Június elején, a hagyományoknak megfelelően az Ecommerce Hungary Egyesület (ECH) megtartotta az éves nagy fórumát. A XXI. E-kereskedelmi Konferencia helyszínéül – ahogyan tavaly, idén is – az esztergomi Grand Hotel szolgált. A kétnapos rendezvény felosztása ugyan hordozott magában némi kockázatot, de végül jól alakult. Több hardcore kereskedővel minden sokkal jobb is lehetett volna. A párhuzamosan, több szekcióba szervezett programtételeknek köszönhetően a találkozó sokkal-sokkal gazdagabb volt az itt leírhatóknál – ezt a távolságot most az ECH fotósainak képeivel igyekeztünk csökkenteni.

Június 4., reggel 9 óra.  Zabari István elnök “a hídon túli hotel” bejárata előtt fogad minden érkezőt. Egyelőre nincs tömeg. Akik két napra érkeztek, becsekkolnak, aztán szinte törvényszerű, hogy mindenki a kávézóban köt ki. A konferenciateremben 9.20-kor még alig páran lézengenek. A színpadi világítás, hangosítás és a kivetítő műszaki lepróbálása rutinosan megy. Mire 9.40-kor, a programfüzet szerint kezdeni kell, a terem szépen, lassan megtelik.

Rédey Iván Buddha nyugalmával jár-kel, mindenkivel lekezel, mindenkihez van néhány jó mondata. Csak nekünk árulja el, hogy azért most, hogy a hónapok óta tartó előkészítés, szervezés, tervezés, mind véget ért, jól érezné magát, ha ez a két nap problémamentesre sikerülne.

Barcsay Erik [j] mellé befutott Gerő Viktor is…

A rendezvényt nyitó köszöntő előtt leült mellém Stampf Attila (Humanize), befutott Barcsay Erik (BIG FISH) mellé Gerő Viktor (Meska), az előadására készülő Farkas Gergellyel (GLS)  Palocsay Géza (GLS), nem messze, kísérettel foglal helyet Nikola Ilchev – és anélkül, de David Cikaneket is kiszúrtuk.

Hát akkor: kezdődik

Az előadások – ahogyan az egy kétnapos konferencia természetes és törvényszerű velejárója – gyorsan, bár nem a szokványos módon csúszásba kerültünk. De volt abban egyfajta  általános feszültségoldás is, ahogyan a köszöntőjébe kezdő egyesületi elnök mikrofonja (személyre szólóan) nem akart  működni. A helyzetet Szép Károly porondmesterkedésével végül sikerült lazán kezelni és megoldani – és ez a szelepnyitás meg is adta az alaphangot az egész rendezvénynek.

A Szép Károly [b] kezében lévő mikrofon csak addig működött, amíg az a nyitóbeszédét mondani szándékozó Zabari Istvánhoz nem került

Teltházzal indult Pogátsa Zoltán előadása. A feltűnő, meghökkentő állapításoktól sem visszariadó közgazdász azt vállalta, hogy a magyarországi gazdasági helyzetről, a  kereskedelmi és fogyasztási kilátásokról szerteágazó elemzést adjon. Az előadása nem tudott jó kedvet indukálni.

Teltház – cél az az utazósebesség elérése

Az elmondottakból ugyanis az látszik bizonyítottnak, hogy a fogyasztás felpörgése idén sem reális elvárás a piacon, a potenciális vásárlók kevesebbet és megfontoltabban költenek – és a kereskedőknek, online is rájuk kell nagyon figyelniük. [megjegyzés: A közgazdász-szociológussal az előadását követően készítettünk interjút, melyet hamarosan publikálunk.]

Pogátsát Madar Norbert (PwC) követte, később mindketten azt állították, hogy nem beszéltek össze, pedig kettejük mondanivalója összeadódott.

Madar Norbert (PwC) és az ő diagrammjai – mind-mind a piaci szereplők reális helyzetértékeléséhez nyújtottak segítséget

A szakember „A magyar e-kereskedelmi piac jövője és fejlődése az erősödő import szorításában” címmel grafikonzuhatagot öntött a hallgatóságra, amiben az FMCG-toplista a régió leginkább meghatározó e-kereskedői rangsorának alakulása, az ukrán Rozetka várható érkezésével kapcsolatos intelmek és az az ábra is szerepet kapott, mely szerint ma már tíz vásárlóból négynek van kedvenc weboldala – amit biztosan felkeres online vásárlás előtt.

Utazósebességben

Ha a konferencia tempójának begyorsítását az első két előadó számlájára írjuk is, az utazósebesség elérését (amivel a rendezvény estig kitartott) a következő fellépőnek, Farkas Gergelynek (GLS) köszöntük. Előadása jól lefordítható történet volt arra (is), hogy mi mindent kell tennie egy szolgáltatónak ma – a jobb versenyképesség érdekében. De a regionális logisztikai cég beszámolója – ami a szolgáltatás-bővítéstől az intenzív csomagpont és csomagautomata hálózati fejlesztésen és a digitális fejlesztéseken (app, dinamikus feladás címke nélküli visszáru stb.) át az új piacra (Szerbia) lépésig terjedt – azzal kiegészítve igazán döbbenetes, hogy mindent két év leforgása alatt kellett, hogy elérjen.

Farkas Gergely (GLS) a logisztika jobb versenyképességének kritériumait és megfelelési kényszerét magyarázta

A GLS Csoport kelet-európai régiós ügyvezetőjének szlovén piaci összevetése pedig szerintünk sok hallgatónak most is a fülébe cseng….

Innen már tényleg “végig szabad volt az út”, Nikolaj Ilchev nem csak a balkáni e-kereskedelemről, de a kínai tapasztalatairól is beszélt: arról például, hogy amíg a büfében a megrendelésére várt, mintegy 30 futárt szolgált ki a rendszer; arról, hogy a kávét is házhoz szállítják, amihez speciális termo csomagolást használnak; arról, hogy a futárát a megrendelésével real time követheti mobilján a megrendelő; s hogy amikor rendelt egy szelepet egy kosárlabdához, azt 20 percen belül kiszállították. És arról is, hogy mi mindenre van elképesztő hatása az ottani új vásárlási trendnek, a live shoppingnak.

Nikola Ilchev (Balkan Ecommerce Summit) a határokon átnyúló kereskedelemről és annak fontosságáról beszélt – a hallgatóság számára a határ másik oldaláról

Kiss Virág (PwC) csak még inkább ráerősített a Madar-prezentációban is hangsúlyos hűségprogramra, mint a vásárlóerőt megtartó komponens témára…

Kiss Virág (PwC): A vásárlói hűség nem fér el egy programban…

Venk László (AdLogic) pedig hozta azokat a számokat és diákat, amik valóban számítanak az e-kereskedelmi döntéshozatalban…..

Itt kellett lenni

Jó visszajelzéseket kapott a Paál Katalin (Growww Digital) csapat-fókuszú Hot-Seatje, mely bár műfajként újdonságnak számított, a kibeszélésben profi beszélgetőkre talált Deák András (Libri-Boookline), Kübler Dániel (Fusion), Mónok Péter (Bravosmart), Petheő Gergely (IKEA), Sági Sándor (Ecofamily) és Simon István (Prefixbox) személyében.

Paál Katalin (Growww Digital) szókimondós panelbeszélgetése – amolyan hátulnézetből

Nem lehetett nem kedvelni Filó Angéla (Marketing Mentor) AI-titkáros világképét, de az is jó volt, hogy a piaci óriásainkat – Daradics Kinga (eMag), Szalma Rita (Kifli), Szilágyi Gábor (MediaMarkt), Fazekas Bálint (Euronics), Dorcsinecz József (Pepita) – végre sikerült egy asztalhoz ültetni és Várkonyi Balázs segítségével kicsit kibeszéltetni. És persze: Bengyel Ádámot (ex-Foxpost) is sokan meghallgatták – közismerten jó előadó, Rédey Iván pedig valóban nagyon tapintatosan kérdezte.

Bengyel Ádámot (ex-Foxpost) Rédey Iván [j] kérdezte és beszéltette

De előre borítékolt volt a siker a “Szólj be a marketingesnek!” címmel meghirdetett programnak is. Venk László (Adlogic) pedig ki is hozta a vendégekből – Boros Lajos (Pinx Marketing), Borovics József (Insportline), Geiger Tamás (JabJab), Kapitány Tamás (Zwack), Tóth Zoltán (Medenceóriás) – amit egy délutáni programból ki lehetett…..

Venk László (Adlogic) [k] is élvezte, hogy a „Szólj be a marketingesnek!” fórumot vezette

Mindent és mindenkit nem tudunk itt felsorolni. Azt is csupán lábjegyzetként jegyeznénk fel, hogy a konferencia kiállítói standjai kicsit kiestek az előadások és így a résztvevők látómezejéből, így miközben bankoktól az influencerekig a szolgáltatóktól a kiszolgáló cégekig tényleg kitettek magukért, a forgalom és a más irányba terelt érdeklődő tömeg ezt nem biztos, hogy vissza tudta igazolni számukra.

Kiállítóterem: csendes, félrevonulós beszélgetésekhez

A különterem így főként a csendes termű, kicsit félrevonulós beszélgetésekhez volt ideális. Olyan helyként is, ahol a kávét és más frissítőt sorban állás nélkül lehetett beszerezni.

Kereskedők még kerestetnek

A konferencia ebédidőre lett teltházas, a vendéglétszám ekkorra elérte a csúcsát. Rédey Iván, a főszervező később azt mondta, hogy a rendezvényre mintegy 400-an érkeztek. Ez a létszám a vágyottnál kicsit kevesebb, de “nem vagyok elégedetlen” – mondta. Hozzátette, hogy idén kifejezetten sűrű volt már eddig is az e-ker cégek rendezvény naptára, de Esztergomra időzítve így is sikerül újítaniuk. Például olyan nagy piaci szereplőket, érdeklődőket is megnyertek az eseményen való részvételhez, akik korábban nem jöttek el. Rédey szerint azonban azon érdemes elgondolkodni, hogy tényleges online kereskedőből miért nem érkeztek többen idén. Mert a programokat a szervezők valójában leginkább rájuk szabták…

Az esti órák, de a második napi workshopok is viszont már tényleg nem tartoznak a tudósításképes események közé….

Az este egyik vizuális élménye

Azokon ott kellett lenni, meg kellett azokat élni. Aki kimaradt, próbálja meg jövőre pótolni!