Alapvető tervezési elv, amely minden felhasználó számára biztosítja a digitális tartalmak elérhetőségét. A termékek és a szolgáltatások akadálymentességéről szóló EU-s rendelet 2025. június 28-tól lép hatályba. Ez előírja majd, hogy a digitális termékeknek és szolgáltatásoknak mindenki számára egyenlő eséllyel hozzáférhetőnek kell lenniük. A 2025. júniusi határidő közeledtével érdemes átvizsgálni, mennyire felel meg az akadálymentesség kritériumainak a weboldalad vagy digitális szolgáltatásod.

Egy akadálymentességi audit segít azonosítani a fejlesztendő területeket és biztosítja, hogy mindenki számára elérhető legyen a felület. Több eszköz is rendelkezésre áll, amelyekkel gyorsan felmérheted az aktuális állapotot. A jó hír, hogy az audit során feltárt hiányosságokat nem kell azonnal tökéletesen kijavítani! Az Európai Akadálymentesítési Irányelv (EAA) szerint a 2025. június 28. előtt bevezetett termékek és szolgáltatások esetében 2030. június 28-ig van idő az akadálymentességi követelmények teljesítésére.

Minél később lépsz, annál nagyobb hátrányba kerülsz a piacon, és annál nehezebb lesz utolérni a versenytársakat.

Ha azt akarod, hogy weboldalad mindenki számára könnyen használható legyen, négy kulcsfontosságú elvet kell követned. Ezek a láthatóság, a kezelhetőség, az érthetőség és a stabil működés. Ezek biztosítják, hogy a különböző képességekkel rendelkező emberek – köztük látás vagy mozgássérültek – gond nélkül hozzáférjenek a tartalomhoz.

A láthatóság és a kezelhetőség elve

A láthatóság elve azt jelenti, hogy a weboldaladnak akkor is értelmezhetőnek kell lennie, ha valaki nem látja vagy nem hallja az eredeti formájában. Érdemes végiggondolni, hogy miként tudod a meglévő tartalmak megjelenítését átalakítani, például úgy, hogy minden képhez adj alternatív szöveget, hogy a képernyőolvasók felolvashassák; készíts feliratokat és átiratokat a videókhoz, hogy azt a hallássérültek is megérthessék. De az is jó megoldás, ha az oldalaidon kontrasztos színeket és jól olvasható betűméretet használsz, mert így az információkat a gyengén látók is könnyen elolvashatják.

Érdemes azt is lehetővé tenni a felhasználók számára, hogy belenagyíthassanak az oldalba anélkül, hogy az elrendezés szétesne.

A kezelhetőség elve akkor érvényesül, ha minden felhasználónak könnyű navigációt biztosítasz. Nem mindenki használ egeret vagy érintőképernyőt, ezért az oldalnak más módokon is elérhetőnek kell lennie. Ehhez érdemes lehetővé tenni az oldalaidon a teljes navigációt csak billentyűzettel is.

Elkerülendők viszont a villogó vagy gyorsan mozgó elemek, mert ezek alkalmazása egyes felhasználóknál rohamot vagy szédülést okozhat.

A kezelhetőség azt is jelenti, hogy átlátható menürendszert használsz, és az oldalakra jól látható, könnyen kattintható gombok kerülnek. Fontos az is, hogy a felhasználó egyértelmű visszajelzéseket kapjon az űrlapok kitöltésénél (például figyelmeztesd a felhasználót, ha hibázik, és mutass neki megoldást).

Az érthetőség elve

Mindig fogalmazz világosan, egyértelműen és kiszámíthatóan, mert a túl bonyolult szöveg (ahogyan a kiszámíthatatlan működés is) elbizonytalanítja, elriasztja a felhasználókat. Lényegében ez az érthetőség elve. Ha közérthető nyelvezetet használsz, kerülöd a felesleges szakzsargont, nem hibázol.

De nem csak a szöveg, a működés egyértelműsége is fontos: légy következetes – ha egy gomb valahol piros, akkor mindenhol maradjon az!

Az érthetőség elvébe beletartozik az is, hogy segítsd a felhasználóidat a hibák javításában egyértelmű visszajelzésekkel és javaslatokkal.

Nem kérdés, hogy a weboldaladnak minden eszközön és segítő technológiával jól kell működnie, és hogy a stabil működés mindenkinek érdeke. Ezügyben akkor jársz el körültekintően, ha gondoskodsz a kompatibilitásról és a jövőbeni fejlesztésekről. Ennek érdekében például érdemes szabványos kódolást (például HTML5) használni, hogy az oldal minden böngészőben és eszközön megfelelően jelenjen meg.

Az akadálymentesség nem születik meg egyik pillanatról a másikra

Az is hozzátartozik a stabil működés elvéhez, hogy a kompatibilitást a képernyőolvasókkal és más segítő technológiákkal is biztosítod, ahhoz pedig, hogy mindezt hosszabb időtávon keresztül megtehesd, érdemes úgy tervezni az oldalt, hogy a majdani bővítésekkel és frissítésekkel se legyen problémád.

Ha most elkezded beépíteni ezeket az alapelveket, nemcsak az akadálymentességi követelményeknek fogsz megfelelni, hanem egy felhasználóbarátabb és versenyképesebb weboldalt is létrehozol. Azt azonban érdemes az elején elfogadni, hogy az akadálymentesség nem születik meg egyik pillanatról a másikra, sőt: az akadálymentessé tétel egy fokozatos javítási folyamat. A kezdő lépések megtételéhez először is érdemes letesztelned a weboldalad! (Ehhez a WAVE, az axe DevTools például jó megoldás lehet.)

Az akadálymentesség tesztelésének egyik leghatékonyabb módja a valódi felhasználói tapasztalatok figyelembevétele. Ha erre nincs lehetőség, érzékenyítő eszközök segíthetnek a fejlesztőknek és tervezőknek a kihívások megértésében. A látás- és kognitív nehézségek tesztelésére a Funkify Chrome-bővítmény például szimulálja a színvakságot, a homályos látást és a diszlexiát – ezzel segítve az olvashatóság optimalizálását. A hallási akadályok szimulációjához az olyan képernyőolvasók, mint például a VoiceOver nagy segítséget jelentenek, mivel ezzel tesztelve javítható az akadálymentes felhasználói élmény. A motoros korlátozottság tesztelése még evidensebb: a billentyűzet-alapú navigációval biztosítható a használat azok számára, akik nem boldogulnak az egérrel. Ha pedig az olvashatóság és érthetőség kerül célkeresztbe, nagy segítség lehet az az érthetőség mérő Readability Test Tool – ami megkönnyíti az egyszerűbb nyelvezet és logikusabb szerkezet felé elmozdulást.

Az akadálymentesség nem csupán kötelezettség, hanem egy olyan megközelítés, amely minden felhasználászámára előnyös. Az időben megkezdett fejlesztések nemcsak a jogszabályi megfelelést biztosítják, hanem versenyelőnyt is jelentenek. A fokozatos javításokkal könnyebben skálázható és fenntartható rendszer építhető, amely hosszú távon is kényelmesebb és elérhetőbb digitális élményt nyújt. Kezdd el most, és teremts mindenki számára akadálymentes környezetet!

Ezek a legfontosabb megfelelési paraméterek:

  • Megfelelő kontraszt- Használj legalább 4.5:1 arányú színkontrasztot a szövegek és a háttér között (WCAG AA: 4.5:1).
  • Olvasható betűtípusok – Kerüld a díszes, nehezen olvasható betűket, használj nagyobb betűméretet.
  • Strukturált tartalom –  Címsorokat (H1-H6) és listákat használj a tartalom logikus felépítéséhez.
  • Képek alternatív szövege – Minden képhez adj releváns alt text-et a képernyőolvasók számára.
  • Billentyűzetbarát navigáció –  A weboldal minden funkciója elérhető legyen csak billentyűzettel is.
  • Űrlapok és visszajelzések –  Minden mezőnek legyen címkéje (label), és egyértelmű hibaüzeneteket adj.
  • Feliratok és átiratok –  Minden videóhoz biztosíts feliratot vagy szöveges leírást.
  • Automatikus tartalomvezérlés –  Ne legyen automatikusan induló hang vagy mozgó tartalom, amit nem lehet leállítani.
  • Hozzáférhető linkek és gombok –  A linkeknek legyen egyértelmű szövege (pl. „További információ” helyett „Olvass tovább a termékről”!).
  • Tesztelj képernyőolvasókkal és eszközökkel –  Használj NVDA, VoiceOver, vagy automata eszközöket (pl. WAVE, Axe, Lighthouse).
  • Pro tipp – Tedd próbára az oldalt egy valódi felhasználóval, aki akadálymentesítési funkciókat használ!
[UX/UI tervezésben és akadálymentességi auditokban szerzett tapasztalatunkkal segítünk, hogy időben felkészülj. Ha szeretnéd megérteni a rád váró feladatokat, vagy megelőznéd a versenytársaidat, vedd fel velünk a kapcsolatot! https://humanize.studio/]

 

*A cikk az Ecommerce Expo 2025 rendezvényre kiadott Kosárérték magazinban jelent meg először.