Mindannyian tudjuk, mennyire fontos eszköz a marketingben az email. Egy nagy címlista értékes, egy jó címlista szinte felbecsülhetetlen, hiszen folyamatosan profitot szerez a gazdájának. De mi jellemez egy jó címlistát? Leginkább a tisztasága, vagyis az, hogy a rajta szereplő címek érvényesek, mögöttük ténylegesen elérhető felhasználók vannak.
A kézbesíthetőség kulcsfontosságú. Ezen múlik a reputáció, a megnyitási arány és így persze a konverzió is. Egy tiszta feliratkozói lista állandó törődést igényel: elsősorban a kézbesíthetetlen, érvénytelen és más problémás email címek folyamatos eltávolítását.
Tisztaság és érvényesség
Az emailcím-gyűjtésnek több módja ismert: az egyik a weboldalon elhelyezett feliratkozási ablak, a másik a vásárlói fiók létrehozása a vásárlói folyamat közben. Mindkettőnél elég komoly lehetőség van a hibázásra és elírásra.
Az Email Verification Plus Hygiene API egy olyan eszköz, amely segít meghatározni, mely címek elérhetők. A kézbesíthetetlennek ítélt vagy problémás email-címek könnyedén eltávolíthatók a listából. A program ellenőrzi a címek alapvető szintaxisát, rögtön észreveszi, ahol rossz domaint adtak meg, megtalálja a helyesírási hibákat és kiszűri a helytelenül formázott címeket. A verifikációs folyamat azonban nem áll meg ennyinél: a szoftver az internetszolgáltatóknál ellenőrzi, hogy a címek valósak és kézbesíthetők-e, így nemcsak a nem létező címeket szűri ki, de a spamcsapdákat is megtalálja. (A spamcsapda szándékosan rossz szintaxisú email-cím, amit biztonsági szakemberek helyeznek el az interneten abból a célból, hogy ellenőrizzék a hírlevélküldő email-higiéniai gyakorlatának alaposságát.) A kézbesíthetetlen címekre és a spamcsapdákra nem szabad emailt küldeni. Ez azt eredményezheti, hogy küldői címünk feketelistára kerül. Az ilyen érvénytelen címzetteket tehát haladéktalanul törölni kell az adatbázisból.
A Bridge Email Verification & Data Hygiene eszköze arra is képes, hogy a listából ne csak a kézbesíthetetlennek tűnő címeket szűrje ki, hanem azokat a fiókokat is azonosítsa, amelyek gazdái gyakran tesznek spamlistára vagy jelentenek marketing célú üzeneteket. Az ilyen felhasználókat jobb szintén kivenni a listából, hiszen a reputációra akkor is negatív hatással lesznek, ha címük egyébként kézbesíthető és érvényes.
A címek változása
Sok email-cím egy idő után valamilyen okból kézbesíthetetlenné válik. A postaláda megtelik, gazdája elhagyja a jelszót és nem törődik vele, többé nem lép be, másik szolgáltatónál regisztrál címet magának. Vannak azonban olyan szoftverek, amelyek különböző módszerekkel képesek felkutatni és újraaktiválni a címváltozás miatt elvesztett felhasználók egy részét. Ezek hatékonysága nem túl nagy, de lehet, hogy éppen néhány különösen értékes ügyfelet nyerünk vissza a módszerrel.
A hozzáfűző módszer
Az úgynevezett email append módszer lényege, hogy az eszköz a már nem érvényes email-cím helyett úgy próbálja megkeresni ugyanannak a felhasználónak az új címét, hogy veszi a vezeték- és keresztnevét, valamint egyéb adatait, és ezeket összeveti más szolgáltatók nyilvános adatbázisával. Tegyük fel, hogy a geza.kovacs@citromail.hu cím kézbesíthetetlenné válik, a program viszont Géza lakóhelye alapján azonosítja, hogy a kovacsgeza@gmail.com ugyanazon személyhez tartozik. Ha így nem jár sikerrel, az ugyanazon postai címen lakó családtag is használható helyettesítőként, például Kovács Aranka. Ez kissé kényes módszer, néhányan rossz néven vehetik, hogy felhasználói fiókokon keresztül követjük őket. Éppen ezért minden esetben küldjünk engedélykérő levelet az újonnan felkutatott címre, magyarázzuk el, mit szeretnénk küldeni, jól látható módon megadva annak lehetőségét, hogy rögtön leiratkozhasson a hírlevélről.
Fontos: a nemrég hatályba lépett GDPR az eddigieknél szigorúbb adatvédelmet követel meg minden olyan szolgáltatótól, amely EU állampolgárok személyes adatait gyűjti, tárolja és dolgozza fel. Mindig győződjünk meg arról, hogy adatkezelésünk megfelel a GDPR által támasztott követelményeknek!