Az utánvét kezelésének kérdése egy kiemelten fontos része a házhozszállítási folyamatnak. Jelenleg Magyarországon az online megrendelt termékek ellenértékét az átvételkor szeretné kifizetni a megrendelő. Ez tekinthető egyfajta bizalmi kérdésnek is. Míg Európa nyugati részén erőteljesen visszaszorul ez a fajta fizetési forma, addig a kelet-közép-európai régióban kiemelkedően magas az utánvét forgalom.

Az utánvét kezelésének témája kereskedői és szállítói szempontból is kényes kérdés. A kereskedői oldalon nagyon fontos elvárás, hogy az utánvéteket a szállító cég maximális biztonsággal kezelje. Illetve: a küldemények ellenértéke minél hamarabb sikeres tranzakcióként legyen könyvelve. Sok esetben nem is gondolná az ember, hogy mennyire fontos, a gyorsasági faktor. Mégis miért? Mivel ennek létfontosságú szerepe van a vállalkozás finanszírozásában és két három nap késés már problémát képes okozni egy kis és középvállalkozás életében, hiszen sok esetben az ilyen cégek nem rendelkeznek olyan hitelkerettel, ami a pénzmozgás késését lehetővé tenné.

További komoly elvárás a kereskedők részéről, hogy a beérkező összeg megfelelően azonosítható legyen és a pénzügyi terület pontosan meg tudja határozni, hogy az átutalt összeg mely rendelés ellenértékét takarja.

Biztonság és nyomonkövethetőség

A szállítói oldalon rendkívül fontos kérdés a pénz biztonságos kezelése. Nem szabad elfelejteni, hogy ez mekkora kockázattal járó feladat. Az elmúlt években többször előfordult, hogy bizonyos piaci szereplők nem tudtak megfelelően elszámolni az utánvét összegekkel és ennek sok esetben a kereskedő látta kárát. Mivel egyetlen szállító autón akár 2-4 millió forint is utazhat a nap végén, így mindenképpen egy olyan rendszert kell kiépíteni és üzemeltetni, ami ezen összegek biztonságos kezelését és nyomon követhetőségét képes legyen biztosítani. A készpénz kezelésének legfontosabb alapelvei:

1. Minél kevesebb pénz legyen egy helyen.
2. A beszedett összeg mielőbb bankszámlára kerüljön

A már többször hangsúlyozott biztonság faktort növelhetjük, ha az utánvéteket a szállító cég egy elkülönített, úgynevezett korlátozott hozzáférésű számlán kezeli, ugyanis az itt végzett tranzakciók még a bankszámla tulajdonosa számára is korlátozottak.

Bankkártya: előnyben

Most már alapvető elvárás, hogy az utánvétek beszedésének legyen készpénzes és bankkártyás módja is. A bankkártyás beszedésnek két előnye is van. Egyrészt a banki rendszereknek köszönhetően sokkal gyorsabban mozog a pénz, mint a készpénz esetében, másrészt szinte nincs lehetőség a visszaélésre, ezért a pénz jóval nagyobb biztonságban van. Hátránya, hogy a kártyahasználatnak plusz költsége van, amit a kereskedő kénytelen megfizetni. A költség pénzügyi szolgáltatótól és a kezelt volumentől függően a bruttó vételi ár fél-egy százaléka között van, ami bizonyos kereskedelmi szegmensekben nagyon érzékenyen érintheti a termék eladóját.

Ezen felül a bankkártyás fizetés kritériuma, hogy a szállítóknál mindig lennie kell egy feltöltött, üzemképes állapotban lévő banki terminálnak. Az újabb innovatív megoldások úgy igyekeznek kiküszöbölni a terminál kérdését, hogy egy speciálisan erre fejlesztett mobilalkalmazás a mobiltelefon, NFC chip-jét használva oldja meg a bankkártya leolvasást.

A szállító cég így a saját mobil eszközére tudja telepíteni ezt az alkalmazást és némi fejlesztéssel össze is tudja kötni a saját küldeményátadási rendszerével. Ennek köszönhetően a bankkártyás fizetési folyamat teljes egészében beleépíthető az átadási folyamatba. Így a szállítóknál csak egy mobileszköznek kell lennie, ami szinte minden lehetséges problémát kiküszöböl a folyamatból.

Ami csak lehet, automatikus

Egy felkészült szállító cégnek tehát a fentieket mindenképpen figyelembe kell vennie, ha minőségi szolgáltatást kíván nyújtani ügyfeleinek és el akarja kerülni a pénzkezelésből adódó súlyos problémákat. Egy innovatív rendszerben kizárólag két dolog működik manuálisan:

  • a pénz beszedése
  • és bankszámlára történő befizetése.

Ezen felül minden automatikus. Az összegek így a lehető leghamarabb utalásra kerülnek, az utalt összegekben nincs tévedési lehetőség, illetve a rendszer minden egyes utalást követően egy automata riportot küld a partnernek, hogy az utalt összeg pontosan összeköthető legyen a megrendelésekkel. Csak így lehet a biztonságos pénzügyi működést garantálni a szállító kereskedő partnereinek.

Használati cikk, tartós fogyasztási cikk, bútor vagy akár autó gumiabroncs házhozszállítása?
A számodra megfelelő szolgáltató mi, a HDT vagyunk. Kattints és ismerj meg minket és a szolgáltatásainkat.