebook)

Ha többször megtörténik egy adott fiókból indított hirdetések letiltása, a Facebook akár az egész fiókot is felfüggesztheti, ami elég kínos, de sajnos nem ritka eset. Többekkel is előfordult például, hogy az utóbbi pandémiás időszakban a koronavírus említése vagy képi megjelenítése kontextustól függetlenül az egész hirdetési fiókjuk letiltásával járt. Ilyenkor célszerű a hirdetéseket törölni, és kérelmezni a tiltás feloldását, ami szintén napokat vehet igénybe.

Merre tovább a vizsgálati rendszerekben?

A már említett bejegyzésben van egy olyan utalás, amely következtetni enged az emberi revizorok további visszaszorítására a jövőben:

“Az első körös vizsgálattól eltérően a második körben nagyobb mértékben támaszkodunk az emberi ellenőrök munkájára, de folyamatosan keressük a lehetőségeket az automatizáció további kiterjesztésére.”

Vagyis hamarosan eljöhet az idő, amikor a hirdetések már a második körben sem kerülnek kapcsolatba emberrel, ami a jelenlegi gyakorlatot nézve még ad okot némi aggodalomra. De persze a technológia rohamosan fejlődik, így akár az is előfordulhat, hogy egy “mesterséges ellenőr” hamarosan akár szépirodalmi finomsággal lesz képes értelmezni a mondataink mögött rejlő szándékot – ez pedig bizonyára további kihívásokat jelent majd a marketinges szakma számára.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!