A koronavírus-járvány hatására sajnos több üzlet bezárásra kényszerült, számos területet érintettek a korlátozások. Vannak iparágak, melyeket szinte teljesen ellehetetlenített, viszont közben mások felismerték, hogy egyetlen esélyük a fennmaradásra az, ha megpróbálnak áttérni online jelenlétre.

Egyre többen kezdték el az interneten árulni termékeiket, vagy online nyújtani szolgáltatásaikat. Akiknek pedig erre nem volt lehetősége, ők is hiteles és naprakész tájékoztatást tudtak nyújtani az érdeklődőknek saját weboldalukon – már ha volt ilyen.

Sok magyar vállalkozás még mindig nem rendelkezik, rendelkezett weboldallal. Ezt a hiányosságot sokan felismerték a járvány hatására, és igyekeztek pótolni. Még egy kezdetleges honlap is nagy segítséget jelent az ügyfelekkel való kapcsolattartásban és tájékoztatásukban, és ezt az emberek belátták. Nem véletlen, hogy egyre több kedvenc üzletünk, éttermünk vagy szolgáltatónk jelent meg az interneten, és egyre több weboldallal találkoztunk nap mint nap.

Ezt alátámasztja a 2020-as .hu domain regisztrációs statisztika, mely robbanásszerű növekedést mutat az előző évek adataihoz képest.

Van kapcsolat a koronavírus, a domainek és a webshopok között?
Forrás: Hureg statisztika

Ez egyértelműen jelzi, hogy mekkora változás következett be az internetre lépéssel kapcsolatban még akkor is, ha egyáltalán nem jelenti minden domain regisztráció egy új weboldal, webshop létrejöttét. Persze ez a leggyakoribb, viszont van, aki csak lefoglalja a domain nevet és akár évekkel később készül el a honlappal, vagy sok esetben több domaint is ugyanarra a weboldalra irányítanak. Sőt, eladási céllal is vásárolnak az emberek jól hangzó, értékesnek tűnő domain neveket. Vagyis valószínűleg nem készült közel 120 ezer új honlap, viszont az biztosan állítható, hogy megnövekedett a számuk a pandémia hatására.

Az új weboldalak közül számos webshoppal is találkozhatunk. A túlélés egyetlen esélyeként a kereskedők nagy százaléka vitte át értékesítési felületét az online térbe. Sokan a marketplace-ek adta lehetőségeket használták ki, de sokan felismerték, hogy nélkülözhetetlen egy saját webshop, melyhez domain név is szükséges. Így a domain regisztrációk számának növekedése részben az új webshopok indulásának növekedését is mutatja, még ha nem is kizárólagosan.

Az is megfigyelhető volt, hogy bizonyos termékkörökre egyre inkább kezdtek fókuszálni az igények megjelenésével. Számos online shop indult a járvány alatt szükségessé vált termékekre specializálódva. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a korábbiaktól eltérően, nagy mennyiségű domain nevet regisztráltak a következő kulcsszavakkal: maszk, kézfertőtlenítő, fertőtlenítés, korona és szinonimáik.

Mi várható 2021-ben?

Vajon a járvány terjedésének csökkenésével és a korlátozások feloldásával a weboldalkészítő és domain regisztrációs tendencia is alábbhagy? Ezt nehéz lenne megjósolni. A januári adatok ismeretében azonban elmondható, hogy egyelőre a csökkenésnek nyoma sincs, sőt, ha a januári tendencia folytatódik, akkor a 2021-es évben még több domaint regisztrálnak és még több weboldalt, webshopot indítanak, mint tavaly.

Van kapcsolat a koronavírus, a domainek és a webshopok között?
Forrás: Hureg statisztika

Viszont januárban már sokkal kevésbé volt jellemző a koronavírus-járványhoz köthető kulcsszavak domainként való regisztrálása. Ez azt mutatja, hogy míg tavaly, a vírus megjelenésekor nagy üzletet láttak bizonyos termékek, szolgáltatások értékesítésében, már jobbára kiaknázták a benne rejlő lehetőségeket, és jellemzően nem indítanak újabb honlapokat, webshopokat a témában.