Újabb Google algoritmus változás – van ok a pánikra?

A rövid válasz: ha tisztességesen versenyzel, valószínűleg nincs. De a helyzet azért nem ennyire egyszerű. Évente 1-2 alkalommal, kapunk a nyakunkba egy nagyobb adag Google frissítést. Ezeknek egyetlen közös pontja van: váratlanul érkeznek! Akárcsak a Florida 2 névre keresztelt, legújabb csomag is.

A keresőóriás monitorozásával foglalkozó SEMrush és Moz jelentette az erős kilengést a helyezésekben, a Google csak később erősítette meg, hogy valóban történt egy széleskörű frissítés az algoritmusban.

SEM Rush elemzése a Florida 2 Google frissítésről

De mit is takar pontosan a Google algoritmus frissítése?

Leegyszerűsítve a dolgot, úgy kell elképzelni, mint egy szoftverfrissítést a telefonunkon. A különbség annyi, hogy ez a Google keresőrobotját érinti és akaratunk ellenére is megtörténik. Néhány algoritmus változás egy-egy specifikus területre összpontosít, ilyenek voltak például a Panda és a Pingvin névre keresztelt frissítések 2011-ben és 2012-ben. Ezek a gyenge minőségű tartalmat szűrték ki és büntették, de a linképítésben kialakult praktikákat is alaposan átalakították. Ha ismerős a nevük, az nem véletlen, hiszen ez a két csomag nagy hatással volt a magyar piacra is.

Szintén egy célterületre összpontosított a “Payday Loan” névre keresztelt 2013-as update is. Ez olyan oldalak helyezését érintette, melyek a szürke zónákban tevékenykedtek és jelentős forgalmat kaptak korábban a Google-től. Ez több erotikus tartalommal foglalkozó oldalt, valamint magas kamatra hitelt ajánló – uzsorás – cégeket érintett negatívan.

A fentiektől eltérően a Florida 2 egy úgynevezett “Core Update”. Ez azt jelenti, hogy a rendszer magját érinti, tehát a komplett keresőrobotot, nem egy bizonyos célterületet.

A frissítés március 12-én lett élesítve, a hatása pedig már aznap kimutatható volt, de az igazi kilengést másnap okozta a helyezésekben. A keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek véleménye egyenlőre nem egységes. Egyaránt érkeztek beszámolók jelentős visszaesésről, de jelentős javulásról is. A Google pedig szokás szerint nem részletezte a csomag tartalmát, azonban az élesítés óta eltelt idő alatt már kirajzolódott néhány egyértelmű változás.

A frissítés leginkább a keresőrobot úgynevezett neurális hálóját érintette, ez felel azért, hogy a kereső “megértse”, hogy mit írsz be. Példának okáért ha beírod, hogy “Hogyan írjunk szépen?”, akkor az első találatok között ezt is megtalálod: “10 dolog a kézírásról”. Pedig pusztán a beírt szavak alapján nem lenne indokolt, hogy ez a weboldal a találatok elején legyen, de a kereső már a kérdés értelmét is vizsgálja és arra ad választ. Ezen (is) fejlesztett egy nagyot a Google a Florida 2 frissítéssel.

Miért titkolózik a Google a frissítések tartalmáról?

Egyszerűen amiatt, mert így tudják garantálni a felhasználói élményt. Gondolj csak bele, ha lenne egy pontos lista arról, hogy milyen tényezők alapján kerülhetsz a találati oldalak élére, akkor a verseny a jelenlegi formájában megszűnne. Hisz a weboldal tulajdonosok a látogatók igényei helyett arra koncentrálnának, hogy minél inkább a kereső kívánalmainak feleljen meg az oldal. Ezzel pedig hosszú távon mindenki veszít.

Az iparági beszámolók szerint egyébként az sem biztos, hogy lesz felfedezhető mintázat abban, hogy milyen oldalakat érintett negatívan vagy pozitívan a Florida 2.

Hogyan ellenőrizd a frissítés hatását a weboldalad helyezésében?

Lépj be a Google Analytics-be, majd kattints az Ügyfélszerzés menüpontra. Ezen belül pedig válaszd ki a Search Console-t, majd a Lekérdezések menüt.

A Florida 2 frissítés hatásának ellenőrzése saját Google Analytics fiókunkban

(Előfordulhat, hogy nem fogsz adatokat látni a menüpont alatt. Ebben az esetben nincs beállítva a Google Search Console az oldaladhoz kapcsolódóan.)

Ha megnézed a grafikont és nem látsz jelentősebb ingadozást, akkor nincs okod az aggodalomra. Ha igen, akkor érdemes kivizsgáltatni az értékeket egy szakértővel.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Tóth Sándor

Tóth Sándor 18 éves kora óta vállalkozik, az elmúlt 10 évben számtalan marketing projekt levezénylésében és egyedi vállalatirányítási rendszerek fejlesztében segítette ügyfeleit.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!