A június elején tartott XXI. E-kereskedelmi Konferenciáról több vonatkozásban is írtunk már (a főszervező Rédey Ivánnal és a nyitóelőadásra felkért Pogátsa Zoltánnal is készült interjú, magáról a rendezvényről pedig itt találsz egy nagy, képes összefoglalót). Most a fórum egyik újítását, a mentor-idő kérésének lehetőségét, a mentorálást tesszük mérlegre – az abban résztvevők segítségével. Ugyanazt a kérdéskört tettük fel mindhárom szakembernek.
Schmidt Richárd üzleti partner, Hoppline Kft. / Alinda.hu:
– Az esztergomi nagy e-ker konferencián mentor-időt kínáltál fel a résztvevőknek. Milyen típusú kérdések, problémák, mentort kívánó feladatok kerültek elő a leginkább? Miben tudtál segíteni?
– Nagyon örültem ennek a felkérésnek, mert egy új ötletet hozott be, korábban nem volt hasonló kezdeményezés. Az érdeklődés és az aktivitás engem is meglepett, nagyon jól működött részemről ez a dolog.
Meglepő volt a kérdezők felkészültsége! Jó volt látni a lelkesedést és az akarást, hogy valamit meg szeretnének oldani, tovább szeretnének lépni, igény van a fejlődésre. Azt gondolom aki már veszi a fáradságot, időt, pénzt és energiát és befizet egy ilyen konferenciára, már nyertes. Nyertes, mert a szakma abba a kis részébe tartozik, aki nyitott a tanulásra, fejlődésre, erre hajlandó áldozni és biztos vagyok abban, hogy ez meg is térül neki. Erre volt a „normál” konferencia lehetőségeket túl egy nagyon új és jó kezdeményezés most Esztergomban, hogy tapasztalt szakmai arcoktól lehetett közvetlenül, élőben konzultációt kérni, ahol mindenki azonnali választ kapott. Ami aztán persze további kérdéseket szült és valódi ötleteket, megoldásokat adott, személyre, adott cégre szabva.
A konzultációk során több nagyon releváns problémát érintettünk. Nálam fő kérdéskör a külföldi terjeszkedés volt, nagyon jól látják a résztvevők, hogy ez az egyik kulcs megoldása a mostani piaci helyzetnek, és nem szeretnék kihasználatlanul hagyni ezt a lehetőséget, amit most nagyon gyorsan, olcsón megléphetnek a sok új vásárló megszerzése és a több lábon állás érdekében.
Kaptam kérdéseket technológiai oldalról is, milyen automatizációkat lehet bevezetni a gyorsabb, hatékonyabb működés érdekében webshop üzemeltetés, ERP oldalon. Volt több kérdés AI kapcsán is, hogy mi milyen feladatokra használjuk, hol, miben tud segíteni a napi operatív munka során. Nagyon örülök ennek a kezdeményezésnek, én is örömmel használtam volna anno, ha ilyenre lehetőségem nyílik sok évvel ezelőtt. Innen is üzenem a szervezőknek, hogy szuper ötlet, tartsuk meg, építsük be a következő alkalmak programjába is.
Várkonyi Balázs online befektető, az Extreme Digital alapítója:
– Az esztergomi nagy e-ker konferencián mentor-időt kínáltál fel a résztvevőknek. Milyen típusú kérdések, problémák, mentort kívánó feladatok kerültek elő a leginkább? Miben tudtál segíteni? [megjegyzés: Balázshoz végül nem érkeztek mentorálassal kapcsolatos megkeresések. Ezért azt kértük tőle, határozza meg, hogy milyen területeken, milyen tanácsokat tudna adni egy-egy ilyen megkeresésre.]
– Nem állítom, hogy a mai e-kereskedelmi cégvezetők tanácsra szorulnak – de ha a saját tapasztalataimból meríthetnek, annak örülök. Több mint 25 éve vezetek és építek cégeket – voltam startupban napi tűzoltó, és dolgoztam nagyvállalati stratégián is több száz fős csapatokkal. Ez alatt az idő alatt egy dolog biztosan kiderült: nincs egyetlen jó recept, de van néhány olyan minta, amit érdemes újra és újra elővenni.
Amihez talán a legtöbb értéket tudom adni, az a márkaépítés, a stratégiai gondolkodás és az exit stratégia – amikor a vállalkozás elér oda, hogy nemcsak működik, de már azon gondolkodik: „mi legyen a következő nagy lépés?”
Kis Ervin Egon, a BinX Zrt. stratégiai igazgatója:
– Az esztergomi nagy e-ker konferencián mentor-időt kínáltál fel a résztvevőknek. Milyen típusú kérdések, problémák, mentort kívánó feladatok kerültek elő a leginkább? Miben tudtál segíteni?
– Egyetlen fiatal vállalkozó jelentkezett hozzám, így vele hosszabban tudtam beszélgetni. Nagyon okosan kérdezett, mert nem a saját konkrét problémájára kért tőlem megoldást. Sokszor találkoztam azzal, hogy azt gondolják, a tanácsadó majd kapásból tanácsot ad egy konkrét problémára.
A tanácsadó nem valami csodalény, aki látnoki képességekkel rendelkezik! Sokkal inkább egy olyan szakember, akik probléma-feltárási és megoldás-keresési módszertanokat ismer és ezeket használja – a tanácsadás maga pedig hosszú folyamat, aminek legalább első harmada arról szól, hogy kérdezünk, hogy megértsük a problémát és annak környezetét.
Egy félórás beszélgetésben erre semmi esély nyilván. Úgyhogy lényegében egy fő kérdést kaptam: mi kell ahhoz, hogy az ember olyan projekteket vigyen sikerre, ahol az első jópár évben csak a hatalmas erőfeszítés és rengeteg pénz megy bele, miközben nemhogy nulla a bevétel, de adott esetben semmi látható eredmény nincs. A válaszom pedig: ehhez egy nagyon erős vízió kell. Valamilyen speciális helyzet vagy probléma mély megértése és az abban való hit, hogy képes vagy egy olyan megoldást hozni, ami egyrészt kellően komplex vagy nehéz ahhoz, hogy ne legyen könnyű utánozni – másrészt kellően egyszerű és érthető ahhoz, hogy a célcsoportod megértse és akarja használni. És amikor azt mondom, hogy nagyon erős vízió, akkor azt is értem ez alatt, hogy erősebb akár még az üzleti racionalitásnál is.