A tipográfia nem csupán a betűtípusok kiválasztásából áll, hanem egy olyan eszköztár, amely nagyban befolyásolja, hogyan viszonyulnak a látogatók a webshopodhoz. Egy e-kereskedelmi oldalon a látogatók pillanatok alatt döntenek arról, hogy maradnak-e, és sokszor a tipográfián is múlik, hogy vásárolnak-e a folyamat végén. Az olvasható, harmonikus és márkádhoz illeszkedő betűtípusok kiválasztása tehát üzleti értelemben is kulcsfontosságú. Az alábbi írás a Humanize csapatának szakértőjétől származik. 

A tipográfia a szöveg elrendezésének művészete, amely olyan elemeket foglal magában, mint a betűtípus, betűméret, karakterköz és sortávolság. Ezeket az elemeket tudatosan használva nemcsak esztétikailag vonzóvá, hanem könnyen érthetővé is teheted a tartalmat.

A jó tipográfia először is megragadja a figyelmet. Az emberek hihetetlenül gyorsan, már az első másodpercben véleményt alkotnak egy weboldalról, így fontos, hogy a tartalom megjelenése azonnal pozitív benyomást keltsen. Emellett hozzájárul a szöveg olvashatóságához is: ha nehéz értelmezni a tartalmat, a látogatókban nem fog tudatosulni, hogy csak az a baj, hogy fáradtságosnak érzi az olvasást, egyébként az oldalad más tekintetben csodálatos szolgáltatást kínál – egyszerűen csak továbblépnek.

Sokszor nem is a kiválasztott betűtípus megjelenésével van a probléma. A legtöbb esetben ösztönösen is megfelelőt választunk, hiszen amit mi magunk nehezen fogyaszthatónak tartunk, arról meggyőződéssel állíthatjuk, hogy a felhasználókat is zavarni fogja. A szövegtörzs olvashatóságához nagyban hozzátartozik a bekezdés formázása is.

Már az is sokat számíthat, ha egy kicsit nagyobb térközt hagyunk a sorok között. Ezzel nem csak szebbé tesszük a tartalmunkat, hanem sokkal könnyebben olvashatóvá is válik. A szemünk kevésbé fárad el, és az olvasók könnyebben tudnak a tartalomra figyelni, anélkül hogy a sorok összekuszálódnának előttük.

Ugyanígy hatással van az összképre a bekezdések szélessége: Ha túl széles a tartalom, nehezebben lesz fogyasztható, hiszen sokkal több vízszintes szemmozgást követel a felhasználótól, ha viszont túl rövid, vers-szerű az elrendezés, akkor is ugyanebbe a hibába esünk, csak a függőleges tengely mentén.

Tipográfia a márkaépítésben

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a tipográfia márkaépítésben betöltött szerepét sem. Egy luxusmárkához elegáns (pl. serif) betűtípus illeszkedhet, míg egy fiatalos, lendületes brandhez egy letisztult (pl. sans-serif) fog passzolni. A következetesen alkalmazott tipográfia erősíti a márkaidentitást, és megkülönböztet a versenytársaktól. Mindezeken túl a jó tipográfia a konverzióra is hat: a felhasználók nagyobb eséllyel kattintanak, töltenek le vagy vásárolnak, ha a szöveges tartalom könnyen áttekinthető és kellemes megjelenésű.

Amikor betűtípust választasz a webáruházadhoz, először gondolj a célközönségedre. Egy fiatalos, tech-érzékeny közönségnek jól áll egy modernebb, geometrikus betű, míg egy idősebb közönségnél a funkcionalitás és olvashatóság a legfontosabb. Fontos, hogy a választott típus tükrözze a márka stílusát is – játékos, kézírásra emlékeztető betűk például nem illenek egy üzleti tanácsadó oldalra, viszont tökéletesek lehetnek kézműves termékekhez.

Az is lényeges, hogy a szöveg jól jelenjen meg minden eszközön. A reszponzív dizájn mellett a betűk is alkalmazkodjanak: válassz desktopon és mobilon is jól olvasható fontokat. A kevesebb néha több: érdemes maximum két-három betűtípust használni – egyet a címsorokhoz, egyet a szövegtörzshöz, esetleg egy harmadikat kiemelésekhez. A túl sokféle betű kaotikus hatást kelthet, ami gyengíti a márkaüzenetet.

Két betűtípussal még viszonylag egyszerű kontrasztot alkotni, de hárommal már nagyobb szakértelmet kíván, hogy ne konfliktus alakuljon ki köztük. Míg a kontraszt a design minden aspektusában kívánt és elvárt hatás a fogyaszthatóság tekintetében, addig a konfliktusok elkerülendők, mert nem csak a vizuális hierarchiát billenthetik ki az egyensúlyi állapotból, de a felhasználóban is kérdéseket, adott esetben rossz érzéseket kelthetnek, ami a nap végén a webshopod esetében a konverzióra is hatással lesz.

Hatással van-e a tipográfia a viselkedésünkre?

Igen.

A New York Times Optimista vagy pesszimista vagy? kvízében Errol Morris megvizsgálta, hogyan reagálnak az emberek a „biztonságos korban élünk” állításra. A  betűtípusokat véletlenszerűen váltogatták: Georgia, Helvetica, Trebuchet, Comic Sans, Baskerville, Computer Modern.

A Baskerville betűtípussal 1,5 százalékkal többen értettek egyet a kijelentéssel. Ez kis szám, de online marketingben egy kétszázalékos különbség hatalmas előny lehet. Ez a kérdőív teljes mértékben illeszkedik más tanulmányok következtetéseihez, miszerint a serif típusú szöveget hitelesebbnek találják a felhasználók. Ez elsősorban nem fekete mágia, vagy a betűtervezők szorgos munkájának eredménye, hanem a betűtípusok hivatalos és bevett kontextusokban, például újságokban, könyvekben és tudományos kiadványokban való történelmi használatában gyökerezik.

Egy másik MIT-tanulmányban Kevin Larson azt vizsgálta, hogy a betűtípus, elrendezés és sorköz hatással van-e az érzelmekre: 20 önkéntest kértek meg, hogy értékeljenek egy New Yorker oldal szöveges tartalmának jól és rosszul tördelt dizájnváltozatait.
Az eredmény: a rosszabbul megtervezett verzió negatív érzéseket váltott ki az olvasókból, néhány esetben még fintorgás is megfigyelhető volt az alanyok arcán. A homlokráncolás izmai kapcsolatban állnak az érzelmi emlékekért felelős agyterülettel, az amygdalával, ezért nehezebben tarthatók kordában, mint egyéb grimaszok, és egy olyan környezetben, ahol a cél a tartalom fogyasztása mellett a tartalom gyors értelmezése is, erős érzelmi reakciókat válthat ki a megjelenés mind pozitív, mind negatív formában.

Íme néhány bevált tipp, amit érdemes megfogadni:

  • Használj legalább 16px-es betűméretet* a szövegtörzshöz, hogy könnyen olvasható legyen.
  • Figyelj a sortávolságra* – az ideális érték körülbelül 1,4–1,6-szorosa a betűméretnek.
  • Válassz erős kontrasztot a szöveg és a háttér között. A világos háttér sötét betűkkel szinte mindig működik, de a kontrasztarány számítás szempontjából a fordított megjelenés is ugyanilyen hatékony lehet.
  • Maradj következetes a különböző aloldalakon. Ugyanazokat a tipográfiai szabályokat alkalmazd mindenütt.
  • Kerüld a túlzott díszítettséget. Az extrém vagy „vicces” betűtípusok zavaróak lehetnek, és rontják az olvashatóságot.

* Az itt megjelenő betűméret és sortávolság csak viszonyítási alapnak tekinthető, hiszen minden betűtípus saját geometriai kiterjedéssel, tömeggel és egyénileg rá szabott sortávolsággal és egyéb betű-tulajdonsággal rendelkezik.

Összegzésként

A tipográfia nem csupán díszítés – kulcsfontosságú stratégiai eszköz. Meghatározza, hogyan érzékelik a márkádat, javítja a felhasználói élményt, és közvetlen hatással van a vásárlási döntésekre. Ha tudatosan választod meg a betűtípusokat és az elrendezést, az nemcsak vizuálisan emel ki és különböztet meg a versenytársaidtól, hanem az üzleti eredményeidben is érezhető lesz – ezekre a részletekre a Humanize projektjeinél mindig figyelünk. A jól megtervezett tipográfia nem költség – befektetés a hatásos kommunikációba.