E-kereskedőként összetett feladat úgy megrendezni egy Black Fridayt, hogy minden tökéletesen működjön. A sok tennivaló között az egyik legfontosabb arra ügyelni, hogy a webshop kibírja a vásárlók rohamát, és ne omoljon össze. Atiyeh Nabilt, a szerverbérlés, üzemeltetés és hoszting szolgáltatásokat nyújtó Rackforest ügyvezetőjét arról kérdeztük, hogyan érdemes nekilátni ennek a munkának.
Mit tanácsolnak egy e-kereskedőnek, hogyan tudja üzembiztosan kiszolgálni a vásárlóit?
Alapvetően két fő irány lehetséges: amikor egyetlen gép szolgálja ki a látogatókat, illetve amikor egy terheléselosztó mögött több gép dolgozik. Az utóbbi struktúra azért ajánlott, mert rugalmasan bővíthető. Egy nagyobb webshop esetén mi eleve három szerver beállítását javasoljuk, mégpedig redundáns módon. Ez azt jelenti, hogy ha az egyik gép kiesik, a másik át tudja venni a funkcióit. Ha látjuk a terhelés növekedését, további szervereket tudunk hadba állítani.
Az üzleti konstrukció hogyan követi le ezt a modellt?
Ügyfeleinkkel jellemzően éves szerződéseket kötünk. Egy webáruháznál azonban pontosan lehet tudni, hogy az év vége jelenti a legnagyobb terelést, ezért erre az időszakra eleve számolni tudunk néhány további szerverrel. Igyekszünk segíteni az ügyfeleinket azzal, hogy a tapasztalataink alapján becsléseket adunk, egy adott látogatószámhoz mekkora kapacitásra lesz szükség, de persze a valóság erre rácáfolhat. Ha kiderül, hogy alábecsültük a forgalmat, további szervereket akkor is lehet egyesével bérelni.
Milyen kapacitású szerverekre van szükség?
Dedikált gépekkel és virtuális szerverekkel (VPS) egyaránt dolgozunk. A VPS-ek a felhasználó szempontjából ugyanúgy működnek, mintha különálló saját gépek lennének, valójában azonban egy nagy teljesítményű szerverrendszer kapacitásából különítünk el egy egységnyit az adott ügyfél számára. Ugyanúgy konfiguráljuk őket, mint egy fizikailag létező gépet: VPS-ből létezik például 4, 8, 16, 32 és 64 gigabájt memóriával felvértezett változat is. Egy webáruháznak tipikusan a 8-16 gigabájtos verziót szoktuk javasolni.
Mennyi időbe kerül a kapacitás bővítése?
Az attól függ, milyen mértékű bővítésre van szükség. Első körben a vertikális növekedés ajánlott, vagyis a már beállított szerver(ek)en megnöveljük a memória méretét, például a 8-16 gigabájtot 32-64-re. Míg egy dedikált gépen ezt szereléssel lehet megoldani, egy VPS-en sokkal gyorsabban, szoftveresen tudjuk megtenni. Amennyiben az ügyfél beküldi hozzánk ezt a kérést interneten, jellemzően egy óra alatt megoldjuk, és kb. 1 perc kieséssel jár a váltás.
Ha ez nem elég, akkor jön a horizontális bővítés: új gépet kell üzembe állítani, ami 1-2 órás munkát jelent. Ebben az esetben ugyanis számos rendszergazdai beállításra van szükség: konfigurációs, PHP és egyéb beállításokat kell elvégezni. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ha reggel indul a Black Friday akció, és az első 1-2 órában látszik, hogy nem elég a kapacitás, akkor egy új gép révén nagyjából délre fog megoldódni a helyzet.
Mit lehet tenni, hogy ne kelljen ennyit várni?
Azoknál az ügyfeleknél, ahol a Black Friday komoly kihívást jelent, előre konfigurált tartalék gépekkel készülünk, és folyamatosan figyeljük a forgalom alakulását, hogy az első gyanús jelre közbe tudjunk avatkozni. A reakcióidőt az is gyorsítja, ha az ügyfél nem csak tőlünk bérli a szervereket, hanem az üzemeltetésüket is ránk bízza, mert ha egy kézben van a teljes folyamat, könnyebben lehet reagálni.