Az asztalon hagyott pénz – interjú Pál Zoltán Gábor SEO szakértővel

Az asztalon hagyott pénz - interjú Pál Zoltán Gábor SEO szakértővel

Milyen SEO stratégia lehet ma sikeres? Hogy lehet felépíteni egy ügynökséget a nulláról 185 milliós nettó árbevételig alig 3 év alatt? Pál Zoltán Gáborral, az ALH Consulting tulajdonosával és ügyvezetőjével beszélgettünk.

A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás világa ingoványos terület. Amióta a keresők megjelentek az interneten, a vállalkozások nyilvánvaló érdeke, hogy minél jobb pozíciót érjenek el a tevékenységükkel, termékeikkel kapcsolatos kifejezésekre. Ez az igény egy egész szakmát teremtett: a SEO specialisták és ügynökségek hamar megjelentek a piacon. Ám a keresők, főként az utóbbi évtizedben komoly hegemóniára szert tett Google algoritmusai, preferenciái folyton változnak, ami a nagy erőfeszítéssel és komoly anyagi ráfordítással kiharcolt találati pozíciókat állandó mozgásban tartja. Ezért a tegnap még eredményes taktika egy frissítést követően mára már érvényét veszítheti, így az optimalizálás tulajdonképpen egy folyamatos munka, amelyhez olyan stábra van szükség, akik állandóan nyomonkövetik a változásokat.

Ebben a hullámzó környezetben alig 3 évvel ezelőtt lépett a piacra egy új hazai ügynökség, amelynek jelenleg 29 éves vezetője ráadásul korábban nem is a SEO vagy a marketing, hanem az e-kereskedelem, eredetileg pedig az autószerelés területéről jött. Ennek ellenére rohamos sikereket értek el, és mára kb. 250 oldalon dolgoznak az egyszemélyes ügyvédi irodától kezdve egészen a jateksziget.hu méretű webáruházakig. Pál Zoltán Gábort, az ügynökség megálmodóját és vezetőjét faggattuk a cég történetéről, és az interneten üzletelő minden vállalkozás nagy kérdéséről: mi a sikeres SEO titka?

Messziről érkeztél az online világba. Honnan jött az ötlet, hogy SEO-val kezdj el foglalkozni?

Valóban messziről jöttem, hiszen eredetileg autószerelőnek tanultam, aztán később könyvelőként végeztem. Az iskolákat követően viszont úgy döntöttem, egyáltalán nem akarok alkalmazottként dolgozni, inkább saját vállalkozást szeretnék. Indítottam egy világítástechnikai webáruházat, amit egy fejlesztő partnerrel az alapoktól építettünk fel, szép apránként. Az indulást követően – ahogy sok kezdő e-kereskedő – én is vártam, hogy jöjjenek a vásárlók, de azok nyilván nem jöttek maguktól. Ekkor megkérdeztem a fejlesztőt, hogy miért nem megy az üzlet, ő pedig visszakérdezett, hogy vannak-e látogatók? Van-e analitika? Persze nem volt, szóval bekötöttük az Analytics-et, a Search Console-t, és felismertem, hogy kevés a látogatás, de addigra már nem volt pénzem komoly marketingre.

Ezzel ellentétben viszont nagyon sok időm volt, vagyis tulajdonképpen kényszerűségből fordultam a SEO irányába. Először megbíztam egy szakembert, aki viszonylag kevés pénzből egész jó eredményeket ért el – persze black hat technikákkal, aminek eredményeként fél éven belül vissza is rangsorolt a Google, ami nem volt túl jó érzés. Rájöttem, hogy saját kézbe kell vennem a SEO-mat, és végül sikerült is rendbe rakni, majd értékesíteni a webáruházat. 2016 végén alapítottam egy újabbat, amit fél év alatt szépen felfuttattam, de hamar rájöttem, hogy valójában sokkal jobb SEO szakember vagyok, mint amilyen e-kereskedő, így fél év után ettől is megváltam. Ekkor már vállaltam keresőoptimalizálási munkákat. Az év második felében már létezett az ügynökség, és 2018-tól eleinte projektszemléletben, majd a következő évtől kampányokban gondolkodva kezdtünk el dolgozni.

Tehát szűk 3 évről beszélhetünk, amióta valódi ügynökségként dolgoztok. Minek köszönhető ez a gyors felfutás? Mit csináltok másként, mint a versenytársak?

Ennek talán az a legfontosabb oka, hogy nálunk kiemelten fontos az ügyfélközpontúság. A piacon az az általános helyzet, hogy ha nem lehet belőled azonnal, vagy relatíve hamar pénzt keresni, gyorsan elhajtanak. Ez a szemlélet egyáltalán nem fér bele nekem: mindenkivel nagyon szívesen beszélek, egyeztetek, és ha éppen nem is találkoznak az álláspontok, bízom benne, hogy egyszer visszajön, vagy ajánl minket egy barátjának, ami számtalanszor elő is fordult. Tavaly márciusra viszont már akkorára nőtt az érdeklődés és az ügyfélkör, hogy muszáj volt elkezdenünk egy nagyon komoly rendszerfejlesztést, hogy le tudjuk követni a növekedést. Ennek eredményeként egy átfogó szoftveres hátteret hoztunk létre, amellyel minimalizálni tudtuk a hibalehetőséget, és nagyon precízen és gyorsan tudjuk kiszolgálni az ügyfeleket, miközben nagyon emberiek, kedvesek is maradtunk velük.

Maga a szoftverrendszer egyik része egy CRM-re épül, amiben a gyártási folyamatainkat alakítottuk ki. Tudom, hogy ez kicsit furcsán hangzik, de én nem annyira szolgáltatási, mint inkább gyártási szemléletben gondolkodom. Nagyon fontos megemlíteni, hogy mi lean-alapokon épültünk fel, ami a Toyota gyártási szemlélete, és tudtommal más leanre épülő marketingügynökség nem, vagy alig létezik Magyarországon. Ezután minden olyan mikrofolyamatot, ami ismétlődő, repetitív munkavégzést kíván, rengeteg IT fejlesztés árán szoftveresen automatizáltunk. Így egy robosztus belső irányítási rendszer jött létre, amelynek eredményeként a cég kapacitása tizenkét-tizenháromszorosára, maga a cég a hatszorosára, a nyereség pedig tizenhatszorosára tudott növekedni.

Már csak nagyvállalati ügyfeleitek vannak, vagy foglalkoztok a KKV szektorral is?

Nagyon szívesen KKV-zunk is, mert igazából a cégnek az a legegészségesebb. Nagyon alacsony belépési küszöbbel dolgozunk, és gyakran vadonatúj belépők számára adunk megoldást a legégetőbb problémáikra, akik így át tudják lépni a várt növekedési küszöböt, és jellemzően velünk is maradnak hosszú távon.

Mit gondolsz, 2020-ban mi a SEO legfontosabb iránya az e-kereskedelemben? Egyáltalán számít még az organikus találati pozíció, vagy manapság már csak egy jó PPC stratégia kell?

Nagyjából 8 évvel ezelőtt, amikor elkezdtem ezzel foglalkozni, még egészen más és sokkal egyszerűbb volt a SEO. Mostanra ez már-már művészetbe haljik, az erre való motiváltság nélküli embereknek nem való, és rengeteg energiát igényel. Viszont eljutottunk oda, hogy egy jól optimalizált szöveg végre az emberek számára is olvashatóvá vált. Korábban gyakran találkozhattunk olyan oldalakkal, amin “A duguláselhárítás azzal foglalkozik, hogy a dugulás elhárítása közben egy kis dugulást elhárítsunk” fajta, értelmetlen kulcsszóhalmozó szövegek voltak. Ilyet szerencsére már ritkán találni, és inkább a minőség dominál.

Azt gondolom, hogy az organikus pozíció jelentősége még mindig nagy. Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy az e-kereskedők nagyon pici hányada végez keresőoptimalizálást, amivel sok pénzt hagy az asztalon, illetve hagyja, hogy mások, akik akár csak egy kicsit is foglalkoznak vele, hazavigyék azt. Korábban volt egy olyan félelem, hogy úgy is minden a fizetős hirdetések felé tart, és a SEO-nak pár éven belül vége lesz. De most azt látjuk, hogy mivel a Google Ads mellett megjelentek más hirdetési termékek is, annak már nincs akkora hatása az organikus forgalomra, mint korábban, és a nagy tortából mindenkinél csak egy kicsit marad kevesebb.

Sokan most kezdenek bele az e-kereskedelembe. Mit javasolnál azoknak, akik “tiszta lappal” indulnak, épp új webshopot építenek?

Az induló webshopoknak – érthető módon – nem feltétlenül marad pénzük az indulást követően arra, hogy SEO-ra költsenek. Azt tanácsolnám nekik, hogy abból próbáljanak meg profitálni, amiből sok van nekik, és ez eleinte az idejük. Egy jó webshopban elengedhetetlenek a megfelelően elkészített terméknevek és leírások, valamint a megfelelő hosszúságú kategórialeírások. Nem árt, ha a kereskedő saját blogot is indít: nem kell hatalmas mennyiségű szöveg, de valamit rendszeresen kommunikáljon. Az egész oldalon törekedjen a bizalomgerjesztő, nem teljesen sablonos küllemre, hogy meg tudja magát különböztetni a többi hasonló oldaltól. Legyen sok tartalmas, hasznos szöveg, amely különböző problémákra megoldásokat nyújt, hiszen a Google csak akkor tud egy oldalt rangsorolni, ha valós választ ad a keresési szándékra. Eleinte inkább a long tail kifejezésekre érdemes célozni, hiszen a rövidebb keresésekre nagy a verseny, de egy idő után “elhiszi” a Google, hogy érdemes minket azokra is rangsorolni, és komoly kulcsszavakat is meg lehet szerezni. Ezzel párhuzamosan a kezdetekkor mindenképp kötelező a Google Ads kampány is, hiszen a SEO nem egyik napról a másikra hoz eredményt, inkább hosszú távon fog megtérülni.

(Támogatott tartalom)

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!