Idén Hollandiában a legkedvezőbb az e-kereskedelem piaci környezete a világon – derül ki az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) 2018-as beszámolójából. Az első tízben 8 európai gazdaságot találunk, hazánk a 39.
Az ENSZ genfi székhelyű gazdaságfejlesztési szervezetének B2C E-commerce Index mutatója azt mutatja meg, mennyire felkészült az adott gazdaság az online kereskedelem támogatására. A nemzetközi szervezet 2015. óta minden évben elkészíti jelentését, amelyben idén már 151 országot elemeztek a kutatók. Az államokat négy független, az e-kereskedelem szempontjából fontos mutató alapján rangsorolják, ezek: a postai megbízhatóság indexe, az internetet használók társadalmi rátája, a bankszámlával vagy mobilfizetési megoldással rendelkezők aránya, valamint az egymillió lakosra jutó biztonságos internetszerverek száma.
Nem meglepő, hogy ezen mutatók alapján főként az európai gazdaságok teljesítenek jól az indexen: tavaly Luxemburg állt az első helyen, amely egy év alatt 19 helyet rontott a postai szolgáltatások megbízhatósági mutatóinak komoly esése miatt, így idén a tavaly negyedik helyen álló Hollandia lett a győztes. Összességében az index tíz legjobbja közül nyolc európai: Hollandia, Szingapúr, Svájc, Egyesült Királyság, Norvégia, Izland, Írország, Svédország, Új-Zéland és Dánia vezetik a listát. Az első tíz között természetesen rendkívül kicsik a különbségek.
Magyarország nem szerepel rosszul, hazánk hagyományosan a mezőny első harmadában helyezkedik el, a tavalyi 37. helyhez képest kettőt rontva idén a 39. lett. Ennél is jobban szereplünk, ha az egymillió lakosra eső webáruházak számát nézzük: Magyarország itt az első tízben szerepel, sőt a nyolcadik helyen áll mintegy 13 ezer itthoni webáruházzal. A győztes ebben a számban is Hollandia, ahol egyébként 82 ezer webshop működik, a második Litvánia, majd Svédország, Szlovénia, Észtország, Lengyelország, Lettország, Magyarország, Norvégia és Izland következik.
Hollandia tehát az e-kereskedelem szempontjából a világ a legjobb országa. A lakosság 95 százaléka internethasználó, közülük 82 százalék internetes vásárló is. A bankszámlák elterjedtsége a 15 éven felüli lakosság körében 99 százalékos, a biztonságosszerver-lefedettség pedig 194 százalékos. A felmérések szerint Hollandiában a kizárólag interneten értékesítő kiskereskedelmi egységek mennyisége meghaladja a 40 ezret, önálló webshopból több mint 32 ezer van, az összes online bolt száma pedig nagyjából 82 ezerre tehető.
Az viszont kérdéses, meddig maradhat első a németalföldi ország, figyelembe véve, hogy a postai szolgáltatók minősége mellett az áraik is a legmagasabbak Európában. A Sellics mérése szerint Hollandiában egy kétkilós, helyi expressz küldemény feladási díja átlagosan 24,45 euróba kerül, ami több mint kétszerese az európai középértéknek (és ötszöröse a magyarnak).
A jelentés készítői megjegyzik, hogy egy ideális világban az index több mutatót venne figyelembe, lényeges információ lenne például a webáruházak területi lefedettsége, a csomagok átvételi lehetőségének egyszerűsége és egy kvantitatív mérőszám arra, hogy az emberek egy része miért utasítja el az online vásárlást.
A 2018-as UNCTAD B2C E-commerce Index a 2017-es vagy az elérhető legfrissebb adatok alapján készült. Az adatforrások a Világbank, a Nemzetközi Távközlési Unió, az Egyetemes Postaegyesület és a Netcraft voltak. A teljes jelentés elérhető az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferencia weboldalain.