Megkerülhetetlenné válik a fenntartható fejlődés az e-kereskedelemben is, mert a vásárlók ma már nemcsak az árakra és a kényelemre keresnek rá, de azt is egyre inkább elvárják, hogy a választott márkáik felelős és környezettudatos döntések szerint működjenek. Ebben a környezetben a vásárlói közösségek létrehozása és aktivizálása kulcsfontosságú lehet.
A közösségek szerepe túlmutat az egyszerű vásárlási tranzakciókon. Egy jól felépített vásárlói közösség növeli a lojalitást, mert az emberek szívesebben támogatnak egy olyan márkát, amelynek értékrendje megegyezik az övékkel. De aktivizál és inspirál is, mivel a közösségi élmények (pl. események, kampányok) erősítik a vásárlók elköteleződését. Ugyanakkor lehetővé teszi a fenntarthatóbb működést is, mivel egy aktív közösség segíthet megvalósítani környezetbarát kezdeményezéseket. Erre jó példa lehet a termékek újrahasznosítása vagy visszavásárlási programok bevezetése.
A közösség építéséhez webshop-tulajdonosként elsőként meg kell fogalmazni egy érthető, erős értékeket képviselő célt. Meg kell határozni: milyen fenntarthatósági célokat szeretnének kommunikálni vásárlóik felé. Érdemes úgy gondolkodni, hogy miként található és építhető fel egy saját niche közösség.
Ha az üzeneteddel mindenkit és mindent megpróbálsz elérni, könnyen az ellenkező hatást érheted el – elmoshatja az üzleted üzenetét és csökkentheti annak erejét.
A márka humanizálása
Ehelyett összpontosíts inkább egy olyan közösségre, amit egy sajátos érdeklődési kör vagy értékrend köt össze. A Nike például építhetett volna egy általános sportközösséget, de ehelyett a futás szerelmeseire fókuszált a Nike Run Club létrehozásával – így egy sokkal elkötelezettebb és aktívabb közösséget épített fel.
A termékvásárlás ma már nem csak egy tranzakció; a márkáknak érzelmekre kell hatniuk, valódi élményt kell nyújtaniuk a fogyasztóknak. Az egyik leghatékonyabb módja a közösséggel való szorosabb kapcsolatok kialakításának a márka humanizálása. Ez azt jelenti, hogy a márkát emberi tulajdonságokkal ruházzuk fel, amelyek érzelmi hidat teremtenek a közönséggel. Személyesebb hangnemet használhatunk, betekintést engedhetünk a kulisszák mögé, kiemelhetjük a sikertörténeteket, és aktívan reagálhatunk a vásárlói visszajelzésekre.
Kommunikálni: közvetlen hangnemben
A magyar Poket nemcsak egy könyvmárka, hanem egy közösségi mozgalom, amely az olvasás népszerűsítésére és a digitális zaj csökkentésére épít. A márka közvetlen hangnemben kommunikál, és az alapító Vecsei H. Miklós személyesen is aktívan részt vesz az üzenetek átadásában, a könyvek pedig társadalmi témákat is érintenek, ezzel erős érzelmi kapcsolatot alakítva ki az olvasóközösséggel.
A történeted az, ami megkülönbözteti e-kereskedelmi márkádat a versenytársaktól, és emlékezetessé teszi.
Ez teremti meg a kapcsolatot a vásárlókkal, hiszen bemutatja az utadat és azokat az értékeket, amelyekben hiszel. A márkatörténet megosztása a márkahumanizálás egyik alapköve, ezért kiemelt szerepet kell kapnia a közösségépítési stratégiádban. Egy jól megfogalmazott, hiteles történet, amely rezonál a célközönségeddel, lojális közösséget építhet a vállalkozásod köré, közös értékek mentén.
Az offline események szervezése is az egyik kiváló mód arra, hogy értéket adj a közösségednek és mélyebb kapcsolatot alakíts ki a résztvevőkkel.
Az ilyen rendezvényeken a vásárlók nemcsak a márkáddal, hanem egymással is kapcsolatba léphetnek, ami tovább erősíti a közösségi kötődést. Fontos, hogy ösztönözd a tagok és a márkád közötti interakciót, hiszen ez segít aktívan tartani a közösséget. Ha a résztvevők megosztják az eseményen szerzett élményeiket, az újabb érdeklődőket vonzhat, és tovább építi a hasonló gondolkodású emberek közösségét.
Nem lehet megúszni: aktívnak kell lenni a közösségi médiában is, mert ez a platform gyökeresen átalakította az online vásárlást.
Az emberi kapcsolódás a kulcs
A siker érdekében nem kell mindenkinek influencerré válnia, a közösségi platformok ugyanis ideális terepet biztosítanak a márkaközösségek kialakítására is. Lehetőséget adnak a közvetlenebb és személyesebb kapcsolódásra a vásárlókkal – márpedig: az emberi kapcsolódás kulcsfontosságú! A közösségi média pedig segít abban, hogy a márkádat ne csupán egy arctalan vállalkozásként lássák. A vásárlói elköteleződés egyik hatékony módja a „edutainment” tartalom, amely egyszerre nyújt szórakoztató és hasznos információkat. A közösségi média pedig kiváló terep az efféle tartalmak megosztására.
A közösségépítési kezdeményezések hatékonyságának mérésére fontos a rendszeres adatgyűjtés és az eredmények bemutatása. Fontosak például a részvételi adatok (hányan vettek részt az adott közösségi akcióban?), a fenntarthatósági eredmények (mennyi hulladékot sikerült összegyűjteni, mennyi csomagolás ment az újrahasznosítóba?), a közösségi visszajelzések (kérd ki és értsd meg a résztvevők véleményét!). A MagNet Bank évente beszámol róla, hányan vesznek részt például az ügyfelek által támogatott zöld projektekben. A Humusz Szövetség évente közzéteszi az újrahasznosítási programjainak eredményeit, például azt, hogy hány kilogramm hulladékot sikerült visszaforgatni a gazdaságba.
A Cseriti Adománybolt-hálózat rendszeresen gyűjt visszajelzéseket például arról, hogy a vásárlók hogyan látják adományozási programjaik hatását. Azt kell megérteni, hogy az eredmények mérésével nemcsak a saját munkádat tudod értékelni, hanem inspiráló példákat is mutathatsz a vásárlóknak, amely növeli az elköteleződésüket.
Odafigyelni, akire kell
Magyarország egyik legnagyobb közösségét (25 ezernél több közösségi médiás követőt és 50-60 ezer fős aktivizálható tömeget) tudja felmutatni a Csak a mentes! A nyolc éve indult kezdeményezés megálmodója, Herczeg Andrea azt mesélte a Kosárértéknek, hogy részükről bár a közösség szervezése nem volt tudatos, de szinte tankönyvi pontossággal végigmentek ezen a folyamaton. Receptjük szerint elsőként szükség van egy hiteles vezetőre, akinek az erős víziójával a többiek is tudnak azonosulni. Aztán e víziót sok helyen kell kommunikálni, platformokat kell létrehozni, ahol az érintettek kapcsolódhatnak egymással. Ezt követi a közös tervek kitűzése, majd „már csak” törődni a közösség tagjaival, meg kell hallani a kéréseket és reagálni kell tudni rájuk.
„Az a nagy titok, hogy mi csak odafigyeltünk egy szűk rétegre, akik el voltak veszve az ételérzékenység útvesztőiben. A segítségért pedig nagyon hálásak, mert érzik, hogy fontosak nekünk”
– mondta Herczeg Andrea. A kezdetektől jelen voltak a csoportok életében offline és online is, a két szerveződés pedig kiegészítette, támogatta egymást. Az offline rendezvények sokat segítenek abban, hogy a hasonló gondolkodású, sorsú, szemléletű emberek egyszerűbben kapcsolódhassanak egymáshoz.
A siker Andrea szerint abban rejlik, hogy „folyamatosan van aktualitás, esemény, ami aktívan tartja a közösséget”. E rendezvények pozitív tapasztalatait felhasználva idén indítják el a digitális piacterüket, ez lesz Magyarország legnagyobb mentes gyűjtőoldala. A projekt segítségére lehet, hogy folytatódnak a Mentes élet ízei című főzős műsorok a Youtubon, sőt: szakmai, beszélgetős műsorral egészítik ki azokat A mentes élet titkai címmel. “Hisszük, hogy értékes tartalom gyártással felgyorsíthatjuk a piactér beindulását is” – magyarázta a Csak a mentes! alapítója.
Fejlesztésekből nincs hiány: a hűséges vásárlók számára VIP tagsági rendszert hoztak létre, amely egyedi partnerajánlatokat, kedvezményeket és szakértői tartalmakat kínál. A tagság ingyenes belépést biztosít a Csak a Mentes eseményeire is. Andrea szerint a közösségre épülő üzleti modellben a legnagyobb kihívást a változások lekövetése és az aktivitás fenntartása jelentheti.
*Ez a cikk először az Ecommerce Expo 2025 rendezvényre kiadott Kosárérték magazinban jelent meg.