Jogszabályi kritériumoknak megfelelő Word dokumentumok ezreinek átírásától és manuális frissítésétől egyenes út vezet a szinte teljes automatizálásig. De miért jó az az egész online kereskedelmi ökoszisztémának, ha egy automatizált ügyvédi-jogi szolgáltató internetes technológiai megoldások kategóriában lesz győztes? Ezt is megkérdeztük Krausz Miklóstól, a VirtualJog alapító-tulajdonosától.
– A VirtualJog tett igazán ismertté, pedig már jóval több, mint 10 éve sem voltál ismeretlen az internetes jogban, bloggerként indultál. Most már elárulható, hogy a pályád elején, ezzel összefüggésben tényleg kihúztad a gyufát néhány ügyvédnél?
– Ha 2012-ig visszaugrunk az időben, akkor én éppen elindítottam a Net-jog.hu-t, ami nem volt több egy bemutatkozó oldalnál. Ezen blogoltam, úgy tudom, ez volt akkor az egyetlen internetjoggal foglalkozó website, ahol ez a téma információszolgáltatásként, tudatosan publikálódott. Az akkor módosított infó törvény elhozta azt az őrületet, hogy mindenkinek adatkezelési tájékoztatót kellett készítenie-készíttetnie, és én igazából erre specializálódtam.
A tanult szakmám is infokommunikációs szakjogász volt, de ekkor még nem voltam ügyvéd. Ez azt is jelentette, hogy elvileg, komolyabb ügyvédi feladatokat, mint amilyen a jogi tanácsadás is, nem folytathattam. Viszont: mindezek alól kivétel volt az adatkezelési tájékoztatók készítése – ezért is specializálódtam erre a részterületre. Ebből gyorsan következett, hogy bár az ÁSZF készítése ügyvédi feladatnak minősült, de ebben a témában is gyorsan, nagy ismeretkészlettel rendelkeztem, amiről a blogomon is gyakran írtam. Így történhetett, hogy egyes ügyvéd kollégák zugírásznak tituláltak, a munkámat pedig nem nézték jó szemmel. De ez gyorsan megváltozott.
– Akkor, amikor a Net-jog bekerült az akkor meginduló internetes kereskedelmi vérkeringésbe. Ösztönös vagy tudatos volt ez, netán inkább a véletlen műve?
– Az indulást követően szinte azonnal találkoztam Zajdó Csabáékkal és az akkor induló WebShopExperts-cel, amiből aztán gyakorlatilag a Shoprenter is kinőtt. Velük is készítettünk egy közös oldalt, amin ők elkezdték promózni a Net-jog.hu-t. Így pedig az nagyban nekik köszönhető, hogy a portál híressé vált. Véletlen találkozásból lett tudatos az érvényesülés – talán ez írja le leginkább ezt a helyzetet.
Az időzítés nem is lehetett volna jobb ehhez, hiszen 2013-ban lettem infokommunikációs szakjogász, folyamatosan bővíteni kellett a spektrumot, mert az egész üzletág meglódult. Mi pedig futottunk vele. Egy évvel később, 2014-ben állt mellém egy volt osztálytársam, Pál Zoltán, aki akkor már ügyvéd volt, így az olyan beérkező jogi témák, amikhez ügyvéd szükségeltetett, általa már kezelni tudtunk. Ekkor már biztos voltam abban, hogy bontópereket és ingatlanügyeket nem fogok vinni, mert ezek nem érdekelnek. Csak a weboldalak jogi ügyei és feladatai – és ez ma is így van.
– Aki ügyvéd akar lenni, az jellemzően, előre eldönti, hogy polgári jogra, büntetőjogra vagy gazdasági jogra kíván majd szakosodni. Amikor erről döntöttél, akkor viszont még nemigen létezett olyan, hogy internetjog. Mi vonzott téged erre a területre?
– Amikor 2006-ban a jogi egyetemre kerültem, én már tudtam, hogy ez a terület érdekel a legjobban. Én valójában informatikai vonalról jöttem, középfokú programozói végzettséggel kezdtem el a jogi egyetemet. Akkor is az volt a fejemben, hogy az infokommunikációs szakjogász képzésért csinálom azt az egészet. Nem gondolkodtam azon, hogy ebből majd meg lehet-e élni, vagy hogy mekkora ez a piac és hogy mennyi felfedezni való területet találok majd, az döntött, hogy ez érdekelt. Valószínűnek tartottam, hogy a folyamatos technológiai fejlődéssel ez a szektor megerősödik.
– Az e-kereskedelem, a webáruházak világa rabul ejtett-e?
– Mindig is az informatika és a jog ötvözése érdekelt, és ezügyben a nagy szerelem nálam a VirtualJog kitalálásával kezdődött el. Amíg ide, 2019-ig eljutottunk, addig manuálisan írtuk meg az ÁSZF-eket és rengeteg adatkezelési tájékoztatót. Több ezer példányban, egyesével végeztük, ami iszonyatos mennyiségű manuális munkát jelentett, mindent Wordben írtunk meg. Az utolsó etapot ebben 2018-ban vállaltuk be, amikor alkalmazandóvá vált a GDPR, és mindenkinek adatkezelési tájékoztatót kellett gyártani.
Nekem már sokkal korábban is a fejemben volt, hogy ezt automatizálni kellene, 2014-ben meg is vettem hozzá az ASZFgenerator.hu domaint is, de az ötletcsomag akkor még nem állt össze úgy, hogy azt meg is tudjam építeni. Nem volt olyan fejlesztő csapat sem, akivel ezt akkor célba tudtam volna juttatni. Ezért néhány évet várt a VirtualJog.
– Ebbe a néhány évbe került be a Webshopjog indítása. Mi a kettő között ma a legfőbb különbség?
– A Webshopjog is egy általam vásárolt domain, ami mögött egy fejlesztő cég segítségével, általam összerakott weboldal dolgozott a VirtualJog előtt. Már voltak szolgáltatási csomagok, amiket leginkább azzal a tartalommal töltöttünk fel, hogy a céges működéshez szükséges jogi dokumentumokat naprakészen tartjuk. De ez még manuálisan történt. Tehát például a VirtualJogon is elérhető BírságPajzs csomaggal arra lehetett előfizetni, hogy egy évig az ide tartozó Word dokumentumokban minden változást lefrissítünk.
Amikor 2019-ben a VirtualJog elindult, mindez automatizálódott. Az volt a vízióm, hogy nincs tovább Word-özés és változáskövető használat, és nincs tovább könyörgés azért, hogy az ügyfélnél a honlap fejlesztője, üzemeltetője a változást élesítse már a weboldalra, mert ez így tök szívás. Azt akartam, hogy legyen egy alkalmazásunk, egy olyan rendszerünk, ami képes arra, hogy csupán egy HTML kódot adva az ügyfélnek, megoldja az eddigi problémákat.
A kódot csak egyszer kell beillesztenie a webshopba, és azután a mi szerverünkről töltődik be nála az összes szükséges dokumentum, s azok mindig frissek és naprakészek is maradnak. Mert ha változik a jogszabály, mi a vonatkozó részt lefrissítjük, ami azonnal az ügyfélnél is naprakészen lefrissül. Azt, hogy ez az ötlet jó volt, és az, hogy a fejlesztőcsapat és a megvalósítás is jó lett, az bizonyítja, hogy jelenleg több mint 4200 előfizetőnk van, akiket valós időben kiszolgálunk.
– Most jutottunk el oda, hogy definiálni kell: pontosan mi is a VirtualJog?
– A VirtualJog egy legaltech alkalmazás, de ezt így kevesen értik, hogy mit is jelent. Ezért inkább úgy mondanám, hogy egy olyan eszköz, ami kényelmet és biztonságot nyújt minden weboldal-üzemeltető számára azzal, hogy automatizáltan nyújt naprakész ÁSZF-et, adatkezelési tájékoztatót, különböző jogi kritériumoknak megfelelő dokumentumot. Így a weboldal üzemeltetőnek ezzel lényegében semmilyen feladata nincs. Egyszer kitölti az online kérdéssort, ami alapján mi, ügyvédek elkészítjük a szükséges dokumentumokat (szerződésmintát, panaszkezelési tájékoztatót stb.) és az előfizetőnek a már említett egy sor kód beillesztése után nem kell ezzel a témával foglalkoznia.
Minden teljesen saját munka eredménye. De a VirtualJog tulajdonképpen nem készül el teljesen soha, mert folyamatosan fejlesztjük.
Az indulásnál volt egy – ma már nagyon egyszerűnek tekinthető – dokumentumgeneráló, aztán jöttek bele sorban a különböző fejlesztési tételek: bevezettük a SimplePay online bankkártyás fizetést, majd a cégjelző API-t, amivel gyorsan és hatékonyan behúzhatók a céges adatok. Nemrég lefejlesztettük a cookie panelt is, amit a Google consent mód miatt érdemes használni. Mindent egy komoly fejlesztő cég, az Adroit Group Kft. bevonásával végzünk. Én kitalálom, ők lefejlesztik – így dolgozunk.
– Az a szolgáltató, aki ilyen kényes, érzékeny területen dolgozik, megbízható kell legyen és ezt a képet is kell magáról sugallnia a piacon. Ami viszont állandó technológiai kihívásokkal is jár. Ez utóbbit hogyan oldod meg?
– Eleve úgy voltam vele, hogy ha egy ilyen jogi szolgáltatást kínálunk, akkor nem tehetjük meg azt sem, hogy a technikai kiszolgálás béna legyen. Amikor azt állítom, hogy minden ügyfélnél automatikus a frissítés, akkor az annyit jelent, hogy mindenkinél legalább két dokumentum van.
Ha változik egy jogszabály, akkor ez azt jelenti, hogy több ezer dokumentumverziót kell létrehoznunk. Ami óriási adatbázist jelent, de azt a feladatot is, hogy ha elindítok egy új verzió létrehozást, az néhány óra alatt több ezer weboldalon le kell generálódjon úgy, hogy nem állhat meg alatta a szerver, nem romolhat el semmi. Technikai hibák persze mindig előfordulhatnak, a mi szerverünkkel is történhet valami, de ez a feladat végrehajtását nem akadályozhatja. Ezért használunk tükörszervert, ráadásul a Virtualjog egyik szervere éppen a biztonságos szolgáltatási kritériumok kimaxolása érdekében Frankfurtban van, a másik pedig Japánban.
– A termékfejlesztés egyik iránya, hogy a már meglévő termékportfóliót még jobbá, még aktuálisabbá, még gyorsabbá tennék. A másik pedig az, hogy a szolgáltatással elindulnak eddig nem ismert, nem kiaknázott piacok felé. A VirtualJogra inkább az elsőt látnám igaznak, de van-e lehetőség a másik irányba is kikacsintani?
– Nem úgy indultunk, hogy mindent egyből lefednénk a piacon. Először csak webshopokra álltunk rá, aztán 2020-tól már más csomagokat is bevezettünk, ma meg már lehetőség van kamerás GDPR csomag beszerzésére is. Most már, így mondhatom, hogy mi nem csak webáruházaknak tudunk segíteni, hanem ha egy üzletben kamerás megfigyelés is van, akkor erre egy megfelelő adatkezelési tájékoztatót is tudunk a VirtualJog segítségével elkészíteni.
Ami egyébként ugyanúgy készül, mint a többi dokumentum: egy online kérdéssora érkező válaszok alapján a VirtualJog rendszere automatizáltan elkészíti és frissíti ezt a dokumentumot – adjuk hozzá a megfelelő linket.
– Általánosítás, de nagyjából igaz, hogy aki ma online kiskereskedést nyitna, főként arra gondol, hogy van olyan terméke, szolgáltatása, ami elegendő bevételt termelhet a számára. Az ehhez a tevékenységhez szükséges jogi, dokumentumformai megfelelésről viszont nem sokat elmélkedik. Le akarja tudni a kötelező köröket, lehetőleg olcsón. Mekkora a távolság a valóban szükséges dokumentációk jogi megfelelése és aközött, amit általában a webáruházak üzemeltetői erről gondolnak?
– Ha valaki egy kis, egy vagy néhány személyes webshopot indít, akkor gyakori, hogy tisztában van azzal, hogy a működéséhez szükséges egy ÁSZF, de azzal nem, hogy ez miként lehet szabályos és aktuális. Jellemző, hogy letöltik, lemásolják valahonnan a jónak gondolt verziót vagy sablont. De ez nem jó irány, mert az a sablon, amit leszed, valószínűleg már hatálytalan, tehát rossz. Nagyon sok olyan webshopot látok, ahol szolgáltatásokat árulnak, de olyan ÁSZF került a honlapra, ami csak termékekre való. Gyakran előfordul az is, hogy a vállalkozás pénzért vásárol ÁSZF-mintát, ami már jó is és aktuálisan hatályos is, de nincs, aki frissen tartsa, hogy az is maradjon.
És vannak, akik egy ügyvédre bízzák, hogy 2-300 ezer forintért készítsen el egy ilyen dokumentumot. Ez a jelenlegi jogszabályváltozási ciklusokat alapul véve úgy két hónapig lesz teljesen jó, utána viszont, ha nem frissítik, mehet a kukába az egész.
Amikor elindult az online kereskedés Magyarországon, átlagosan kétévente volt valamilyen lényegi változás. Most évente legalább 4-5 fontos változtatás történik, de sok kisebb apróság is, plusz a joggyakorlat is változik, amit minden éritettnek le kellene követnie. Mindezt egy ÁSZF mintában, vagy egy egyszer megírt, statikus ÁSZF-ben nyilván nem lehet lekövetni. Azért baj ez igazán, mert tavaly majdnem tízszeresére emelték a fogyasztóvédelmi bírság összegét, és az az online kereskedő, aki a fentiek szerint jár el, nem is tudja, hogy célkeresztben van.
– Mondanál egy ilyen változásra példát is?
– Például: a PTK-ban benne volt, hogy ha hibás a termék, akkor a vásárló kijavíttathatja valakivel azt a hibás terméket, és annak a költségét is kérheti a kereskedőtől. Ezt a negyed mondatot nemrég kivették a törvényből. Nem tennék rá nagyobb téteket, hogy hány kereskedő fogja ezt észrevenni. Ha nem fogja, a bírság máris ott lebeg a feje felett. Magyarországon az is óriási változás az utóbbi években, hogy hányszor ellenőrzik a webáruházakat.
– Mennyire luxus egy kis online cég számára a VirtualJog használata?
– Transzparens csomagokkal és árakkal dolgozunk. Az alap webshop csomag a legtöbb online boltra elegendő szolgáltatást nyújtja azzal, az ÁSZF mellett többek között GDPR szerinti adatkezelési tájékoztató, elállási jogi nyilatkozat minta, jótállási jegy minta, GDPR szerinti minta dokumentumok, szavatosság-kezelési jegyzőkönyv minta, panaszkezelési jegyzőkönyv minta, bírsággarancia is benne van.
Az egyszeri ügyvédi díjon túl – ami a VirtualJog rendszerében a cégre szabott anyag elkészítésének költségeit fedezi – évente 29 ezer forintba kerül a legkisebb csomagunk. Nem mondom, hogy ez sok vagy kevés, de azt igen, hogy ezt érdemes összevetni egy lehetséges pici jogsértési bírság összegével vagy azzal, hogyha a hatóság nagyon durva jogsértést állapít meg, blokkolhatja is a weboldalt.
-Márciusban nagydíjasok lettetek Az Év honlapja versenyen, technológiai kategóriában. Tudatosan kiválasztott cél volt ez, vagy inkább afféle kellemes meglepetés – amellett, hogy ez egy jó visszajelzés arra, hogy jól dolgoztok?
– Mind a kettő. 2021-ben már kaptunk egy különdíjat a Magyar Marketing Szövetségtől ezen a megmérettetésen, de az utána következő években nem neveztünk. Azért nem, mert a 2022 és 2023 volt nálunk eddig a legsűrűbb, legnagyobb mértékű fejlesztési időszak, aminek egy célja volt: jó funkciók beépítésével egy sokkal felhasználóbarátabb, gyorsabb és problémamentesebb rendszerrel tudjuk szolgálni az ügyfeleinket. Ez a díj visszaigazolta, hogy ez sikerült. Nekem pedig az is fontos jelzés, hogy ezt olyan nagyok között sikerült elérni, mint a SimplePay és a Billingo.
– Mi jön most, ezután?
– Én igazából most már a cégen szeretnék dolgozni, nem a cégben. Az operatív munkát már nem feltétlenül én végzem, mert van egy jól működő, már hétfős saját csapatom is. Így a sikert van időm megélni úgy is, hogy ha úgy döntök, akkor napközben fogom magam, és két órát futok, mert nem kell állandóan a gép előtt ülnöm.
De midig van olyan újdonság is, amiért érdemes plusz energiákat is beletenni a rendszerbe. Most éppen a VirtualJog mobil alkalmazásán dolgozunk, ami a fiatalabb generációk számra (akik egyre nagyobb arányban jelennek meg vállalkozóként is, fogyasztóként is a radaron) alapkívánalom. Amikor a 10 éves kisfiamat megkérdeztem erről, habozás nélkül rávágta, hogy erre a VirtualJognak szüksége van.
*Támogatott tartalom