A legnagyobb, kifejezetten fulfillmentre szakosodott hazai cégek egyike az iLogistic Kft., amelynek vezetőjét, Csereklyei Bálintot kérdeztük a megoldásaikról, a piaci helyzetről, és hogy hol tart ma a kiszervezett logisztika.
Ha jól tudom, nem kifejezetten az e-kereskedelem területén kezdted a karriered. Az iparág számos szolgáltatói szegmenséből miért éppen a talán kevésbé „szexi” logisztikai szolgáltatás kezdett el vonzani?
Valóban dolgoztam pénzügyi, értékesítési és vendéglátási területen is, de azt azért nem lehet mondani, hogy ez pályaváltás lenne, hiszen mindössze 23 évesen hagytam ezeket magam mögött. Véletlenül – habár nem hiszek a véletlenekben – logisztika szakirányt választottam a kereskedelem és marketing szakon belül. Ezt a családi vállalkozásban tudtam kamatoztatni, ahová eleinte értékesítőként csatlakoztam be. Ez amiatt volt jó, mert így első kézből volt módom megismerni a piaci igényeket, és mivel ekkor még nem voltak minták Magyarországon ezen a területen, az ügyféligények szerint tudtuk kialakítani a szolgáltatást. Tehát ez egyben üzletfejlesztés is volt, és hozta magával az elköteleződést a fulfillment felé, ami véleményem szerint a logisztikán belül az egyik legszexibb terület, hiszen itt gyűjtődobozok helyett magát a terméket fogja meg az ember
Viszonylag sok, kisebb-nagyobb szereplő van már a hazai logisztikai szolgáltatói piacon. Az iLogistic miben nyújt mást a versenytársakhoz képest?
Logisztikai szolgáltatóból valóban sok van itthon, de olyanból, aki kifejezetten fulfilmenttel foglalkozik, már sokkal kevesebb. Ezekből is nagyjából két olyan cég van, aki nagyobb, és fő fókusszal ezen a területen tevékenykedik – az egyik mi vagyunk, és körülbelül egyszerre indultunk a másikkal. Ugyanakkor a “hagyományos” logisztikai cégek is eléggé rákapcsoltak a webshoplogisztika területén az utóbbi időszakban, akik korábban ezzel a piaccal nem foglalkoztak. De a kérdésre visszatérve a legfontosabb, hogy folyamatosan magas szintű szolgáltatást kell nyújtani az ügyfeleknek: biztosítani kell a pontosságot, mindig rendelkezésre kell állni, és tudni kell kezelni a kiemelt időszakokat – ez a norma.
A mi legnagyobb erősségünk maga az elérhetőség, hiszen minden partnerrel dedikált, személyes kapcsolattartást folytatunk. Nem egy központi ügyfélszolgálatot hív az ügyfél, ha valamit szeretne, hanem közvetlenül éri el azt a részleget, amelyik a csomagforgalmát intézi. Ettől sokkal gyorsabb lesz a kommunikáció és az ügyintézés, hiszen nem lehet mindent sztenderdizálni, főként nagyobb ügyfelek esetén, ahol számos különböző probléma merülhet fel.
A másik nagy erénye a szolgáltatásunknak maga a rendszerünk, amit az utóbbi 3 évben fejleszettünk le. Ennek az egyik legnagyobb pozitívuma, hogy tud kezelni lejárati dátumot is termékenként, ami az FMCG cégeknek nagy előnyt jelent, és szinte egyedülálló a hazai piacon. Ezenkívül tudunk kezelni vonalkód nélküli termékeket cikkszám alapján, illetve integrációban is jól állunk, hiszen WooCommerce-szel, Unas-szal és Shoprenterrel is integrálhatóak vagyunk, és hamarosan a Shopify-jal is működni fog a rendszer.
Emellett idén bevezettük az átvételi pontjainkat, amelyek nem csak csomagpontokat jelentenek, hanem valójában egy dark store-hálózatot, ahol az ügyfeleink vásárlói aznap átvehetik a rendelt termékeket, sőt, számos termék esetén gyakorlatilag azonnal.
A csomagszállítás felgyorsításában most világszerte nagy a verseny, és ez egyértelműen egy forró téma a kereskedőknél.
Igen, én is sokat egyeztettem erről a nagy hazai logisztikai szolgáltatók vezetőivel, de az az általános vélekedés, hogy mivel itthon országos szinten nincs akkora csomagsűrűség, mint több más európai országok – mondjuk Anglia vagy Németország – nagyvárosaiban, nem éri meg központi raktárból napon belüli országos szállítást biztosítani. Erre megoldás lehet a dark store hálózat, vagyis az ország különböző pontjain elhelyezni raktárakat, és abból kiszolgálni az adott régiót gyors szállítással. Ezzel annyi a probléma, hogy a legtöbb webshopnak nincs arra lehetősége, hogy kétszeres-háromszoros-tízszeres árukészletet tartson fent, vagyis szerintem ez szintén kevésbé járható út. Mi arra indultunk el, hogy fix lokációkra biztosítsunk gyors áruátvételt, amelyhez az átvételi pontok és a csomagautomaták is nagyszerű lehetőséget biztosítanak.
A dark store-ok és az automaták mellet a showroomok alkalmazása lehet a harmadik olyan megoldás, amivel gyorsítható a csomagátvételi idő. Ezt már több hazai kereskedő is alkalmazza, illetve a mi átvételi pontjainkat sem úgy kell elképzelni, mint egy sima csomagpontot, hanem ezek kirakat funkcióval is rendelkeznek, ahol a partnereink tudnak bérelni többféle – akár tévés, akár kirakati – megjelenési felületet. Így a vásárlóik, akik belépnek ide, nem azt érzik, hogy egy személytelen csomagponton vannak, hanem akár kedvet is kaphatnak az adott cég egyéb termékeinek megvásárlásához.
Hogy álltok a számokkal? Mekkora a raktáratok és milyen innovatív megoldásokat alkalmaztok?
Jelenleg kb. 300 aktív ügyfelünk van, és a kiküldött csomagok száma eléri a havi 80 ezret. A főállású alkalmazottak száma – szezontól függően – 65-70 között mozog, és általánosságban el lehet mondani, hogy erőteljes növekedési pályán van a cég.
Raktárkapacitást tekintve épp egy nagy bővítés után vagyunk, és jelenleg 7000 négyzetméteren dolgozunk a biatorbágyi raktárunkban, ami a 2 évvel ezelőtti 2000 négyzetméterhez képest hatalmas növekedést jelent. A méreten túl egyre profibb szoftveres hátteret fejlesztettünk, amelynek egyik legfontosabb eleme a már említett lejárati dátumok kezelése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a komissiózás során mindig a lejárathoz közelebbi termék kerül kiválasztásra, és arra is ügyel a rendszer, hogy véletlenül se tudjon összekeveredni két azonos cikkszámú, de különböző lejárati dátumú termék. Emellett automata értesítéseket kapnak az ügyfelek, ha a termékeik közelednek a lejárati dátumhoz.
A másik nagy előny, hogy a rendszerünk szériaszámokat is kezel, így például műszaki cikkeknél nemcsak azt lehet megállapítani, hogy milyen terméket kapott egy vásárló, hanem azt is, hogy pontosan melyiket. Ez a garanciális ügyintézésnél jelent óriási könnyebbséget.
Ekkora raktárméretnél már nagyon fontos a tárhelyes terméknyilvántartás és az automata útvonaltervezés – ezek főleg belső fejlesztéseket jelentenek. Az idei év első felében telepítettük az első görgőspálya-rendszerünket, amely a termékeknek a csomagoló állomásokhoz történő eljuttatását segíti. Ezenfelül idén egy 2000 négyzetméteres csarnokot galériáztunk be 7 méter magasan, több mint 8000 polcnégyzetmétert nyerve ezzel, ami szintén egy hatalmas beruházás és munka volt. Ehhez kezdtünk el fejleszteni egy automata árulehordó rendszert, ami a felső szintekről segít majd lehozni és szétválogatni a termékeket, és a jövő év során fogjuk üzembe helyezni.
Nyakig benne vagyunk a karácsony előtti rohamban. Mit láttok idén: hasonlóan alakul a csomagforgalom az elmúlt évekhez képest, vagy más lesz az idei szezon?
Október elején még nem úgy tűnt, hogy erős lesz az idei szezon. Sokan arra számítottak, hogy komolyabb visszaterelődés lesz az offline üzletebe a lezárások után,de meglepő módon nem így történt. Úgy tűnik, annyira megváltoztak a fogyasztói szokások a pandémia hatására, hogy sokkal erősebb a szezon, mint a tavalyi volt. A partnereink prognózisa alapján is nagyjából másfélszeres növekedéssel lehet számolni, főként az utolsó pár napban karácsony előtt, de valójában november elejétől érezhető a szokásosnál is nagyobb forgalom.
Ti milyen megoldásokkal próbáljátok tehermentesíteni a webshopokat ilyenkor?
Magának a fulfillmentnek az egyik legnagyobb előnye a skálázhatóság a partnerek számára. Erre azért van lehetőség, mert valójában nem egyszerre vannak a kiemelt időszakok az ügyfeleknél. Mi célzottan figyelünk arra, hogy ne csak mondjuk játékforgalmazókkal szerződjünk, hanem nyárszezonális kereskedőkkel, például kertészeti, motoros termékeket forgalmazó, vagy horgász webáruházakkal is. Így sokkal könnyebb erőforrásokat allokálni egy-egy kereskedőnek az ő szezonjához igazítva, vagy adott esetben akár egy váratlan akciót is kezelni.
Tapasztalataid szerint miért jobb egy webshopnak, ha a logisztikai folyamatokat kiszervezi, illetve kinek biztosan jobb és kinek nem?
Alapvetően azoknak jobb, akik szeretnék stresszmentesíteni a cégük működését és megkönnyíteni az életüket, hiszen egy fulfillment szolgáltató rengeteg humánerőforrás-menedzsmenttel kapcsolatos nyavalyát és járulékfizetési kötelezettséget le tud venni a webshopok válláról. Rengeteg partnerünk ezért a kényelemért dolgozik velünk – vegyük például az influenszereket, ahol sokaknál el sem tudom képzelni, hogy maguk csomagolgassák a termékeiket. Számukra nagy előny tud lenni a már említett skálázhatóság is, hiszen 10-20 helyett ugyanúgy gond nélkül ki tud menni akár több ezer csomag is egy erősebb időszakban.
De van az a szegmens, akiknél az ár számít, és itt jönnek a képbe a mennyiségi kedvezmények. Amikor mondjuk 80-100 ezer csomagot ad fel egy fulfillment cég havonta, akkor sokkal jobb feltételeket tud elérni akár egy futárcégnél, akár csomagolóanyagoknál, és ennek az előnyeit egy kisebb webshop is élvezni tudja rajtuk keresztül.
Egy külföldi cég esetén például nagy előny, hogy nem kell Magyarországon alkalmazottakat felvenni, könyvelést fizetni, leszerződni csomagolóanyag-beszállítóval, raktárral, futárcéggel, stb. Nagyobb cégeknél, ahol egy saját raktárat kellene berendezni, már a befektetés rész is érdekes, hiszen kell rengeteg eszköz – targonca, polcok, raklapok, PDA, nyomtató, stb., vagyis egyből minimum 15-20 millió forint ahhoz, hogy működni kezdjen egy bérelt raktár.
Akiknek a fulfillment nem feltétlenül jelent megoldást, azok a nagycsomagos kereskedők, mivel számukra nem tudnak a szolgáltatók megfelelő árakat biztosítani. De ide tartoznak a hűtött termékekkel foglalkozó cégek, mert a last-mile logisztikája ennek jelenleg még nincs megoldva itthon, illetve az egyedi megrendelésre készülő termékek gyártói, mivel azokat nem lehet előre beraktározni.
Az e-kereskedelem mostanában látható hatalmas növekedése és a fulfillment elterjedése magával hozza a konkurencia erősödését, új szereplők megjelenését is. Nem tartasz ettől?
Azt gondolom, hogy azt a piaci előnyt, amit mi az utóbbi években elértünk, az új szereplők nehezen fogják tudni behozni. Persze egy pillanatig sem lehet pihenni, hiszen a konkurencia is folyamatosan fejleszt, de igazából húzzuk egymást előre, aminek egyébként nagyon örülök. Az első években a piac edukálásával küzdöttünk, de szerencsére a legtöbb kereskedő mára már tisztában van azzal, hogy mit jelent a kiszervezett logisztika. Ennek az előnyeit persze most élvezik az újonnan induló, kis fulfillment cégek is, de azt gondolom, hogy – ha csak valamit nagyon el nem rontunk – a piaci előnyünknél fogva nem kell tartanunk tőlük.
(Támogatott tartalom)