Alaposan felkavarhatja a vizet az e-kereskedelmi szektorban is a ChatGPT tegnap bejelentett legújabb szolgáltatása, az “Instant Checkout”. Az igazi kérdés az, hogy a nagy nyelvi modellek zászlóshajójának számító úttörő cég újabb szöget ver-e a tradicionális e-kereskedelem koporsójába. Persze, az is előfordulhat, hogy az egyelőre csak Egyesült Államok piacán bevezett, open source alapon közétett alkalmazás csak egy újabb, a befektetők megnyugtatását célzó olyan intézkedés. Vagy akár csak egy újabb adag szén, amit az egyébként is túlfűtött AI-hype vonat kazánjába repítenek. A helyes válasz a következő hónapokban mindenképpen kiderül.

A szeptember 29-i bejelentés nyomán mindenesetre a Shopify és Etsy részvényei is vágtázásba kezdtek. Ebben azonban semmi meglepő nincs. Elvégre: mindkét cég egyre komolyabb kihívója az Egyesült Államokban továbbra is piacvezető Amazonnak. Mind az alapvetően kézműves termékekre specializálódott Etsy, mind az Európában is egyre agresszívebben terjeszkedő Shopify komolyan profitálhat az Instant Checkoutból. A szolgáltatás a ChatGPT minden aktív amerikai felhasználója számára elérhetővé vált.

Az “Instant Checkout”, a ChatGPT azonnali fizetési funkciója, amely az Agentic Commerce Protocol nyílt szabványán alapul. A cég mindezt a Shopify amerikai fizetési szolgáltatójával, a Stripe-pal együttműködve fejlesztett ki. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a felhasználók közvetlenül a csevegőfelületen vásárolhassanak amerikai Etsy eladóktól, és hamarosan több mint egymillió Shopify kereskedő, köztük a Glossier, a SKIMS és a Spanx termékei is elérhetővé válnak.

Az ígéret szerint a  funkció a mesterséges intelligencia alapú kereskedelem következő lépését jelenti majd. Azt a szintet, ahol a ChatGPT már nem csupán a termék megtalálásában, hanem annak megvásárlásában is segít, új értékesítési csatornát nyitva a kereskedők számára.

A lépés az agentic commerce, vagyis a mesterséges intelligencia alapú kereskedelem fejlődésének kulcsfontosságú állomása, amely új értékesítési csatornákat nyit a vállalkozások számára.

Hogyan működik a ChatGPT azonnali vásárlási funkciója?

Az Instant Checkout rendszere lehetővé teszi, hogy a felhasználók anélkül vásároljanak a csevegőfelületen, hogy el kellene hagyniuk azt. Amikor valaki egy termékre vonatkozó kérdést tesz fel, például „a legjobb futócipők 100 dollár alatt” vagy „ajándékok kerámia kedvelőknek”, a mesterséges intelligencia a web legrelevánsabb, nem szponzorált termékeit jeleníti meg. A rangsorolás kizárólag a felhasználó kéréséhez fűződő relevancián alapul.

Ha egy termék támogatja az azonnali fizetést, a felhasználók a „Vásárlás” gombra kattintva, az adataik megerősítésével, gyorsan lebonyolíthatják a tranzakciót. A meglévő ChatGPT előfizetők használhatják a fiókjukban elmentett bankkártyájukat, de más fizetési módok is rendelkezésre állnak.

A megrendelések, a fizetések és a kiszállítás már a kereskedő meglévő rendszerein keresztül történik. A ChatGPT ebben a folyamatban digitális személyes vásárlóként viselkedik, biztonságosan továbbítva az információkat a felhasználó és a kereskedő között.  A felhasználók számára a szolgáltatás ingyenes, és a termékek árait sem befolyásolja, míg a kereskedők jutalékot fizetnek a sikeresen lebonyolított tranzakciók után.

Fontos, hogy az Instant Checkout funkcióval rendelkező termékek nem élveznek előnyt a találati listán!

Ha több kereskedő is árulja ugyanazt a terméket, a ChatGPT differenciált tényezőket vesz figyelembe a rangsorolásnál. Olyanokat, mint az elérhetőség, az ár, a minőség, az elsődleges eladói státusz és az azonnali fizetés lehetősége. Mindezt „természetesen” a felhasználói élmény optimalizálása érdekében.

Bizalmi kérdés

A jól hangzó ígéretek mellett azonban tegyük hozzá, hogy az algoritmikus vásárlás vagy a modern tőzsdei kereskedelemben is használt nagyfrekvenciás, robotizált kereskedelem korántsem új találmány. Ráadásul sokan – többek között az Amazon is – hasonló ígéretekkel kezdte meg az online piactereinek megnyitását a külső kereskedők előtt. Aztán, mint tudjuk, valójában az történt, hogy nagyon is komolyan befolyásolták és manipulálták a találati listákat.

Hogy a felhasználók mennyire lesznek készek elfogadni hogy egy olyan cégre bízzák a vásárlás folyamatát,  amely például több terrányi nem anonimizált, személyes beszélgetés tett közzé, az még nyitott kérdés. Így is biztos azonban, hogy a Shopify kereskedők számára már most elérhető a szolgáltatás implementálásához szükséges dokumentáció. Mint azt a cég a bejelentéssel kapcsolatos közleményében írja:

“A Shopify valós idejű adatokkal – mint az árak, a készletek és a termékképek – biztosítja a több százmillió termék azonnali felfedezhetőségét a mesterséges intelligencia számára.”

Az ígéretek szerint a kereskedők számára komoly előny lehet a szolgáltatásban a saját márka neveik egyértelmű megjelenése. Plusz segítheti a vásárlói bizalom kialakítását az is, hogy a felhasználók pontosan tudják majd, hogy kitől vásárolnak. E megrendelések pedig megfelelő attribúcióval és átlátható díjakkal érkeznek majd be a Shopify már megszokott adminisztrációs felületére. A kereskedők továbbra is teljes mértékben ellenőrzik a vásárlói kapcsolatokat, és dönthetnek arról, hogy a vásárló az Instant Checkout funkciót vagy a saját webáruházuk fizetési szolgáltatását használja majd. Mint írják: a “partnerség révén a Shopify célja, hogy a kereskedőket a kereskedelem élvonalában tartsa, miközben továbbra is a márkák és a vásárlói kapcsolatok maradhatnak majd a középpontban.”

Azok a kereskedők, akik nem az Etsy vagy Shopify rendszerét használják, de szeretnék bevezetni a szolgátatást, megtehetik a cég Agentic Commerce Protokolljának a bevezetésével. Az open-source alapon közétett API dokumentációja már elérhető, a cég pedig segít azok implementálásában, ehhez a kereskedőknek nem kell mást tenniük, mint regisztrálni vállalkozásukat az OpenAI erre a célra létrehozott kapcsolatfelvételi oldalán.