Néha még a legfelkészültebb kereskedővel is előfordul, hogy kifogy valamiből. Mind láttunk már ilyet. Egy termékre, amit addig csak hébe-hóba rendelt valaki, hirtelen megugrik a kereslet, vagy valami egyszerűen akkora sláger, hogy nem győzzük utánrendelni a készletet. Bárkivel megesik. Egyáltalán nem mindegy viszont, hogyan kommunikáljuk ezt a készlethiányt: hatással van az eladásokra, a felhasználói élményre, sőt még a SEO-ra is.
1. Tartsd életben az oldalt
A készlethiányos termék oldalát ne vedd le, egy 404-es hiba a legkiábrándítóbb látvány a keresőből vagy a közösségimédia-felületről érkező felhasználó számára. A Google ráadásul hamar észreveszi, ha egy oldal nem létezik és el fogja távolítani a találati listából. Akkor pedig hiába érkezik meg az új szállítmány, nem lesz, aki megvásárolja.
Ez is érdekelhet
2. Magyarázd el, miért fogytál ki
Néhány termék csak az év bizonyos szakában elérhető, másokból pedig – például romlandó áruk – csak korlátozott készlet érhető el. Ezt közöld a vevőiddel is, tárgyszerűen fogalmazd meg a készlethiány okát a termékoldalon, például: “Ez a termékünk csak szeptembertől decemberig elérhető” vagy “A váratlan mértékű kereslet miatt ideiglenesen kifogytunk”. Ezek az üzenetek persze részét képezik a webáruház imázsának, ezért megfogalmazásuk mindig a cég arculatához illeszkedő legyen.
3. Adj információt a szállítás várható idejéről
Ha nagyjából van elképzelésed arról, mikor lesz ismét készleten az adott áru, hozd a vásárlóid tudomására a várható szállítás idejét. Ha a webshopmotorod lehetővé teszi, a vevőnek pedig nem annyira sürgős, akár opciós előrendelést is felvehetsz tőle a termékre.
4. Mutasd a készletet szín és méret szerint
Klasszikusan a ruházati termékek, lábbelik esetében érdemes szín, minta és méret szerint feltüntetni a mennyiségeket. A műszaki cikkek sokszor szintén több színben kaphatók. Jelezzük a különböző változatok elérhetőségét jól láthatóan és áttekinthető módon a terméklapon. Legördülő menü helyett általában jobb egyben megjeleníteni a variációkat, hacsak nincs áttekinthetetlenül sok belőlük.
5. Más értékesítési csatornáid ajánlása
Ha kereskedésed több csatornán értékesít, például a webshopon kívül áruházban is kaphatók a termékek, az elérhetőséget csatornák szerint is érdemes feltüntetni, hiszen számos vevő hajlandó más módon – például személyesen a bemutatóteremben – is vásárolni, ha így hamarabb hozzájuthat a kívánt termékhez.
6. Ajánlj fel hasonló vagy helyettesítő terméket
A termékoldalakon mindig érdemes kapcsolódó árukat ajánlani. Erre több működő megoldást is láthatunk, ilyen lehet a “mások ezt vették meg hozzá” vagy a “mellé ajánljuk” típusú, automatikusan megjelenő ajánlósávok. Ugyanezt érdemes kicsit máshogy a kifogyott termékek oldalán is megvalósítani: “Sajnos a 18 darabos színes ceruza elfogyott, ajánlhatunk esetleg 24 darabost helyette?”.
7. Értesítés, ha beérkezik? Remek ötlet!
Ajánld fel a vevőnek, hogy iratkozzon fel egy beviteli mező segítségével, így értesítheted, ha a termék ismét elérhető lesz. Ez lehet email vagy sms is. A türelmesebb vevők hajlamosak arra, hogy egy ilyen feliratkozás után valóban megvárják, amíg a termék nálad lesz készleten, nem szaladnak a versenytársaidhoz. Sőt egyesek még akkor is megveszik majd, ha feliratkozhatnak rá, ha egyébként nem konvertáltak volna azonnal.
Nem rossz ötlet egy másik jelölőnégyzet elhelyezése, amivel a hírleveledre is feliratkozhat a felhasználó. Ha pedig még egy 10 százalékos kupont is felkínálsz, szinte biztos a sikered.
8. Figyelmeztess a készlethiányra már a kategória- és listaoldalakon
Érdemes megfontolni, hogy az “Elfogyott” vagy “Átmeneti készlethiány” rövid figyelmeztetéseket már a webshop találati és a kategóriaoldalain is szerepelteted-e, az is jó megoldás lehet, ha ezen termékek halványítva vagy szürkeárnyalatosan jelennek meg a listában. Így véletlenül sem vezeted félre az érdeklődőt, helyette arra tereled a figyelmét, amit azonnal meg tud vásárolni.
9. Kifogyott? Hátulra vele!
A készlethiányos áruk a találati lista és a kategóriaoldal alján jelennek meg ebben az esetben, így akárcsak az előző pontnál, a figyelem az elérhető termékekre irányulhat. Nem rossz megoldás az sem, amit a szállásfoglaló portálok szoktak a foglaltság szűrésére alkalmazni: a részletes keresés beviteli mezőjénél egy külön jelölőnégyzet elhelyezése, ami a “Raktáron” vagy “Azonnal elvihető” termékekre szűkíti le a keresést.