Napjaink vállalkozója egyre inkább egy vallási vezető szerepét tölti be a cégek élén. Utat mutat, sokszor érzelmek alapján hoz döntéseket, és bizonyos értelemben ugyanolyan áhítattal tekintünk rá, mint egy szakrális vezetőre. Ezzel nincs is baj, viszont egy webáruház tulajdonosaként érdemes a száraz tényekre is hangsúlyt helyezni. Metrikák, adatalapú döntéshozatal, és az unalomig ismert marketinges axióma; a tesztelés, aminek a homlokterünk jelentős részét kell képeznie. Bárhova nyúlunk, bármin változtatunk, folyamatos tesztelés nélkül lassan, de biztosan visszafejthetetlen lesz, mi működik hatékonyan, és mi nem. Kiderült, hogy az A/B teszt örök.
Amennyiben tégláról téglára építünk erődítményt, az egyik legkiemelkedőbb eszköz az A/B tesztelés. Egyetlen módosítás végrehajtása a designon, folyamatainkon vagy bármilyen áruházunkat érintő aspektuson, és fel is mérhetjük, hogy az inkrementálisan mennyi többlettel bír a megelőző verzióhoz képest. Fontos, hogy a tisztánlátás miatt egyetlen egy dolgon változtassunk, ami alapján a lehető legpontosabb konzekvencia levonása lesz lehetséges.
Biztos vagyok benne, hogy ezek a sorok az olvasók jelentős részének sok újdonsággal nem szolgálnak. Ez a módszer régi motoros a szakmában, de mint olyan, képes és hajlandó a megújulásra. A következő bekezdések szemügyre veszik, hogy globálisan milyen trendek, innovációk tesznek kísérletet az A/B teszt még hatékonyabb alkalmazására.
Mobilozik az egész világ
Tétjeinket biztosan nem tesszük vesztes lóra akkor, amikor azt feltételezzük, potenciális vásárlóink egyre növekvő számban mobilról fogják elérni áruházunkat. Globálisan egészen elképesztő 7,5 milliárd mobillal rendelkező felhasználó prognosztizálható. Magyarországon a fejlett világ részeként is nyugodtan kalkulálhatunk minimum 1 főre jutó 1 készülékkel, más környező piacról nem is beszélve.
A reszponzivitás ezeket az adatokat figyelembe véve kulcsfontosságú. A webáruházunknak minden képernyőméreten tökéletesen kell futnia. A/B teszteléssel és hőtérképpel pedig gondoskodni leszünk képesek erről, hogy ezen a területen megfelelő teljesítménnyel szálljon versenybe az oldalunk.
Érdekes megoldás lehet, ha olyan szoftverek felhasználása mellett döntünk, amelyek a mérések során csak a mobileszközök viselkedését elemzik.
“Nincs végzet, csak ha bevégzed”
Egyelőre nincs okunk aggódni, ha az AI kerül terítékre. Abban a kényelmes helyzetben élünk, amikor egy T-800 101-es még nem veszélyezteti közvetlenül az életünket, viszont intelligenciáját a saját malmunkra vagyunk képesek hajtani.
Az Amplitude cikke mértékadó és mértéket tartó a mesterséges értelem A/B tesztben való alkalmazásával kapcsolatban. Nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani neki, és minden megoldást az AI-tól várni, de automatizációban verhetetlen. Adatot elemez, szöveget ír, és elsősorban felhasználói élmények variációit dolgozza ki olyan effektíven, amire ember nem lenne képes. Mindenképpen gondolkozzunk el a lehetőségen, és kísérletezzük ki a módját ezen eszköz felhasználásának! Különösen a digitalizációban még e-kereskedelmi szinten is lemaradásban lévő magyar piacon számít ez jelentős előnynek.
IT in, IT out
A teszteléssel kapcsolatban felmerülő technikai jellegű félelmek a már lassan egy évtizede erősödő vizuális szerkesztői megoldásoknak köszönhetően lassan feledésbe merülnek. A fejlesztőknek rossz hír ugyan, de egyre inkább halványul. Természetesen a magas minőségnek továbbra is a letéteményesei, de kevésbé technikai beállítottságú csapatok is egyre többre képesek.
A folyamatnak részben a mesterséges intelligencia adott egy óriási löketet, ami többek között a manuális munkát redukálja. Korábban, ha egy marketinges csapatot szerettünk volna felépíteni, gyakran plusz technikai kompetencia beépítése is szükségessé vált. Ma már számtalan olyan eszköz áll a rendelkezésünkre, amelynek jóvoltából egy kevésbé műszaki beállítottságú kollektíva is nagy eredményeket tud letenni az asztalra. Ennek kulcsa, hogy a tech tudás hiánya már nem kényszeríti őket a végletekig való leegyszerűsítésre.
Egyszemélyes webshop esetén is érdemes elgondolkodni egy kisebb szabadúszó marketinges csapat felállításán, hiszen kevesebb szakemberből többet tudunk majd kihozni.
Az A/B teszt alkonya?
Sajnos nem minden aktuális trend szól arról, hogy megfogjuk egymás kezét, és boldogan táncoljuk körbe az éjszakában pattogó tüzet. A gépi tanulás ugyan segítségünkre van könnyebben és hatékonyabban végrehajtani ilyen jellegű teszteket, viszont hatályon kívül is helyezi azokat. Ez persze csak akkor okoz gondot számunkra, ha az A/B tesztelés szerelmesei vagyunk. Ha azonban a profitmaximalizálás a primér célunk, már nem biztos, hogy olyan borúsan rajzolódik ki a jövő a szemünk elé.
Felgyorsult világunkban elsősorban a valós idejű döntéshozatal dominál. Ez a split tesztelésnek annyiban nem kedvez, hogy időre van szükségünk az adatok előállításához, valamint az elemzésre. Utóbbi abban a helyzetben is helytálló megállapítás, ha az AI felgyorsítja a folyamatot.
Dwayne Samuels szerint ezek a tények nem jelentik óhatatlanul az A/B univerzumának a végét, viszont önálló eszközként való értelmezése értelmét veszti egy dinamikusan változó környezetben.
Összefoglalás
Az e-kereskedelembe és a marketing világába is beosont a palackból kiengedett szellem, és visszavonhatatlanul átalakítja azt. A jelen és a jövő meghatározó szereplője, az AI, az aktuális tesztelési repertoárunkat fenekestül felforgatja. Minél mélyebb integrációja a csúcsra repíthet bennünket, a neglektálás pedig a versenytársaknak kedvez.
A sorok között mostanában nem nehéz a gyakorlott szemnek olvasnia. A trendek eszköz-szinten a maroktelefonok irányába mutatnak, illetve a minél pontosabb perszonalizáció felé. Javasolt gondolkodásunkat A/B tesztek, és úgy általában a marketing szempontjából is eszerint kalibrálni.