Minek nevezzelek, avagy mire ügyeljünk cégnév választásakor?

Minek nevezzelek, avagy mire ügyeljünk cégnév választásakor?

Hogyan nevezzük el vállalkozásunkat? Néha egy kérdés nehezebb, mint amilyennek elsőre gondolnánk. Sok kezdő, de még rutinos vállalkozó számára is fogós feladat lehet megfelelő nevet választani a tevékenység mellé, nem árt néhány dolgot figyelembe vennünk, mielőtt alapító okiratba véssük a cég nevét!

10-ből 8 ember leginkább a cégnévre emlékszik amikor kapcsolatba kerül velünk és nem az általunk forgalmazott terméket fogja megjegyezni. Egy nemrégiben Crowdspring által végzett közvélemény-kutatása szerint, a fogyasztók 77%-a szintén egyáltalán nem emlékszik például arra, hogy milyen menüt evett a McDonalsban, nagy valószínűséggel azt válaszolja majd, ha kérdezik, hogy a “Mekiben” voltam és korántsem azt, hogy mit evett ott.

A jó név megtalálása eléggé sok tényezős feladat, megpróbálunk segítséget adni a megfelelő megtalálásában és összefoglaltuk azokat a legfontosabb kérdéseket, amiket nem árt tisztázni mielőtt nevet választanánk webáruházunknak.

1. A név legyen egyszerű és legyen értelme! Meglévő nevet, fogalmat válasszunk, amely lehetőleg kapcsolódik a cég fő tevékenységéhez, szolgáltatásaihoz. Sokkal inkább fognak a partnereink arra emlékezni, hogy mivel foglalkozunk, mint hogy kinek a fiaiként visszük a vállalkozásunkat!

2. Ragaszkodjunk a rövidséghez, könnyen megjegyezhetőséghez! A túl sok a szó vagy betű nehezíti a név felidézését. Mi hangzik jobban: Korona ékszerház vagy Korona ékszerház és ajándékbolt? Bár előnyös, ha minden tevékenységünket sikerül belesűrítenünk a névbe, mégis messze jobb, ha rövid és könnyen megjegyezhető cégnevet választunk.

3. Hangozzon jól, legyen pergős! Lehetőleg olyan könnyen kimondható, gördülő név amely szinte leesik a szánkról. Olyan cégnevet, összeállításokat keressünk, amelyeket jó hallani.

4. Érdemes figyelni a nemkívánatos értelmezésre – a magyar nyelvben is, de más nyelveken is! Nem nagyon érdemes újdonságokat feltalálni a cégnevekben, mert bár jópár kreált név van az e-kereskedelmi élmezőnyben, de nem árt jól megnézni, mit is jelent a cégnév. Jezz Bezzos, a később Amazon néven óriásit robbantó könyváruházát eredetileg ‘Cadabra’ néven indította, de sokan a halotti házra asszociáltak a Cadaverhez (spanyolul hullát jelent) való hasonlatossága miatt.

5. Kerüljük a túlbonyolítást, a jópofizást! A trükkösen írt szavak, furcsa grafikák, rafinált logók, jópofa reklámok egyáltalán nem olyan emlékezetesek az ügyfeleknek, mint azt gondolnánk. Legyünk inkább egyszerűek, célratörőek, mert a világos fogalmazás, a jól érthető szavak írásban és beszédben egyaránt a legkönnyebben megjegyezhető, leghatékonyabb közlési formát alkotják.

6. Gondoljunk a jövőre is! Ha már most van esély az export tevékenységre, legyen a név univerzális, ne csak magyar nyelven legyen jól hangzó. Ügyeljünk arra is, milyen domain név alatt szeretnénk weboldalt készíteni a készülő vállalkozásunk számára. A választott domain névnek és a cégnévnek ki kell egészítenie egymást és erősítik a fenti hatásokat. Ha jó az ötletünk, akkor a legtöbb esetben a mellé regisztrálható domain is kiváló lehet, de mi történik, ha nem? A Speed Of Art talán jól hangzik ha hangosan kimondjuk, de webcímként bejegyezve ez már olvasható Speedo fart.com-ként is, ami viszont egész mást jelent.

7. Nézzünk utána a bejegyzett márkaneveknek! Mindenképpen megéri rákeresni, hogy az általunk használt cégnév nincs-e már valamilyen formában szerzői jogvédelem alatt.

8. Próbáljuk meg ne bezárni magunkat a névválasztással! Kerüljük az olyan cégneveket, amelyek később skatulyába gyömöszölnénk vállalkozásunkat siker esetén. Ilyen lehet a régió beleszövése a cégnévbe, esetleg a családnév valamilyen formában való névbe csempészése. Első pillantásra jó ötletnek tűnik, de később ha ki szeretnénk törni az adott szerepből, akkor igencsak nehéz dolgunk lehet a gondatlan névválasztás után.

9. Kérjünk tanácsot leendő ügyféltől, partnertől! Ne szégyelljük megszondáztatni az esetleges lehetséges nevekről a már jelenlegi partnereinket, ismerősi körünket sem. Ha esetleg van pár befutó tippünk, nem árt őket szűk körben megszellőztetni azokkal a partnerekkel, akikkel kapcsolatban vagyunk és lehet, hogy nagy segítséget jelenthet a külső visszajelzések.

10. Ne rágódjunk rajta túl sokáig! Igaz, hogy nagy körültekintéssel kell nevet kiválasztani, de azért ügyeljünk, hogy ne túl sokáig ízlelgessük, forgassuk magunkban az egyes ötleteket. Mert amint bevésődik egy név, máris sokkal jobbnak tűnik, mint amikor először halljuk.

Ha nem menne akkor még mindig fordulhatunk segítségért a Shopifyhoz, ott ugyanis van egy cégnévgenerátor, amibe csak beütjük, hogy mivel szeretnénk foglalkozni és máris felajánl egy lehetőséget ehhez kapcsolódva.

Ugyanígy nagy segítség lehet számunka egy szinonima szótár használata, ha esetleg úgy éreznénk, hogy elakadtunk, inspirációiért még mindig megnézhetjük az azonos, vagy közeli jelentésű szavak adatbázisát.

Ha pedig úgy éreznénk, hogy rossz lóra tettünk az első választás során, ne féljünk belátni, hogy tévedtünk és akár meg is változtatni a cégnevet. Amennyiben úgy érezzük, a fentiek tanácsok ismeretében új márkát és cégnevet is lehet építeni, semmi sincs kőbe vésve.

Jól példázza az esetet az OTP Business Nagykövet Program egyik résztvevőjének, a Lumenet Kft.-nek a példája. A cég még 2012-ben indult Vilagitas.eu néven, de gyorsan megjelentek a piacon a hozzájuk nagyon hasonló nevű cégek nagyon hasonló megjelenésű weboldalakkal. “A Light1 névre esett a választásunk, és rengeteg pénzt valamint energiát fektettünk az átnevezésbe, hogy aztán az első, benzinkútnál kért számla kiállításánál kiderült, pénztáros nem értette a cégnevet és nem tudott a fizetésről számlát adni.“ – mesélte a Portfoliónak Zabari István, a cég ügyvezetője. Végül néhány hónap múlva a fényáram mértékegységéből (Lumen) és az online értékesítésre való utalásból (net) született meg a Lumenet mozaik szó, majd megszerezték az összes domain végződést Európában ezzel az elnevezéssel, és azóta is sikeresen működnek.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!