Végleges megállapodást kötött az Amazon uniós trösztellenes vizsgálatok lezárásáról – írja a Financial Times. Az újság szerint az e-kereskedelmi óriás a Brüsszellel kötött egyezség részeként azt is vállalta, hogy növeli a riválisok termékeinek láthatóságát.
Mint ismert, az Amazon ellen két nyomozás is indult adatkezelési gyakorlata miatt, amelyekkel tulajdonképpen monopolhelyzetbe hozta magát a cég. A 3 éve indult eljárás fő oka annak kiderítése volt, hogy használja-e a cég saját kereskedelmi céljaira a marketplace partnerek adatait, hogy ezzel saját termékeit jobban tudja pozícionálni.
A versenyjogi vád szerint az Amazon elemzi a platformját használó kiskereskedők termékeinek piaci fogadtatását, és az így szerzett ismeretek felhasználásával állítja be saját termékeinek a célcsoportját. „Az eljárás lehetővé teszi az Amazon számára, hogy a legsikeresebb termékekre összpontosítson, és ezáltal korlátozza mások növekedési lehetőségeit” – fogalmaz a 2020-as dokumentum.
Több területen engedett az Amazon
A megállapodás eredményeként a cég elkötelezte magát amellett, hogy növeli a rivális termékek láthatóságát azáltal, hogy egyenlő bánásmódban részesíti őket az Amazon kiemelt, “buy box” dobozában. Ennek valószínűleg lesz hatása, hiszen ez a doboz generálja a webhelyen történő vásárlások jelentős részét. A cég alternatív kiemelt szekciót is létrehoz azon vásárlók részére, akiknél kevésbé fontos a cég által többnyire prioritást élvező kézbesítési gyorsaság.
Az Amazon az egyezség részeként továbbá lehetővé teszi a Prime tagsági rendszerét használó eladók számára, hogy bármely logisztikai céget válasszák, és közvetlenül tárgyaljanak a feltételekről, ahelyett, hogy az Amazon logisztikai szolgáltatásait vennék kötelezően igénybe.
A lap “az ügyet jól ismerő forrásból” származó információi szerint az Európai Bizottság december 20-án jelenti be a döntést, de ez még a legutolsó pillanatban is változhat. A tervek szerint az öt évig érvényben lévő kötelezettségvállalásokat már “piaci próbának” is alávetették, és megállapodtak az Európai Unió illetékeseivel is. „Nagyon kevés a megbeszélnivaló” – mondta az egyik folyamatot ismerő, de a nevét nem vállaló informátor.
A DMA első nagyobb sikere
A döntés nemcsak azért jelenti az Európai Unió győzelmét, mert sikerült megrendszabályozni egy akkora céget, mint az Amazon (ehhez fontos tudni, hogy az európai adatvédelmi elvek jóval szigorúbbak, mint az amerikaiak, ezért nem volt egyértelmű, mit kezdhet az Unió egy ilyen óriással), de a döntés mintául szolgálhat minden Európában tevékenykedni kívánó cég számára. Ezek az új DMA (Digital Markets Act) első eredményei lehetnek a Big Tech hatalmának visszaszorítása felé.
Kicsit győzött persze az Amazon is: ez a döntés azt is jelenti, hogy a cég elkerüli az uniós jog megsértése miatti hivatalos vádemelést, valamint a jelentős, a globális bevételek 10 százalékáig terjedő bírságot.
Az idén ősszel elfogadott, új digitális piacra vonatkozó törvények évtizedes szabályokat dolgoztak át: kötelezettségeket írnak elő a nagy online platformok számára, hogy egyenlően kezeljék az adatokat, megtiltva az “önpreferenciát.” Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy tilos a saját vállalatunk termékeit a piactereiken a riválisok elé tenni, és ezáltal versenyelőnyhöz jutni.
Chris Meyers, az Amazon főtanácsosa hétfőn egy konferencián elmondta, hogy a kötelezettségvállalások összhangban vannak a cég terveivel is. “Az általunk javasolt konkrét kötelezettségvállalás, amely szerintünk megfelel az EU előírásainak is, valójában ugyanaz a megközelítés, amit amúgy is követni kell az Unióban” – mondta Meyers.
A döntésről szóló hírt az Amazon egyelőre nem kommentálta, de kiemelték, hogy bár úgy érzik, indokolatlanul emelték ki az ő tevékenységüket, próbálnak konstruktívak lenni az ügyben. Egyelőre az Európai Bizottság sem nyilatkozott az eredményről, de ez valószínűleg már nem várat sokat magára.