A digitális nomádok élete nem az a „habos torta”, azaz világ körüli utazgatással egybekötött távmunka, amire sokan gondolnak, hanem komoly kihívás, főként ha valaki e-kereskedelmi vállalkozást irányít a világ túlsó végéről. Az egyik tapasztalt digitális nomád szerint szükség lehet fizikai irodára is, bár a főnöknek nem kell állandóan ott lennie.
A digitális nomádok életformáját a széles sávú internet-hozzáférés terjedése és a laptopok teljes értékű asztali számítógéppé erősödése tette lehetővé az ezredfordulót követő években. A kifejezés egy, már-már tudományosan szakszerű kommunikációs tanácsadó portál szerint azokra az emberekre vonatkozik, akik „a digitális technológiát kihasználva távolról dolgoznak, miközben utaznak. Nem kötődnek egyetlen munkahelyhez vagy helyszínhez, hanem az interneten keresztül végzik tevékenységeiket bárhonnan a világon”.
Ez is érdekelhet
-
Minden e-kereskedő örök kérdése: mitől jobb az egyik webáruház, mint a másik?
-
Webáruház indítása: fogadd el, itt is igaz, hogy az okos mások kudarcaiból sokat tanul
-
Webáruházindítás: van jó megoldás a csomagszállítás gordiuszi csomójára is
-
A korábbiaknál nagyobb kaland, de még mindig érdemes webáruházat indítani
Ennek a definíciónak megfelelően a digitális nomádok kezdetben csak a korábban is ismert szabadúszó munkavállalást értelmezték újra. Akik így dolgoznak, azok értékelik a rugalmas munkaidőt és nem szeretnek bejárni az irodába. Ez egészült ki azzal, hogy a széles sávú internetelérés lehetővé tette a napi kapcsolatot igénylő feladatok elvégezését is távmunkában.
Erre a covid irányította rá az irodában dolgozók figyelmét, mert a munkaadók rákényszerültek, hogy lehetővé tegyék a távmunkát. Azóta is folyik a vita arról, hogy mi a távoli és az irodai munka megfelelő aránya. A digitális nomád életforma a távmunka radikális formája, ezen belül aki webáruházat akar ilyen formában működtetni, az egyszerre kerül szembe a modern nomád életforma és az e-kereskedelem minden kihívásával.
Információcunami várja azokat, akik ki akarják próbálni a mai vándorlók életformáját
A digitális nomádok egyik fóruma – saját meghatározásuk szerint a legnagyobb közös fóruma – az angol nyelvű Digital Nomad Word internetes platform. Magyarországon a Digitális Nomádok Facebook oldal érhető el. Mindkettő tagsági rendszerben működik. Miközben a világon tág becslések szerint 35–80 millió digitális nomád él, a nemzetközi portálnak közel 50 ezer tagja van, a magyarországinak több mint 21 ezer.
Aki úgy dönt, hogy szerencsét próbál a digitális nomádok világában, az az utazási feltételektől kezdve az egyes országok adórendszeréig és a társadalombiztosítási feltételekig minden tudnivalóról tájékozódhat ezeken a felületeken. A Digital Nomad Worldön a tagoknak egyes vendéglőkben és szállásokon kedvezményeket kínálnak. Fontosabb ennél, hogy helyi ismeretekkel rendelkező tanácsadók kisebb hadserege kínál segítséget az információszerzéshez.
Aki távolról akarja irányítani webáruházát, az a mesterséges intelligenciát is megkérdezheti arról, mire figyeljen. Az MI-től megszokott általánosságokat tartalmazó válasz szerint a fizikai jelenlét hiányát a vállalkozás rendszereinek rugalmasságával, automatizálásával lehet pótolni. A logisztikát, a készletezést és a szállítási feladatokat például 3PL (third party logistics) rendszerben lehet megoldani, kiszervezni.
Az ügyfélszolgálatot MI-alapú chatbotokkal lehet automatizálni. A webáruház működtetésében a készleteket, a rendeléseket, a számlázást és a fizetést szinkronizáló szoftvereket kell alkalmazni. Ebben a jó támogatást nyújtó webshopszoftver-fejlesztő cégek kínálhatnak segítséget. A Shoprenter céges honlapján például külön blogbejegyzés foglalkozik azzal, mit kínál a szoftverfejlesztő a digitális nomádoknak.
Ezt egy jó vállalatirányítási rendszer és egy megbízható technológiai partner egészítheti ki olyan rendszerré, amely távolról is irányítható.
Követhető példák mutatják meg, hogyan lehet ötvözni az digitális „életformákat”
A mesterséges intelligencia persze még nem vezetett e-kereskedelmi vállalkozást és főként nem digitális nomádként. Így nem tudhatja, hogy a kettő ötvözése megbízható munkatársak és üzleti partnerek nélkül nem lehet sikeres. Ez a legfontosabb közös tapasztalatuk azoknak, akik belevágtak a kétféle digitális „életmód” ötvözésébe.
A 42 éves Jason Vander Griendt kétmillió dollár éves árbevételt elérő webáruházat épített fel lojális beszállítók és más üzleti partnerek segítségével – derült ki a Forbes riportjából. Jcad International névre keresztelt 3D CAD termékeket forgalmazó e-kereskedelmi cégének indulása óta 60 országban járt digitális nomádként. Ezt a vállalkozás 2006-ban alapította, amikor még volt „rendes” állása. Akkor lépett ki munkahelyéről, amikor vállalata már önállóan is megállt a lábán. 3D Quick nevű cégét 2013-ban hozta létre.
Griendt beszámolója szerint tipikus napjait 8-9 órakor kezdi. Egy órán át válaszol éjjel érkezett e-mailjeire, kivéve azokat, amelyekre e-mail-fiókja már automatikusan elküldte a válaszokat. Meetingekre nem jár, ehelyett írásban tanácskozik cége szerződéses partnereivel, majd a munkaidő végén az ügyfelekkel foglalkozik. „Utána iszom egy kávét, lazítok, elmegyek gyúrni” – mondta munkanapjáról.
Véleménye szerint egy hotelben bérelt szoba a legjobb hely az üzletembereknek, mert folyamatosan találkozhatnak az üzleti élet hozzájuk hasonló szereplőivel. Griendt sok időt szán a szállítóival folytatott kommunikációra. Általában ötperces tesztprojektben vizsgálják az üzleti lehetőségeket. Ami ígéretes, abból finanszírozott projekt lesz. Emellett a 20-80-as szabályt követi, azaz cége árbevételének négyötöde ügyfelei ötödének vásárlásaiból származik.
Adhat ötletet az utazás is….
Doug Barber a Minaal vállalat társalapítója professzionális utazófelszereléseket gyártat és forgalmaz – derült ki a Shopify vállalati portálján megjelent interjúból. Az üzleti ötletet az adta, hogy cégének társalapítójával együtt szenvedélyes utazóként elégedetlenek voltak azokkal a felszerelésekkel, például hátizsákokkal, amelyeket vásároltak.
Beszámolója szerint akkor indult be igazán az üzletük, amikor kétéves keresés és 50-70 cég áttekintése után találtak egy megbízható gyártót, amely képes volt szállítani azokat a termékeket, amelyekre gondoltak. Miután digitális nomádok, sokat utaznak és találkoznak olyanokkal, akik megosztják velük véleményüket termékeikről.
Elég régóta élnek ebben az életformában ahhoz, hogy utazás közben is képesek legyenek dolgozni. Eközben adnak maguknak időt arra is, hogy egy ideig egy helyben maradjanak, ha olyan feladatuk van, amit fizikai mozgás közben nehezebb megoldani. „Ha távolról dolgozol, gyakran nem láthatod a munkatársaid arcát. Nem tudhatod, milyen a viselkedésük. Rendkívül fontos, hogy nagyon-nagyon világosan kommunikálj velük” – mondta Barber.
…és átalakulhat a seftelés e-kereskedelemmé
Alan Coughlan ír online vállalkozó, a Lansil Global vállalat alapítója azzal kezdte a nomád életformát, hogy buszon bejárta Ázsia számos országát. Menet közben munkákat vállalt és seftelt. Bárhová jutott is el, mindenütt külföldi volt kiépített helyi kapcsolatok nélkül. Jogai és lehetőségei is korlátozottak voltak. Az engedélyek megszerzése, a bankszámla nyitása, a cégalapítás mindig nehezebb egy külföldinek, mint a helyieknek – ezt a sztorit a Kosárérték is megírta korábban.
Első üzleti vállalkozása az volt, hogy kerékpárokat szállított Kínából Írországba. Cégét két éven át iroda nélkül, Kínában utazva irányította. Végül Sencsenben rendezte be a vállalat központját, ahol megbízható csapatra bízta a fizikai jelenlétet igénylő feladatok ellátását. A vállalat ezután megvette a lábát Európában, a Közel-Keleten és az Egyesült Államokban is.
Ideje nagy részét Dubajban tölti, ám minden negyedévben felkeresi vállalata további három központját is. Coughlan szerint, aki hasonló kalandra szánja el magát, annak fel kell készülnie arra, hogy egy ponton elkerülhetetlen a fizikai iroda létrehozása. Már csak az önálló ügyfélszolgálat és marketingtevékenység miatt is.
A digitális nomád élete a látszattal szemben nem mindig fenékig tejfel
Lara Moses digitális nomád saját internetes oldalán mégis: egy meglehetősen keserű bejegyzést publikált. „A Wikipédia a digitális nomádokat olyan embereknek írja le, akik távközlési technológiákat használnak a megélhetésükhöz, miközben nomád módon élik az életüket. Számomra semmi sem megy könnyen: digitális nomádnak lenni és egy vállalkozást felépíteni, amely lehetővé teszi, hogy bárhonnan dolgozz, kemény munka” – fakadt ki.
Ezután leírja, mik azok a dolgok, amiket digitális nomádként nem fog a jövőben csinálni. Az első, hogy nem dolgozik strandon, függőágyban vagy medence mellett. Elválasztja a munkát a lazítástól. A második, hogy nem utazik folyamatosan. Ha legalább három hónapot tölt egy helyen, akkor megismerheti azt, miközben fejlesztheti vállalkozását.
A harmadik, hogy nem beszél arról, mennyit keres. Két emberrel beszélt erről, az egyik a pénzügyi tanácsadója volt. A negyedik, hogy nem él takarékosan, élvezi a jó ételeket, a lazítást, ami belefér a büdzséjébe. Az ötödik, hogy nem használ közös irodákat. Kipróbálta, nem vált be. A hatodik, hogy nem követi digitális nomádok Facebook-csoportjait. Túl sok időt vesznek el, és a kommentek egy része idegesítő. Sima Google-keresésekkel végül is mindent megtudhat, amire szüksége van.
Moses végül megjegyzi, hogy imádja a digitális nomád életmódot, ám téved, aki azt hiszi, hogy ez a könnyű életről és a gyors pénzkeresésről szól. Digitális nomádnak lenni nem azt jelenti, hogy valaki mások életét próbálja másolni, hanem azt, hogy a lehető legjobb életet alakítsa ki magának, akár munkát vállal, akár vállalkozást irányít.
